تکنولوژی

گیاهان در فرآیند فوتوسنتز تصمیم‌گیری می‌کنند؟

شاید عجیب به نظر برسد اما گیاهان نیز می‌توانند تصمیم‌های پنهانی بگیرند. محققان در مطالعه جدیدی که انجام دادند، متوجه شده‌اند که گیاهان مجموعه‌ای از فرآیندهای پیش‌بینی نشده دارند که هنگام انجام فتوسنتز، برای تنظیم میزان انتشار دی اکسید کربن به اتمسفر از آنها استفاده می‌کنند. این اکتشاف زمانی به دست آمد که محققان در حال مطالعه یک مدل ارگانیستم گیاهی ‌بودند. تحقیق اخیر توسط  Xuyen Le دانشمند فعال در زمینه مولکول گیاهی در دانشگاه Western Australia انجام شده است.

برای انجام این تحقیق، این تیم مولکول‌های گیاه را با ماده‌ای به نام pyruvate ( یک ایزوتوپ از کربن) ترکیب کردند تا با این کار بتوانند عواقب و نتیجه این ترکیب را مشاهده کنند. محققان از طریق این آزمایش متوجه شدند که گیاهان فرآیندی دارند که به آنها کمک می‌کند تا منبع مولکول pyruvate را تشخیص داده و بر اساس این منبع، نتیجه نهایی توسط گیاه تصمیم‌گیری می‌شود.

یکی از دانشمندان حاضر در این تحقیق در این‌باره گفت:« در تحقیق ما مشخص شد که تصمیم بر انتشار دی اکسید کربن، به پروسه‌ای که در بالا ذکر شد بستگی دارد.»

یک گیاه به دنبال پروسه فوتوسنتز، شروع به ذخیره کربن می‌کند. این کربن به شکل شکر یا ساکروز ذخیره می‌شود. تنها قسمتی از کل ماده کربن ذخیره شده و بقیه دور ریخته می‌شوند. این روند باعث شکل گیری یک سیکل مهم از اسید سیتریک در گیاه می‌شود. در سیکل سیتریک اسید، ساکروز شکسته شده و به ماده ساده تری مانند شکر تبدیل می‌شود. مولکول‌های گلوکوز هم در ادامه شکسته شده و بهpyruvate تبدیل می‌شوند.

Xuyen توضیح می‌دهد:« ما متوجه شدیم که یک ناقل در میتوکندری، مولکول‌های pyruvate را هدایت کرده تا گاز دی اکسید کربن تولید کنند. مولکول‌های اضافه pyruvate  توسط سلول‌های گیاه ذخیره شده و یک زیست توده (Biomass) را تشکیل می‌دهند.  اگر مسیر انتقال مسدود شده باشد، گیاه از ذخیره pyruvate در قسمت‌های دیگر استفاده کرده و عملیات تنفس گیاه کامل می گردد.

منبع: gadgets360

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا