علمیگوناگون

کشف یک اکوسیستم پنهان زیر یخ‌های قطب جنوب

دانشمندان در اکتشاف جدید قطب جنوب یک اکوسیستم مخفی را در زیر سطح یکی از تخته یخ‌های عظیم کشف کردند. محققان این «دنیای مخفی» را در زیر قطعه یخی لارسن (Larsen) کشف کرده‌اند. تصاویر ثبت شده نشان می‌دهد که در این فضای تاریک غار مانند، موجودات بسیار ریز میگو مانند زندگی می‌کنند. قطعه یخی لارسن، یک صفحه عظیم یخی است و با وجود اینکه روی آب معلق است اما به گونه‌ای، به ساحل شرقی شبه جزیره قطب جنوب متصل است. تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که شیار عجیبی که این اکوسیستم داخل آن کشف شده، نوعی رودخانه زیرسطحی است.

برای کشف این اکوسیستم پنهان، تیم محققان تقریبا ۵۰۰ متر از روی سطح یخی به داخل حفاری کرده‌اند. برای انجام این حفاری، از ابزاری قدرتمندی که با آب داغ کار می‌کند، استفاده کرده‌اند که یک تونل را داخل قطعه یخ شکل می‌دهد. زمانی که دوربین به داخل این تونل فرستاده شد، تصاویری از چندین لکه کوچک و غیر واضح داخل آب مشاهده شد. این لکه‌های شناور، تعداد زیادی موجود از دسته سخت پوستان بودند که amphipods (دوپایان) نام دارند که محققان را با حضور خود در چنین مکانی شگفت زده کردند.

کریگ استیونس، اقیانوس شناس فیزیکی از موسسه تحقیقاتی NIWA در آکلند نیوزلند می‌گوید: «دیدن این صحنه که آن همه موجود ریز دور دوربین می‌چرخیدند ثابت می‌کرد که در حال مشاهده پروسه شکل گیری یک اکوسیستم بسیار مهم هستیم.»

محققان همچنین از فضایی که این اکوسیستم داخل آن در حال شکل گیری بود نیز شگفت زده شدند. آنها توقع یک سقف صاف و بدون برجستگی داشتند اما سقف این فضا کاملا غیر مسطح و بسیار مواج بود. استیونس اضافه می‌کند: «این محل شبیه یک تکه نان فانتزی بود و برآمدگی‌ها  و تورفتگی‌های زیادی داشت.»

دانشمندان همچنان به طور اتفاقی با یک قابلیت منحصر به فرد از ستون آب اقیانوسی مواجه شدند. در این محل، آب عمقی اقیانوس به ۴ یا ۵ لایه مجزا تقسیم می‌شد که هر کدام مسیر حرکت متفاوت داشتند. Stevens می‌گوید: «این پدیده، نظر کنونی ما را در مورد نوع محیط زیست این منطقه تغییر داده است. ظاهرا باید در این منطقه کاوش بیشتری انجام دهیم تا به طور کامل آن را درک کنیم.»

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا