تکنولوژی

استفاده از آسانسور آسمان‌خراش‌ها برای تولید برق امکان‌پذیر است؟

محققان اخیرا موفق به طراحی سیستمی‌مبتنی بر نیروی گرانش شده‌اند که می‌توان از آسانسور آسمان‌خراش‌ها برای تولید و ذخیره برق استفاده کرد.

این سیستم که توسط محققات موسسه بین المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی طراحی شده، تحت عنوان فناوری ذخیره انرژی آسانسور (LEST) شناخته می‌شود و بر اساس آسانسورهایی که در ساختمان‌های بلند نصب شده‌اند، عمل می‌کند.

در این روش، زمانی که از آسانسور برای انتقال افراد استفاده نمی‌شود، اجسامی‌با وزن سنگین در آسانسو قرار داده می‌شود و آسانسو به بالا و پایین حرکت می‌کند. سپس سیستم‌های ترمز احیاکننده در این آسانسورها، منجر به تولید نیروی الکتریسیته می‌شوند که می‌توان این انرژی را ذخیره کرد و مواقع لزوم مورد استفاده قرار داد.

طبق پیش‌بینی محققان، بیش از ۱۸ میلیون آسانسور در سراسر جهان استفاده می‌شوند که بسیاری از آنها برای مدت زمانی قابل توجه، بلااستفاده هستند. جولیان‌هانت، از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی گفت که این ایده پس از انتقالش به یک آپارتمان در طبق چهاردهم و گذراندن زمان زیادی برای بالا و پایین رفتن آسانسور به ذهنش خطور کرده است.

البته موانعی نیز برای استفاده از این طرح وجود دارد که می‌بایست قبل از هر چیز رفع شوند. برای مثال، می‌بایست مشخص شود که حمل بارهایی اضافی توسط آسانسور، تا چه حد بر فرسودگی و استهلاک آن اثرگذار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا