تکنولوژی

کارتریج‌‌های هیدروژنی قابل حمل تویوتا چه کاربردی دارند؟

می‌توان این کارتریج‌ها را در زمینه حمل و نقل، کاربردهای خانگی و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده کرد.  

یکی از موضوعات مهم درباره هیدروژن به منبع انرژی تجدیدپذیر، نبود زیرساخت‌های لازم برای استفاده از آن است چرا که جابجایی و ذخیره‌سازی این گاز که از قابلیت انفجاری بالایی نیز برخوردار است، بسیار هزینه‌بر است.

اما تویوتا و شرکت زیرمجموعه آن به نام Woven Planet موفق به تولید نمونه اولیه کاتریج هیدورژن شده‌اند که از قابل حمل بوده و می‌تواند این محدودیت را برطرف کند. بر اساس این ایده، می‌توان این کارتریج‌ها را در مراکزی که به صورت اختصاصی برای این کار طراحی شده‌اند، پر و سپس به محل مدنظر حمل کرد.  

کارتریج‌هایی که توسط محققان این دو شرکت طراحی شده، از ابعادی نسبتا کوچک برخوردارند به طوری که طول آنها برابر با ۱۶ اینچ (۴۰ سانتیمتر) و قطر آنها نیز حدود ۷ اینچ (۱۷ سانتیمتر) عنوان شده و وزن آنها نیز به ۱۱ پوند (تقریبا ۵ کیلوگرم) می‌رسد.

تویوتا از این کارتریج‌ها به عنوان انرژی قابل حمل، مقرون به‌صرفه و قابلیت استفاده راحت یاد می‌کند که امکان رساندن هیدروژن به محل زندگی، کار و بازی افراد را بدون نیاز به استفاده از لوله‌ها فراهم می‌کند. همچنین این محصول، به راحتی قابل تعویض بوده و شارژ آن نیز سریع انجام می‌شود.  

به گفته تویوتا، می‌توان این کارتریج‌ها را در زمینه حمل و نقل (همانند خودروهای هیدروژنی)، کاربردهای خانگی و بسیاری از کاربردهای دیگر که فعلا تصوری از آن نداریم، استفاده کرد.  

این شرکت اعلام کرد که با یک کارتریج هیدروژن می‌توان انرژی مورد نیاز برای کار کردن یک مایکروویو خانگی به مدت ۳ تا ۴ ساعت را تامین کرد. در بیانیه مطبوعاتی تویوتا آمده که بخش زیادی از هیدروژن از سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود و بنابراین، نمی‌توان از آن به عنوان یک دستاورد سبز یاد کرد.

با این حال، تویوتا معتقد است که در آینده احتمالا میزان انتشار گاز کربن کاهش خواهد یافت و این کارتریج‌ها می‌توانند در برخی کاربردهای زیرساختی مفید واقع شوند. تویوتا قصد دارد تا این ایده را در برخی از مکان‌ها به صورت آزمایشی مورد تست و ارزیابی قرار دهد. از جمله مکان‌های مدنظر این شرکت می‌توان به شهرهای هوشمند اشاره کرد.

این شرکت همچنین در حال کار روی ایجاد زنجیره تامین گسترده مبتنی بر گاز هیدروژن است که با هدف تسریع و ساده‌سازی فرآیند تولید، حمل و نقل و مصرف روزانه در دست توسعه است.

اگرچه استفاده از هیدروژن برای خودروها، به دلیل هزینه بالا و کمبود مکان‌ها بری سوخت‌گیری ایده چندان عملی محسوب ن‌می‌شود اما می‌توان از آن در محصولاتی همچون قطارها و کامیون‌ها که تامین سوخت الکتریکی برای آنها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، بهره برد.

همچنین اعلام شده که می‌توان از این دستاورد در حمل و نقل هوایی نیز استفاده کرد چراکه باتری‌های الکتریکی از وزن بالایی برخوردارند و نمی‌توانند گزینه‌های چندان مناسبی باشند. با این حال، به نظر می‌رسد که تویوتا این کارتریج‌ها را برای کاربردهای شخصی و خانگی طراحی و تولید کرده است. هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص قیمت و زمان عرضه این محصول ارائه نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا