تکنولوژی

آمریکا صاحب قدرتمندترین ابررایانه جهان شد

ایالات متحده با رونمایی از ابررایانه جدید فرانتیر (Frontier) توانست نام خود را در صدر فهرست ۵۰۰ سیستم قدرتمند رایانشی جهان ثبت کند.

این ابررایانه قدرتمند که توسط مهندسان آزمایشگاه ملی Oak Ridge طراحی شده، از پردازنده‌های AMD EPYC بهره می‌برد و توانسته جایگاه نخست این لیست را از ابررایانه ژاپنی فوگاکو (Fugaku) مجهز به پردازنده‌های سری ARM A۶۴X تصاحب کند.

 البته این رایانه فعلا در آزمایشگاه ORNL، در حال گذراندن مرحله یکپارچه‌سازی و تست خود است و گفته می‌شود که در آینده توسط نیروی هوایی ایالات متحده و وزارت انرژی این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فرانتیر که مبتنی بر پلتفرم Cray EX شرکت Hewlett Packard Enterprise طراحی شده، توانست با اختلاف زیادی نسبت به رقبا، جایگاه نخست قوی‌ترین ابررایانه‌های جهان را از آن خود کند.  

این سیستم اولین سیستم از نوع مقیاس کلان به شمار می‌رود که توانست در بنچمارک Linmark، توان ۱.۱ اگزافلاپ را ثبت کند. در حالی که ابررایانه فوگاکو تنها توانست توانی معادل ۴۴۲ پتافلاپ را ارائه دهد و این میزان برای حافظ جایگاه وی به مدت ۲ سال در این رده‌بندی کافی بود.

فرانتیر همچنین در زمینه مصرف برق نیز عملکرد بسیار بهینه‌ای را از خود نشان داد به طوری که توان پردازشی آن معامل ۵۲.۳۳ گیگافلاپ در ازای هر وات است. با این عملکرد، فرانتر توانست با کنار زدن سیستم MN-3 از کشور ژاپن، در صدر رده‌بندی سیستم‌هایی با مصرف بهینه انرژی جای گیرد.

توماس زاخارسا، مدیر آزمایشگاه ORNL آمریکا در این باره گفت: اینکه یک سیستم بتواند در کنار ثبت عنوان سریع‌ترین ابررایانه جهان، از نظر مصرف بهینه انرژی نیز بالاتر از دیگر سیستم‌های قرار گیرد، بسیار شگفت‌انگیز است.

از دیگر سیستم‌هایی که در فهرست ۱۰ ابررایانه قدرتمند جهان جای دارند می‌توان به HPE Cray EX‏ واقع در فنلاند با توان ۱۵۱.۹ ترافلاپ، ابررایانه سامیت ساخت شرکت IBM با سرعت ۱۴۸.۸ ترافلاپ و Sierra ساخت Lawrence Livermore اشاره کرد.  

همچنین در این فهرست، چین نیز با دو سیستم Sunway TaihuLight و Tianhe-2A حضور دارد. با این حال، شنیده‌ها حاکی از آن است که هم‌اکنون دو ابررایانه فعال در سطح مقیاس کلان به نام‌های Sunway Oceanlite و Tianhe-3 در چین فعال بوده و کار می‌کنند اما به دلیل وضعیت فعلی سیاست‌های نیمه‌رسانا، این کشور اطلاعاتی را در خصوص پیشرفت‌های بزرگ و جزییات عملکرد این سیستم‌ها ارائه نمی‌دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا