اپلایرانموبایل

پشت‌پرده تلاطم قیمتی روزهای اخیر آی‌فون

در دو ماه ابتدایی امسال، دو برابر کل سال گذشته سفارش واردات آیفون به ثبت رسیده است.

قیمت آی‌فون از اوایل سال جاری، عمدتا در مسیر صعود بوده و هیجانات هفته اخیر که ناشی از احتمال ممنوعیت واردات این برند گوشی بود، قیمتها را تا حد بسیار زیادی بالا برد. به طوری که قیمت برخی مدل‌های آیفون در مقاطعی از هفته اخیر، تا ۵۰ درصد گرانتر از چیزی که در اسفند ماه به فروش می‌رسید به مشتریان عرضه شدند. با اعلام امارهای جدیدی از سوی وزارت صمت، به نظر می‌رسد داستان نوسانات قیمتی این روزهای گوشی‌های اپل چندان اتفاقی نیست و گویا عده‌ای منافع کلانی از این هیجانات به دست می‌آورند.

در مصاحبه‌ای که اخیرا علیرضا پیمان‌پاک، رییس سازمان توسعه تجارت داشت اظهار کرد که تعداد آی‌فون‌هایی که در دو ماه ابتدایی سال جاری ثبت سفارش شده‌اند، چیزی حدود دو برابر کل آیفون‌های ثبت شده در سال گذشته و بسیار بیش از نیاز واقعی یک سال مصرف‌کنندگان است. وی با اشاره به نامعقول بودن چنین حجمی از این مدل گوشی در تنها دو ماه از سال افزود: عده‌ای با علم به شرایط آتی، دست به واردات کلان این گوشی‌ زده‌اند و حالا با حاشیه‌سازی و ملتهب کردن بازار، در صدد کسب سودهای نجومی و غیرمتعارف از بازار مبهم آيفون هستند.

پیمان‌پاک با تاکید بر اینکه پشت تمام این جوسازی‌ها برای ملتهب کردن بازار، گروهی هستند که میزان زیادی آیفون با قیمت پایین وارد کرده‌اند و حالا می‌خواهند آن را با سودهای نامتعارف به فروش برسانند گفت: مردم آگاه باشند که میزان سفارش آیفون ثبت شده در همین دو ماه، بسیار بیش از نیاز کل سال بازار است و قطعا هیچ کمبودی در این زمینه ایجاد نخواهد شد. وی افزود: مردم مطمین باشند که با این حجم آیفون که وارد بازار خواهد شد، در طرف عرضه کننده باید صف شکل بگیرد و قیمت‌ها حتی کاهش یابد.

لزوم توقف تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان موبایل

رییس سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاری که جویای چگونگی تخصیص ارز برای واردات آیفون بود اظهار کرد: تخصیص ارز دولتی به واردکننده‌ای که گوشی را به قیمت ارز آزاد بازار به مصرف کننده می‌فروشد اشتباه بزرگی است.

علیرضا پیمان‌پاک
پیمان‌پاک، رییس سازمان توسعه تجارت: واردکنندگان با ارز دولتی (نیمایی) گوشی وارد می‌کنند اما آن را به قیمت ارز آزاد به مصرف‌کننده می‌فروشند و این روند باید متوقف شود.

پیمان‌پاک تصریح کرد: در همین روزهای اخیر شاهد آن بودیم ه با نوسانات قیمت ارز آزاد، فروشندگان گوشی را با تغییر قیمت دلار بالا می‌برند؛ این درحالی است که با تمام نوسانات ارز آزاد، ارز نیمایی نوسان چندانی نداشته و اختلاف این دو عدد به جیب واردکنندگان می‌رود. وی با تاکید بر اینکه برخی لایه‌های مدیریتی در تلاشند تا جلوی چنین تغییری را بگیرند گفت: تمام سعی خود را میکنیم تا با قطع تخصیص ارزهای حاصل از صادرات و یا ارز نیمایی به انواع گوشی، این تعاملات را منصفانه‌تر کنیم.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا