اپلایرانموبایل

واردات تجاری و مسافری آیفون همچنان ادامه دارد

معاون گمرک ایران: ابلاغیه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون به گمرک اعلام نشده است.

طبق اعلام معاون گمرک ایران، تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده است، بر این اساس فعلا واردات این کالا به صورت تجاری و همراه مسافر ادامه دارد.

گزارش‌های منتشر شده از این حکایت دارد که گوشی‌های آیفون به گروه ۲۷ منتقل شده و ثبت سفارش و تامین ارز آن انجام نمی شود و به عبارتی ورود آن متوقف شده است. گرچه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به طور رسمی در این رابطه اعلامی نداشته است ولی اینکه وضعیت واردات آیفون در گمرک چه تغییری کرده است، از عسگری- معاون امور گمرکی گمرک ایران- مورد پرسش قرار گرفت.

معاون امور گمرکی گمرک ایران، با بیان اینکه با وجود خبرهای منتشر شده، هنوز هیچ ابلاغ و اعلام رسمی از سوی وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات آیفون و یا تغییر گروه کالایی آن به گمرک نشده است، گفت: طبق تبصره ماده چهار قانون مقررات صادرات و واردات، کلیه بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط به صدور و ورود کالا منحصرا از طریق وزارت صمت به سازمان‌های اجرایی اعلام می‌شود و همزمان باید به اطلاع عموم برسد، بنابراین هر زمان که ابلاغی صورت بگیرد، گمرک نیز طبق همان اقدام خواهد کرد.

عسگری ادامه داد: بر این اساس تا هنگامی که ابلاغی مبنی بر ممنوعیت صورت نگرفته، گمرک طبق روال گذشته عمل خواهد کرد و گوشی‌های آیفون وارد شده که دارای ثبت سفارش بوده، تامین ارز شده و مجوزهای لازم را دارند،‌ ترخیص خواهد کرد.

وی در مورد اینکه در صورت تغییر گروه کالایی به گروه ۲۷، آیا ورود گوشی آیفون همراه مسافر نیز محدود خواهد شد، یادآور شد که این موضوع نیز منوط به ابلاغ دستگاه‌های ذیربط به گمرک است ولی فعلا ورود آیفون همراه مسافر مانند سایر گوشی‌ها بلامانع است.

گفتنی است از مدتی پیش برخی نمایندگان مجلس برای ممنوعیت واردات گوشی‌های لوکس از جمله آیفون رایزنی‌های داشته و آن را موجب خروج ارز عنوان کرده‌اند، این در حالی است که فعالان حوزه گوشی‌های تلفن همراه موافقتی با این موضوع نداشته و این ممنوعیت را با توجه به شرایط تولید داخل و نیاز کاربران، چندان منطقی نمی‌دادند ضمن اینکه تاکنون دستگاه‌های ذیربط دولتی رسما مخالفتی با ورود این برند گوشی اعلام نکرده‌اند.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا