استارتاپتحول دیجیتالدیجی‌کالاهوش مصنوعی

میوه‌های باغ نوآوری دیجی‌کالا رونمایی شدند

رویداد دمو دی دیجی‌نکست و تلاش ۱۴ استارتاپ منتخب برای جذب سرمایه‌گذار جدید

حالا و سه سال بعد از زمانی که دیجی‌کالا اعلام کرد قصد دارد با افتتاح دیجی‌نکست، حمایت از ایده‌های نوآورانه را شروع کند، فرصتی فراهم شد تا نتایج تلاشهای این مدت مشخص شود. در رویداد دمو دی (Demoday) که ۲۸ اردیبهشت ماه در محل هتل اوین برگزار شد، ۱۴ تیم از استارتاپهای ایجاد شده بر بستر دیجی‌نکست توانستند ایده‌های نوآورانه و برنامه‌های خود را برای جمعی از متخصصان استارتاپی مطرح کنند و با جلب نظرات مثبت سرمایه‌گذاران، مسیر آینده کسب‌وکار خود را هموار کنند. شاید زمانی که این شرکت از چشم‌انداز پرورش ایده‌های نو برای غنی‌تر کردن زنجیره ارزش تجارت الکترونیک کشور صحبت می‌کرد، کمتر کسی گمان می‌کرد که از دل همین استارتاپها و ایده‌هایشان، محصولی عملیاتی حاصل شود. اما امروز دیدیم که دو ایده از این مجموعه‌های استارتاپی یعنی گنجه و روبوویر (یا همون ربات انبارداری) به جایی رسیده‌اند که به بخشی از زنجیره پردازش محصول و تحویل کالا در دیجی‌کالا راه پیدا کرده‌اند.

دیجی کالا در این رویداد میزبان تعداد کثیری از مدیران کسب‌وکارهای استارتاپی و اینترنتی، متخصصان حوزه دیجیتال و سرمایه‌گذاران بود و استارتاپهای برگزیده در دو بخش جدا به معرفی ایده و محصولات خود پرداختند. ساینور و روبوویر، ماکوویژن، گنجه، آپتایم، یوسیستنت، کارپو و دژینو، هفت تیمی بودند که در ابتدای رویداد به معرفی ایده و کسب‌وکار خود پرداختند.

رونمایی از روبات انباردار دیجی‌کالا

تیم استارتاپ روبوویر، با نمایش رباتشان که حالا دیگر عضو جدیدی از خانواده دیجی‌کالاست، اولین تیمی بود که برای معرفی به روی صحنه آمد. ربات ساخت این تیم، رباتی برای انبارداری پیشرفته و در سطح کلان است. مرتضی حق بیگی، یکی از توسعه دهندگان این پلتفرم، در صحبتهای خود تاکید کرد که در سیستم ایجاد شده حدود  ۵۰۰ الی ۱۰۰۰ ربات می‌توانند به صورت همزمان در یک محیط فشرده مسیریابی انجام می‌دهند. این کار در کمترین زمان بدون ترافیک ربات‌ها انجام می‌شود و  تمامی مراحل انجام وظایف توسط این ربات‌ها، قابلیت نظارت و ردیابی وجود دارد مدیریت بهینه حرکت این رباتها در یک بستر ابری رخ می‌دهد.

آپ‌تایم؛ ایده‌ای برای مدیریت بهتر سیستم‌های لجستیکی

تیم آپ تایم از دیگر تیمهایی بودند که برای پرزنت ایده و استارتاپ خود به روی صحنه آمد. محصول این تیم، یک پلتفرم مبتنی بر هوش مصنوعی است که سیستم لجستیک و حمل‌ونقل شرکت‌ها را به‌صورت هوشمند برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کند.

سیستم‌های این استارتاپ با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانند آدرس را به لوکیشن تبدیل کنند. تا این زمان شرکتهای بزرگی مانند دیجیکالا، ایران خودرو، زر ماکارون و… مشتری سرویس این تیم هستند.

کاهش دردسرهای تحویل بسته با «گنجه»

ارائه تیم گنجه در رویداد دمو دی دیجی‌کالا
ارائه تیم گنجه در رویداد دمو دی دیجی‌کالا

گنجه یکی دیگر از ایده‌های استارتاپی پرورش یافته در دیجی‌نکست بود که اتفاقا به تازگی به عنوان یک سرویس جدید برای تسهیل تحویل بسته‌ها به سیستم فروشگاه دیجی‌کالا اضافه شده است. ایده این استارتاپ ساخت قفسه‌هایی است که می‌توان بسته مشتری را تا زمان مراجعه برای تحویل در آن قرار داد.   زمانی که مشتری امکان حضور در منزل برای تحویل بسته را ندارد، می‌تواند مکتم تحویل بسته را یکی از گنجه‌های نزدیک محل زندگی خود ثبت کند. فرد با استفاده از کدی که برایش ارسال می‌شود در هر ساعت می‌تواند به گنجه مراجعه و بسته را بردارد. به گفته نبی پور… این استارتاپ، سرویس گنجه باعث کاهش ۴۰ درصدی هزینه لجستیکی فروشگاه‌ها می‌شود.

یوسیستنت؛ دستیار هوشمند شما

در اجرای بعدی زهرا رضوی از تیم استارتاپی یوسیستنت برای معرفی اسپیکر هوشمند این تیم روی صحنه آمد. وی درباره سبک زندگی جدید با یوسیستنت سخن گفت و با پرسیدن برخی سوالات چالشی از این دستیار صوتی هوشمند و درخواست از وی برای پخش یک آهنگ، حضار را حسابی سرگرم کرد. این استارتاپ  تا کنون از دیجینکست و آریو کسب سرمایه کرده و به دنبال جذب سرمایه جدید است.

نظارت بر رفتار رانندگی افراد با کارپو

کارپو، محصول تیم استارتاپی بعدی، یک سامانه نظارتی بود که از آن می‌توان برای نظارت بر راننده‌ها و تحلیل رفتار آنها استفاده کرد. این سامانه با ارایه گزارش‌های تحلیلی از عملکرد رانندگان، به شرکتهای حمل و نقل در مدیریت و کنترل رفتار رانندگان کمک می‌کند. شرکتهای بیمه نیز می‌توانند به کمک تحلیل‌های کارپو، برای ارایه تخفیف، آفر و تعرفه‌گذاری انواع بیمه اعم از بدنه و شخص ثالث تصمیم‌گیری کنند. از مزیت‌های مهم کارپو این است که به کمک آن می‌توان به کنترل رفتارهای پرخطر حین رانندگی و کاهش ریسک تصادفات کمک کرد.

ارائه تیم دژینو
ارائه تیم دژینو

دژینو (استارتاپی برای کشف تقلب و فراد در تبلیغات) و ماکوویژن (سیستمی برای پردازش بارکد جعبه‌های در حال حرکت)  نیز از دیگر تیم‌های ارایه دهنده محصولات خلاقانه خود در حوزه‌های تبلیغات و لجستیک بودند.

بیم و امیدهای مهاجرت نیروهای متخصص

بعد از بخش اول معرفی تیم‌ها و ایده‌های استارتاپی، نوبت به برگزاری پنلی درباره چالش نوآوری در کسب‌وکارهای اینترنتی رسید که البته شروع این پنل با صحبتهای تلخ زیادی از مهاجرت نیروهای متخصص و نگرانی اکوسیستم نوآوری کشور از خروج این استعدادها همراه بود. اما نکته جالب این بود که با همه سختی‌های مدت اخیر، هنوز بسیاری از فعالان این حوزه کورسوی امیدی برای بهبود این حوزه در دل دارند و قصد دست کشیدن از تلاش ندارند.

امیرحسن موسوی در بخشی از صحبتهای خود، به آماری استناد کرد که نشان می‌داد با وجود زمزمه‌های کوچه بازاری از بحران مهاجرت نیروهای متخصص، وضع کشور هنوز آنقدرها هم بد نیست و ایران در ابتدای فهرست کشورهای دارای بیشترین مهاجرت نیروی متخصص قرار ندارد. البته آمارهای دیگری نیز ذکر شدند که نشان می‌داد رتبه ایران در توانایی رقابت برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی در میان ۱۳۴ کشور ۱۰۰ است و اگر متخصصان کشور تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، چندان بی‌راه و خودخواهانه نیست.

چالش نوآوری در کسب‌وکارهای انترنتی

در پنل بحث و بررسی چالش نوآوری در کسب‌وکارهای اینترنتی که با میزبانی وحید فخر، معاون سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست برگزار شد، براداران محمدی، در کنار سهیل مقدم معاون تکنولوژی دیجیکالا، محمود کریمی مدیر عامل سکوی خلق آینده و آرین افشار مدیرعامل جوانه حضور داشتند و هر کدام به گوشه‌ای از چالش‌های این حوزه و مهاجرت استعدادهای استارتاپی کشور پرداختند.

پنل چالش نوآوری در کسب و کارهای اینترنتی
پنل چالش نوآوری در کسب و کارهای اینترنتی با حضور براداران محمدی، سهیل مقدم معاون تکنولوژی دیجیکالا، محمود کریمی مدیر عامل سکوی خلق آینده و آرین افشار مدیرعامل جوانه و میزبانی وحید فخر معاون سرمایه‌گذاری دیجی‌نکست برگزار شد

برنامه مدیران برای آینده دیجی‌کالا

پنل با موضوع دلیل کمتر دیده شدن تکنولوژی های‌تک آغاز شد. حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا دلیل این موضوع را وجود مشکلاتی در هر دو زمینه عرضه و تقاضا ارزیابی کرد. به عقیده او این دسته از نیازها عموما در بسترهایی شکل می‌گیرند که توان مالی و تکنولوژیک پرداختن به این حوزه‌ها را دارند و همین حلقه کسب‌وکارهایی که می‌توانند به سراغ آن بروند را محدود می‌کند. وی فلسفه وجودی دیجی‌نکست را سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های کم مصرف و کمیاب‌تر در نوآوری باز عنوان کرد.

مدیرعامل دیجی‌کالا گفت باید قبول کنیم که ما به عنوان یک فروشگاه فعال در حوزه تجارت الکترونیکی، توان مدیریت تمامی بخشهای این زنجیره با بهترین تکنولوژی را نداشتیم و ایجاد دیجی‌نکست می‌تواند زمینه‌ساز تحول تکنولوژیک کسب‌وکار ما شود. وی در نهایت تصریح کرد که هر آنچه در زنجیره ارزش کسب‌وکارما بگنجد، به سراغش خواهیم رفت تا کیفیتی راضی کننده به مشتری نهایی ارایه دهیم.

سهیل مقدم درباره آینده متصور برای دیجی‌کالا گفت: می‌خواهیم دیجی‌کالا مثل تکه‌های لگو باشد که درهمه زمینه‌ها سرویس مناسبی ارائه می‌کند و در نهایت هرکس بتواند متناسب با نیاز خود چینش متفاوتی از این تکه‌ها را دریافت کند

مقدم:می‌خواهیم دیجی‌کالا مثل تکه‌های لگو باشد که درهمه زمینه‌ها سرویس مناسبی ارائه می‌کند و در نهایت هرکس بتواند متناسب با نیاز خود چینش متفاوتی از این تکه‌ها را دریافت کند.

بنچمارک؛ آری یا نه؟

فخر در بخشی از صحبتهای خود از نبود نوآوری در فضای استارتاپی کشور انتقاد کرد و گفت: حتی بسیاری از شرکتهای بزرگی که حالا در کشور داریم، ایده جدیدی ارایه نکرده‌ااند و صرفا بنچمارکی از کسب‌وکارهای خارجی بوده‌اند. آرین افشار در جواب این انتقاد تاکید کرد که اساسا بنچمارک کردن چیز بدی نیست و در همه دنیا چنین رویکردی دنبال می‌شود.

وی اضافه کرد که برخی سرویس‌ها به گونه‌ای هستند که هر انسانی در هر نقطه‌ای از کره زمین بالاخره به آن نیاز خواهد داشت و توسعه مشابه کسب‌وکاری که در جای دیگر جواب داده و می‌تواند پاسخگوی نیاز گروه جدیدی از افراد شود چیز خوبی است. تنها باید توجه کرد که این سرویس‌ها باید متناسب با فرهنگ و ذایقه مناطق بومی‌سازی و اصلاح شوند که این در کسب‌وکارهای ایرانی اتفاق افتاده است. افشار در پایان تاکید کرد که با این حال برخی کسب‌وکارهای خاص مثلا در حوزه کشاورزی، با تغییر جغرافیایی، نیازمند تحولاتی اساسی هستند و نوآوری ممکن است معنا پیدا کند اما مسیر کلی توسعه کسب‌وکارها اساسا یکسان است.

آیا «نوآوری باز» برای هر کسب‌وکاری لازم است؟

خلا نوآوری باز در فضای کسب‌وکارهای ایرانی موضوع دیگری بود که در این پنل به آن پرداخته شد. محمود کریمی در اینباره گفت: مشکل از جایی آغاز می‌شود که وقتی یک کسب‌وکار تصمیم می‌گیرد به سمت نوآوری حرکت کند، اساسا هنوز نمی‌داند با نوآوری قرار است چه مساله‌ای از کسب‌وکار خود را حل کند و چند مرکز مرتبط برای پرورش و سرمایه‌گذاری جسورانه احداث می‌شود و بی‌مقصد صرفا نمایشی از نوآوری به راه می‌افتد. کریمی تاکید کرد که نوآوری باز همیشه راهکار درست نیست و هر کسب‌وکاری نباید سراغ آن برود.

سعید محمدی نیز در ادامه این بحث و تکمیل حرفای کریمی، به فلسفه شکل‌گیری دیجی‌نکست اشاره کرد  و گفت: «ایده شروع و راه اندازی دیجی‌نکست از آن جایی شروع شد که کسب و کار دیجیکالا گسترش یافت و در ابعاد گسترده، تنوع سرویس دهی، مخاطبان و حفظ و نگهداشت سطح گسترده کار سختی بود. در این جا متوجه شدیم دیجی‌نکست می‌تواند ابزار بسیار خوبی باشد و می‌تواند ایده را همراستاتر با نیازهای آن کسب‌وکار پرورش بدهد.»

وی در ادامه افزود که دیجی‌نکست توانسته است تکنولوژی را در راستای متحول کردن زیر ساخت ابری، فینتک و لجستیک به کارگیرد و باعث تحول تدریجی کسب‌وکار ما شود.

سعید محمدی: دیجی‌نکست توانسته تکنولوژی را در راستای متحول کردن زیر ساخت ابری، فینتک و لجستیک به کارگیرد و باعث تحول تدریجی کسب‌وکار ما شود.

مهاجرت؛ تهدید یا فرصت؟

در ادامه پنل موضوع مهاجرت، چراغ سبز کشورهای همسایه به کارآفرینان ایرانی و مشکلات آن مطرح شد. سعید محمدی در این باره گفت که مهاجرت لزوما بد نیست و اتفاقا گاهی هم لازم است. وی تاکید کرد که ایران کشور بسته‌ای است که کمتر در معرض موج‌های نوآوری قرار میگیرد و مهاجرت استعدادها می‌تواند به شکوفایی بیشتر آنها کمک کند.

وی افزود آنچه اهمیت دارد آن است که بستری فراهم کنیم تا آنها تمایل پیدا کنند بعد از مدتی برگردند و این جریان نوآوری را با خود به کشور آورند. به اعتقاد محمدی اگرچه اخیرا آمار مهاجرت‌کنندگان در همه شرکتها حتی دیجی‌کالا بالا رفته اما هنوز به نقطه بحرانی نرسیده. وی افزود که با وجود برخی ظرفیت‌ها و بسترها، هنوزبرخی جوانان انگیزه‌هایی برای ادامه دادن با این شرکتهای فناوری محور داخلی را دارند و همین جای امیدواری است.

سعید محمدی
سعید محمدی: ایران به دلیل بسته بودن فضا، کمتر در معرض موج‌های نوآوری قرار میگیرد و مهاجرت استعدادها می‌تواند به شکوفایی بیشتر آنها کمک کند.  اهمیت دارد آن است که بستری فراهم کنیم تا آنها تمایل پیدا کنند بعد از مدتی برگردند و این جریان نوآوری را با خود به کشور آورند.

در پایان سعید محمدی با بیان اینکه امنیت سرمایه گذاری در این حوزه وجود ندارد اظهار داشت: «اگر این احساس امنیت به وجود آید، سرمایه گذاری و پول کافی ایجاد می‌شود و بعد از آن می‌توان در تکنولوژی‌های لبه هم، انتظار لازم را داشت.» وی در ادامه افزود: «اولین کار این است که فکر کنیم ببینیم به چه صورت حس عدم امنیت سرمایه گذاری از بین برود؟!»

 

هوش‌مصنوعی در خدمت تحول

بعد از اتمام پنل، نوبت به ارایه هفت تیم استارتاپی بعدی رسید که با تنوع زیادی، حوزه‌های مختلف را تارگت کرده بودند. گروهی به سراغ تحلیل رمزارزها رفته بودند و گروهی دیگر به سراغ متحول کردن بخش‌های مختلف فشن، زیبایی و فیتنس با استفاده از هوش مصنوعی رفته بودند.

استارتاپهای بایتیکل (پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی برای آموزش، خطایابی و ارایه پیشنهادات به معامله‌گران بازارهای مالی)، موزکوین، ریرا، لوکپوینت، ویرا، میس لی، رکوتک دیگر استارتاپهایی بودند که محصول خود را ارائه کردند. نقطه اشتراک تمامی این استارتاپها، استفاده از پتانسیل‌های هوش مصنوعی برای متحول کردن ابعاد مختلف کار و زندگی بود.

تیم اجرایی دیجی‌نکست
تیم اجرایی دیجی‌نکست

در پایان برنامه نیز در فضایی صمیمی، فرصتی برای گپ و گفت تیم‌های ارایه دهنده، فعالان اکوسیستم استارتاپی و سرمایه‌گذاران فراهم شد تا ضمن آشنایی بیشتر، شبکه مخاطبان حرفه‌ای خود را توسعه دهند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا