ایرانگوناگون

بررسی تغییرات قیمت میلگرد در دو ماه آغازین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

از محصولات فولادی مهم که در ساختمان‌سازی و پروژه‌های عمرانی کاربرد زیادی دارد، می‌توان میلگرد را نام برد. تغییرات قیمت میلگرد بر هزینه‌های نهایی هر پروژه اثرگذار خواهد بود. به‌همین‌دلیل، فعالان بازار آهن‌آلات همواره در حال رصد و پیش‌بینی قیمت روز میلگرد هستند. در ادامه با بررسی مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت انواع میلگرد، تغییرات آن را در دو ماه آغازین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

نوسانات قیمت میلگرد به چه عواملی وابسته است؟

ازجمله مهم‌ترین عواملی که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بر قیمت آهن‌آلات ازجمله میلگرد تأثیر گذاشته‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قیمت دلار

یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت روز میلگرد، نرخ ارز و نوسانات بازار دلار است. با گران شدن ارزهای رایج مانند دلار و یورو، قیمت مواد اولیه و هزینه تولید نیز افزایش پیدا می‌کند. این امر همچنین تمایل تولیدکنندگان به صادرات محصولات خود و افزایش درآمد را نیز افزایش می‌دهد؛ که می‌تواند منجر به کمبود میلگرد در بازار و افزایش قیمت در بازارهای داخلی شود.

عرضه و تقاضا

برخی شرایط مانند افزایش هزینه‌های تولید، کاهش توان تولید کارخانه‌ها، کمبود مواد اولیه و… می‌توانند باعث کاهش عرضه مقاطع فولادی به بازار شوند. در این صورت، محصولاتی مانند میلگرد به مقدار نیاز در دسترس مصرف‌کنندگان و خریداران قرار نمی‌گیرند و افزایش قیمت در بازار اتفاق می‌افتد. همچنین ممکن است در شرایطی که عرضه ثابت است، ناگهان میزان تقاضا به دلایلی مانند ورود به فصول گرم سال افزایش پیدا کند. افزایش تقاضا نسبت به عرضه موجب گران شدن میلگرد می‌شود.

عرضه و تقاضا در سطح جهانی می‌تواند تأثیر پررنگ‌تری ایجاد کند. اگر بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده مقاطع فولادی قادر به تأمین نیاز بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان فولاد نباشند، کمبود ذخایر فولاد و افزایش تقاضا اتفاق می‌افتد. در این صورت، قیمت جهانی فولاد تحت تأثیر شرایط افزایش پیدا می‌کند و هزینه مواد اولیه و تولید نیز بیشتر می‌شود.

نیاز صنایع وابسته

صنایع وابسته شامل خودروسازی، پتروشیمی، صنایع ساخت‌وساز و… هستند که ازجمله بزرگ‌ترین متقاضیان مقاطع فولادی به شمار می‌آیند. افزایش پروژه‌های عمرانی، فعالیت بیشتر خط تولید خودروسازی‌ها و مواردی از این قبیل می‌توانند میزان تقاضای مقاطع فولادی و قیمت میلگرد امروز را افزایش دهند.

نرخ تورم

شرایط اقتصادی کشور و نرخ تورم با تأثیر بر قیمت مواد اولیه، هزینه تولید را تغییر می‌دهد. بنابراین، کاهش نرخ تورم می‌تواند امیدی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان میلگرد باشد.

قیمت نفت و سوخت

قیمت سوخت با تأثیر بر هزینه‌هایی مانند هزینه حمل‌ونقل، قیمت نهایی میلگرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که تقریباً ۱۵ درصد از قیمت مقاطع فولادی به قیمت نفت بستگی دارد.

قیمت روز میلگرد به عوامل مختلفی وابسته است.
قیمت روز میلگرد به عوامل مختلفی وابسته است.

بررسی قیمت میلگرد در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۰

پیش از هر چیز می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به وضعیت بازار میلگرد در دو ماه آغازین سال ۱۴۰۰. درحالی‌که اولین روزهای سال ۱۴۰۰ با کاهش قیمت دلار همراه بود، قیمت میلگرد تا ۳۱ فروردین روند افزایشی خود را حفظ کرد. علت اصلی این افزایش قیمت را می‌توان قیمت جهانی فولاد دانست.

طبق نظرات کارشناسان آهن‌آنلاین:

دلایل مختلفی باعث نوسان در قیمت میلگرد می‌شود، میلگرد یا به‌طور دقیق‌تر میلگرد تقویتی یک نوع پروفیل است که به دلیل حجم مصرف بالا در صنایع مختلف از جمله ساختمان‌سازی محبوب است، تغییر ناگهانی قیمت مواد اولیه تاثیر مستقیم بر قیمت میلگرد دارد. میلگرد فولادی است که به شکل میله یا مش است و یکی از دلایل مصرف میلگردهای فولادی، بهبود مقاومت کششی بتن است.

با توجه به تسریع روند واکسیناسیون در برخی کشورها و بازگشت آن‌ها به روال عادی، تقاضا برای مقاطع فولادی افزایش یافت. به‌این‌ترتیب، زور شرایط جهانی به تغییرات مثبت بازار داخلی چربید.

در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ شاهد افزایش ناگهانی قیمت شمش فولاد و نرخ ارز بودیم. این افزایش قیمت ناگهانی بازار داخلی را دچار رکود کرد. به‌این‌ترتیب، تا هفته سوم اردیبهشت شیب افزایش قیمت به‌شدت کم بود. البته این روند دوام چندانی نداشت و در هفته چهارم اردیبهشت به دلیل افزایش قیمت جهانی فولاد، نمودار قیمت انواع میلگرد دوباره صعودی شد.

نگاهی به قیمت میلگرد در دو ماه اول سال ۱۴۰۱

ورود به سال ۱۴۰۱ با شوک بزرگی برای خریداران مقاطع فولادی همراه بوده است. در هفته دوم فرودین، میلگردها در بازار آزاد با قیمت ۱۸ هزار تومان به فروش رسیدند. از مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت می‌توان به جنگ میان دو کشور روسیه و اوکراین اشاره کرد که منجر به افزایش قیمت دلار و قیمت جهانی فولاد شد.

در سومین هفته اردیبهشت، قیمت میلگرد امروز به بالای ۱۸ هزار تومان رسیده است. این در حالی است که تا ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ این محصول فولادی یک کاهش نسبی را تجربه کرد و با قیمت ۱۷.۶۰۰ تومان به فروش رسید. برای علت‌یابی دقیق این سرعت بالا در تغییر قیمت می‌توان فاکتورهایی مانند قیمت جهانی فولاد، نرخ ارز، هزینه مواد اولیه و افزایش تقاضا با آغاز فصول گرم سال را بررسی کرد.

قیمت میلگرد در نیمه اول سال ۱۴۰۱، چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟!

روند نمودار قیمت انواع میلگرد در نیمه اول سال جاری به چند مورد اصلی وابسته است. در صورت ادامه یافتن جنگ روسیه و اوکراین، قیمت فلزات و کامودیتی‌ها نیز با شیب تندتری افزایش می‌یابند. یکی از احتمالات، رفع تحریم در بخش‌هایی مانند صنعت فولاد است که به فرصتی برای رسیدن به کشورهای همسایه و حوزه Cis تبدیل می‌شود. البته همچنان با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک نمی‌توان انتظار نزولی شدن قیمت‌ها را در بازار آهن‌آلات داشت.

در نیمه اول سال ۱۴۰۱، انتظار نزولی شدن قیمت میلگرد وجود ندارد.
در نیمه اول سال ۱۴۰۱، انتظار نزولی شدن قیمت میلگرد وجود ندارد.

سخن پایانی

یکی از دلایل اثرگذار بر تغییرات قیمت بازار آهن آلات، وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور است. نرخ ارز، قیمت دلار، میزان تولید و… همه به شرایط اقتصادی کشور بستگی دارد، به‌همین‌علت، قیمت میلگرد نیز که جزء اصلی صنعت ساختمان‌سازی است، دچار نوسان می‌شود. با توجه به اهمیت بالای قیمت این محصول فولادی، استفاده از یک مرجع معتبر برای بررسی روزانه قیمت‌ها الزامی به نظر می‌رسد. آهن آنلاین نخستین سایت ارائه‌دهنده لیست قیمت‌های به‌روز آهن‌آلات و مقاطع فولادی است که خدماتی مانند مشاوره از کارشناسان حرفه‌ای و تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های هفتگی را نیز برای بهبود تجربه خرید به شما عزیزان ارائه می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت آهن آلات می توانید به وب سایت آهن آنلاین مراجعه کنید.

https://ahanonline.com

آدرس: تهران، ستارخان، خیابان حبیب الله، نبش بن بست بنفشه. پ ۱۱۴

شماره تماس:۰۲۱۵۴۷۱۲

ایمیل: info@ahanonline. com

 

یک دیدگاه

  1. نوسانات قیمت میلگرد به عوامل متعددی وابسته است که شامل موارد زیر می‌شود:
    تقاضا و عرضه، نرخ ارز، میزان تولید و مصرف و شرایط جهانی
    مطلب مفیدی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا