گوناگون

با متخصص سئو پورفیض، کسب‌و‌کارتان را در نتایج اول گوگل ببینید

جهان سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت آنقدر گسترده است که انجام صحیح و اصولی آن برای همه امکان‌پذیر نیست. سالهایی را به یاد آورید که استفاده از اینترنت و یافتن پاسخ سوالات در گوگل تا این اندازه همه‌گیر نبود. اما عده زیادی برای انجام پروژه‌های دانشجویی و هر کار دیگری نیاز داشتند از اینترنت کمک بگیرند.

به دنبال یک متخصص سئو حرفه‎ای هستید؟! روی لینک کلیک کنید و با  آکادمی سئو پورفیض بیشتر آشنا شوید.

آن زمان شاید حدودا ۱۰ تا ۱۲ سال پیش، وقتی تصمیم به سرچ و جستجو در گوگل می‎گرفتم، انقدر فضای سرسام‎‌آوری از سایت‎ها و محتواهای بی‎ربط در نمایشگر رایانه‎‌های قدیمی دانشگاه روبه‌‎روی من ظاهر می‎‌شدند که در نهایت از تحقیق پشیمان می‌شدم.

حالا اینکه سئو و الگوریتم‌های گوگل چه تحولی توانست در دنیای وب ایجاد کند را در ادامه برای شما شرح می‎دهم. اگر شما جزء کسانی هستید که مایلید یک متخصص سئو شوید یا اینکه کسب و کار آنلاین تحت وب خود را به چنین فردی بسپارید، باید به شما تبریک بگویم.

سئو، فرآیندی است که کسب و کار و خدمات آنلاین شما را با ایجاد سرنخ‎های متعدد و البته منظم در اختیار مرورگرهای گوگل قرار و پس از آن هم به کاربر نشان می‌دهد. اگر تاکید دارم که متخصص سئو می‌تواند وب‌سایت شما را از بی‌نظمی که سال‎ها پیش موجب آزار من در نقش یک کاربر بودم نجات دهد، دلیل قانع‌کننده‎ای دارم.

پس از آن هم یک کارشناس سئو با تجربه به‎خوبی از همه مراحل و فرآیند بهینه‌سازی موتورهای جستجو آگاهی دارد و به سازماندهی سایت نیز کمک فوق‌العاده‎ای خواهد کرد.

وظایف متخصص سئو چیست؟

به هر دلیلی به این صفحه مراجعه کرده باشید، باز هم کاملا طبیعی است که بخواهید بیشتر درباره یک متخصص یا مشاور سئو بدانید. آن‌ها کارهای زیادی برای انجام دادن دارند و کار آن‌ها تنها به یک بخش محدود نمی‌شود. مهم‌تر اینکه معمولا به صورت گروهی و تیمی فعالیت دارند، یعنی به نحوی این غیر ممکن است که همه کارها را خود به تنهایی انجام دهند. مهم‌ترین وظایف آن‌ها عبارتند از:

  • آنالیز سایت

یکی از اولین کارهایی که متخصص، کارشناس یا کارشناس ارشد سئو انجام می‎دهد، آنالیز دامنه سایت است. البته در مواردی که یک سایت وجود داشته باشد و کارفرما بخواهد روی بهینه‌سازی موتورهای جستجوی آن کار کند. او با استفاده از ابزارهای گوگل سرچ کنسول و آنالیتیکس اقدام به بررسی عملکرد سایت و صفحات آن می‎کند.

از او انتظار می‌رود که به خوبی درباره تجزیه و تحلیل سایت مهارت داشته باشد؛ زیرا ممکن است در حین انجام پروژه‎های مختلف با این سوال روبه‎رو شود که چرا، چگونه و چه زمانی مثلا سایت دچار افت یا پیشرفت شده است. برای مثال او باید یک دلیل مستند برای اینکه چه زمانی و چه چیزی باعث افزایش ترافیک ارگانیک سایت می‌شود را به کارفرما ارائه دهد.

کار او این است که به صورت موردی همه بخش‎های سایت را آنالیز کند تا نشان دهد که کدام تاکتیک‎ها باعث افزایش ترافیک شده‌اند. در مقابل تجزیه و تحلیل سایت به آن‎ها این امکان را می‎دهد تا دلایل کاهش رتبه و افت ناگهانی را ریشه‎یابی کنند.

  • توانایی تحقیق و تحلیل رقبا

دومین کاری که متخصص سئو باید بتواند انجام دهد، تحقیق و تحلیل رقبای سایت است. بسیار تاکید دارم که این بخش یعنی توانایی تحلیل رقبا، مهم‌ترین بخش کاری فرد سئوکار به شمار می‌رود. او بسیار تحقیق می‌کند و معمولا رایج‌ترین آن یافتن بهترین کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار و اینکه رقبا چگونه روی آن کلمات کار کرده‌اند.

نکته مهم در بخش تحقیق کلمات کلیدی وجود دارد و آن هم این است که پایه استراتژی سئو و به‌ویژه بخش محتوا و کمپین‌ها از همینجا چیده می‌شود. یک متخصص با تجربه در حوزه بهینه‌سازی موتورهای جستجو به خوبی می‌داند که باید با اخبارهای روز دنیای گوگل آگاه باشد و همواره برای به‌روزرسانی خود تلاش کند.

  • تحقیق کلمات کلیدی

سومین وظیفه متخصص سئو، تحقیق کلمات کلیدی است. او با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی، مرتبط‌ترین و بهترین کیووردهای کسب و کار را می‌یابند. این‌ها کلماتی هستند که کاربران در گوگل سرچ می‎کنند. او همه کلمات مرتبط را پیدا می‎کند و برای گام بعدی که تولید محتوای بهینه است، قدم بر می‎دارد.

  • ایجاد محتوا

اگر اندکی هم با گوگل و نحوه کارکرد آن آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که خزنده‌های گوگل پس از سرچ کاربر درباره هر موضوعی با توجه به محتواهای ایجاد شده، سایت‌های مرتبط را به کاربر نمایش می‌دهند. بیشتر اوقات متخصصان سئو از گروه‌های نویسنده محتوا کمک می‌گیرند.

این جزء وظایف سئوکار است که خواسته‎های خود را از محتوایی که قصد ایجاد آن را در سایت مورد نظر دارد به نویسندگان منتقل کند. به هر حال محتوا، یکی از ستون‌های اصلی سایت است و گوگل و کاربر با همان محتواها راهی صفحه مد نظر می‌شوند.

وقتی محتوا با توجه به کلمات کلیدی تولید می‌شوند، ترافیک مناسبی هم به وجود می‌آورند. البته محتوا تنها به نوشتن متن ختم نمی‌شود و اشکال مختلفی دارد. معمولا متداول‌ترین آن‌ها وبلاگ، تصویر و اینفوگرافیک، ویدئو، پادکست و کتاب‌های الکترونیکی است. متخصصان سئوی حرفه‌ای یک برنامه بازاریابی جامع محتوایی را ارائه می‌دهند که ترافیک بیشتری را برای سایت ایجاد می‌کنند.

  • بهینه‌سازی سرعت سایت

تاکنون با ۴ مورد از وظایف سئوکار آشنا شدید، اما تمام نشده، باز هم ادامه دارد. یک کنخصص سئو معمولا به سرعت بارگذاری و انجام خدمات سایت حساس است. دلیل آن هم مشخص است، اگر صفحه مورد نظر به خوبی و در زمان مناسبی لود نشود، مطمئنا کاربران کم حوصله گوگل سایت را ترک خواهند کرد.

اگر به سرعت محتوای سایت باز نشود، سرنخ‌هایی که کاربر به آن‎ها برای دسترسی به خدمات نیاز دارد، از بین می‌رود. او باید مطمئن شود که سایت به سرعت باز می‌شود و کاربر به اطلاعات دسترسی پیدا می‌کند. حالا این کار چگونه انجام می‌دهد؟! تصاویر را بهینه می‌کند، با کمک توسعه‎دهندگان وب تغییری در کدنویسی سایت ایجاد می‌کند.

تا جای ممکن کدهای غیر ضروری نباید در پشت پرده سایت وجود داشته باشد و میزان آن‌ها کاهش یابد. پس از آن هم با تغییر مسیرها و آدرس‌های صفحات متعدد می‌توان سرعت سایت را بهبود داد.

  • طراحی ریسپانسیو سایت

به یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف متخصص سئو رسیدیم، آن هم این است که باید از ریسپانسیو بودن صفحه در نسخه موبایل نیز مطمئن شود. طراحی ریسپانسیو به ایجاد تجربه کاربری مثبت بسیار کمک می‎کند.

امروزه با توجه به افزایش استفاده از تلفن همراه و میزان حضور کاربران در مرورگر گوگل به وسیله موبایل، فوق‌العاده اهمیت دارد که محتواهای سایت همانگونه که در صفحه دسکتاپ نمایش داده می‌شود، در موبایل نیز کاملا و بدون عیب و نقص باشد.

سئو تکنیکال چیست و چرا برای گوگل اهمیت دارد؟

بیشتر اوقات با شنیدن سئو تکنیکال، تصور ما به سمت کدنویسی و برنامه‌نویسی کشیده می‌شود. بخش فنی و تکنیکال تنها مرتبط با کدنویسی نیست. با توجه به اینکه امروزه سیستم‌های مدیریت محتوایی مثل وردپرس، کار را برای همه سئوکاران آسوده‌تر کرده است.

در اینجا تنها به بخش اندکی از دریای پهناور سئو تکنیکال اشاره کردم، برای آنکه بیشتر درباره آن بدانید روی لینک کلیک کنید.

بخش تکنیکال از اهمیت ویژه‌ای در زمینه بهینه‌سازی سایت برخوردار است؛ زیرا شما هر چقدر محتوای غنی تولید کنید، بهترین خدمات را هم ارائه دهید. پس از آن هم به خوبی هم کمپین‌های سئوی آف پیج اجرا کنید، اما زمان بارگزاری محتوای سایت شما بیش از ۱۵ ثانیه زمان ببرد، باید رک و راست بگویم که هیچ فایده‌ای ندارد.

دلیل آن هم این است که بهینه‌سازی تکنیکال سایت شما ایراد دارد و باید فکری به حال آن کرد. این بخش فنی و ساختار صحیح آن است که نشانه‌های صفحات سایت را به ربات‌ها و خزنده‌های گوگل نمایش می‌دهد.

هر چقدر سرعت پاسخگویی به کاربر بهینه‌تر و بهتر باشد، مطمئنا کاربران رضایت بیشتری خواهند داشت و بی‌دلیل سایت را ترک نخواهند کرد. نکته بعدی که با سئوی فنی مرتبط است، امنیت است. معمولا در بخش آدرس سایت از پروتکل‌های http یا https استفاده می‌کنند.

https یعنی سایت توسط پروتکل امنیتی SSL محافظت می‌شود. حالا پس از مساله امنیت ممکن است با این سوال روبه‌رو شوید، زمانی که سیستم مدیریت محتوای سایتی وردپرس نبود و نیاز به کدنویسی داشت باید چکار کنم؟!

باز هم تاکید دارم، یک سئوکار برای آنکه بخش فنی سایت را بهبود ببخشد، نیازی به نوشتن کد ندارد. او به آسانی می‌تواند یک گزارش از سایت تهیه کنید و جهت رفع آن‌ها به تیم محترم فنی درخواست دهد. آن‌ها می‌توانند این بخش را به خوبی حل کنند، فقط کافیست که از همکاری و همراهی آن‌ها هم استفاده کنید.

 الگوریتم‌های گوگل چیست و چرا برای سئوکاران اهمیت دارند؟

گوگل با اینکه مدیران سایت‌ها و وب‌مستران عزیز بخواهند سایت را با استفاده از شیوه‌های طبیعی مثل لینک‌سازی داخلی و خارجی، کمپین رپورتاژ آگهی و نوشتن محتواهای حاوی کلمات کلیدی مرتبط، مشکلی ندارند.

درباره الگوریتم‌های گوگل با کلیک روی لینک بیشتر اطلاعات کسب کنید. همچنین می‌توانید از آموزش‌های رایگان سئو نیز بهره‌مند شوید.

این یک روش سئو کلاه سفید است که گوگل همیشه دوست دارد و از آن استقبال می‌کند. با این حال همه که اینطور فکر نمی‌کنند و دوست دارند یک شبه راه صدساله را طی کنند. حالا گوگل چه کاری انجام داد؟ برای آنکه بتواند مقابل این نابه‌سامانی‌هایی که در نتایج سرچ کاربران به وجود آمده بود بایستد و یک نظمی به آن‎ها ببخشد، الگوریتم‌های گوگل را راه‎اندازی کرد. جالب است بدانید که تاکنون بیش از ۲۰۰ مورد الگوریتم را گوگل تدوین کرده که از بین آن‌ها ۱۴ مورد شهرت بیشتری دارند.

البته در بین این ۱۴ گزینه هم تنها تعدادی به طور رسمی توسط گوگل اعلام شده‌اند. این الگوریتم‌ها روی موتورهای جستجو تعبیه شده‌اند و وظیفه هر مورد ارسال سیگنال‌هایی از آن صفحه به گوگل است.

معمولا وب‌مستران زمزمه‌هایی از بروزرسانی الگوریتم جدید از سوی گوگل می‌شوند، کمی نگران خواهند شد؛ زیرا اصلا مشخص نیست که بعد از یک آپدیت جدید، قرار است چه بلایی به سر رتبه‌بندی سایت در کلمات کلیدی اصلی و فرعی آن بیاید.

گاهی هم این تغییرات به صورت موقتی است و امکان دارد با فعالیت مداوم و تدوین استراتژی سئو مناسب، اثرات بروزرسانی الگوریتم گوگل را کاهش داد. هدف گوگل هم از راه‌اندازی الگوریتم‌ها، ایجاد تجربه و رضایت کاربری مناسب است. به هر حال گوگل خان دوست دارد همیشه محبوب باقی بماند و برای بقا و دوام خود همواره تلاش می‌کند. تاکنون هیچ کسی هم نتوانسته حقایق پشت پرده الگوریتم‌ها را کشف کند.

آکادمی پورفیض دات کام را بیشتر بشناسید

مجموعه و آکادمی پورفیض دات کام با ارائه مشاوره سئو، تدوین استراتژی مناسب بهینه‌سازی سایت می‌تواند به کسب و کارهای آنلاین کمک کند. این آکادمی با هدف پیشرفت صنعت سئو و بهینه‌سازی اصولی سایت‎های ایرانی با استفاده از جدیدترین روش‌های روز دنیا راه‌اندازی شده است.

همچنین کسانی که مایلند به عنوان سئوکار حرفه‌ای به صورت پروژه‌ای و تمام وقت فعالیت داشته باشند، می‌توانند در دوره آموزش خصوصی سئو  poorfeyz. com نیز شرکت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا