اینترنت

سئو محلی (Local SEO) چیست؟ بدون وبسایت سئو کن!

تفاوت اصلی بین سئو ارگانیک معمولی با سئو محلی یا به اصطلاح «لوکال سئو» چیست؟ چه مواردی را باید در‌ای مورد برای استراتژی کسب و کار خود بدانید و یاد بگیرید؟

جستجوی محلی بخشی جدایی ناپذیر از هر استراتژی SEO است که مشتریان را در یک منطقه، شهر، کشور یا حتی یک محله خاص هدف قرار می‌دهد. به عبارت ساده می‌توان گفت که سئو محلی، اقداماتی است که شما برای دریافت رتبه و دیده شدن در نتایج گوگل مپ، نتایج محلی یا حتی نتایج اصلی گوگل (با هدفگذاری روی یک صفحه برای رتبه در جستجو‌های محلی) انجام می‌دهید.

درحالی که سئو ارگانیک، بهبود رتبه بندی شما در نتایج ارگانیک گوگل است، اما نحوه رتبه بندی وبسایت شما در نتایج ارگانیک، می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در رتبه بندی سئو محلی وبسایت شما نیز داشته باشد.

بنابراین، اگرچه سئوی محلی و ارگانیک از این راه‌ها به هم مرتبط هستند، اما هر کدام به یک استراتژی منحصر به فرد با تاکتیک‌های بهینه سازی متفاوت نیاز دارند. پس بیایید این موضوع را از ابتدای امر شروع کنیم. اینکه اصلا سئو محلی چیست و چرا جستجوی محلی دارای اهمیت زیادی است؟

سئو محلی یا لوکال سئو چیست؟

اگر بخواهیم این سوال را با یک جمله ساده جواب دهیم، می‌توانیم بگوییم: «سئوی محلی عمل بهینه سازی موتور‌های جستجو برای نتایج جستجو‌های محلی (Local) است.» گوگل همواره در تلاش است تا بهترین و مرتبط‌ترین نتایج را در مقابل جستجوی مخاطبین خود ارائه دهد. پس زمانی که متوجه شود مخاطب به دنبال نیاز خود در یک محله، منطقه، شهر، استان یا حتی یک کشور خاص است، مطابق با الگوی نمایش نتایج و الگوریتم خود، گزینه‌های مناسبی را روی نقشه و یا نتایج ارگانیک به مخاطب نشان می‌دهد.

به آخرین باری که به دنبال یک سرویس یا یک محصول خاص در یک محله خاص بودید و برای آن جستجو کردید، فکر کنید. شاید یک «فروشگاه کفش مردانه در منطقه ۲۲ تهران»، خدمات «طراحی سایت در کرج»، «بهترین لوازم آرایشی در غرب اصفهان» و…!

بزرگترین ماموریت گوگل، ارائه بهترین پاسخ به جستجوی مخاطبین خود است! و زمانی که الگوریتم‌های آن تشخیص می‌دهند که هدف شما محلی است (اینکه به دنبال چیزی در منطقه اطراف خود هستید)، نتایج Map Pack به‌طور برجسته در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر می‌شوند.

بدون وبسایت، کسب و کار خودتان را سئو کنید!

حتی اگر جستجوی شما مستقیما محلی نباشد؛ ولی به کسب و کار‌های اطراف شما ارتباط داشته باشد، الگوریتم گوگل این موضوع را درک نموده و نتایج مرتبط محلی یا لوکال را در ابتدای نتایج ارگانیک، به شما نشان می‌دهد. به طور مثال زمانی که عبارت «رستوران‌های در حال حاضر فعال» را جستجو کنید، مشخصا به دنبال رستوران‌هایی هستید که اطراف شما بوده و باز هستند.

اطلاعات موجود در نتایج جستجوی محلی (نام کسب‌وکار، آدرس، شماره تلفن، وب‌سایت، عکس‌ها و ویدیوها، نظرات مشتریان، رتبه‌بندی و…) به این نیاز‌ها پاسخ بهتر و کارآمد‌تری می‌دهد تا یک لینک آبی ساده.

بدون وبسایت، کسب و کار خودتان را سئو کنید!
بدون وبسایت، کسب و کار خودتان را سئو کنید!

پیروی از دستورالعمل‌های گوگل و ایجاد یک تجربه کاربری عالی برای مخاطبان وبسایتتان، می‌تواند به دیده شدن بهتر شما و رتبه بندی کمک کند. اما فراموش نکنید که حتی بدون داشتن وبسایت نیز می‌توانید در نتایج گوگل (Map Pack) ظاهر شوید! گوگل معمولا از سراسر وب، اطلاعات مفیدی را استخراج نموده و متناسب با جستجو (Query) به مخاطب ارائه می‌دهد. حال اگر اطلاعات کسب و کار شما در سراسر وب باشد و یا داخل گوگل مپ بصورت پیشنهاد کاربران گوگل ثبت شده باشد، قطعا در نتایج جستجوی محلی به همراه اطلاعات، کسب و کارتان به نمایش در می‌آید.

پس به همین راحتی می‌توانید بدون داشتن وبسایت، کسب و کار خود را در موتور جستجو بهینه سازی کرده و به نمایش دربیاورید. هرچند ما پیشنهاد می‌کنیم تا حتما نسبت به طراحی سایت برای بیزینس خود اقدام نمایید. چراکه در سال ۲۰۲۳، کمتر کسب و کاری را می‌بینیم که وبسایت نداشته باشد.

چرا جستجوی محلی اهمیت بالایی دارد؟

در این قسمت، چند آمار وجود دارد که اهمیت سئو محلی یا لوکال سئو را به خوبی بیان می‌کند:

  • طبق گزارش رسمی گوگل، ۷۶٪ از افرادی که در موبایل خود جستجوی محلی انجام میدهند، در عرض ۲۴ ساعت از یک کسب و کار بازدید به عمل آورده که ۲۸٪ این جستجو‌ها به خرید ختم می‌شود.
  • بنا به گفته گوگل، حدود ۳۰٪ از تمامی جستجو‌های داخل گوگل مربوط به مکان و محل‌های مختلف است.
  • در یک نظرسنجی اعلام شده که ۶۱٪ از افراد حاضر در آن، اعلام نموده‌اند که در روز جستجوی محلی انجام می‌دهند.
  • یک نظرسنجی محلی سئو محلی که اخیرا برگزار شد، نشان داد که ۸۲٪ از مصرف‌کنندگان در طول یک جستجوی محلی، نظرات آنلاین کسب و کارها را می‌خوانند و قبل از تصمیم‌گیری، نزدیک به ۱۴ دقیقه را صرف این کار می‌کنند.
  • ۸۶ درصد از مردم برای یافتن مکان کسب و کار مورد نظرشان به نقشه‌های گوگل مراجعه می‌کنند.
  • ۷۴ درصد از خریداران فروشگاهی در جهان که جستجوی خود را قبل از رسیدن به فروشگاه به صورت فیزیکی، گفتند که چیزهایی مانند [نزدیکترین فروشگاه در نزدیکی آنها]، [موقعیت‌ها]، [موجودی در نزدیکی آنها] و انواع دیگر اطلاعات محلی را جستجو کرده‌اند.

گوگل چگونه رتبه بندی محلی را تعیین می‌کند؟

الگوریتم‌های رتبه بندی گوگل، جز بزرگترین اصرار این شرکت است که گوگل از آنها مانند یک گنجینه محافظت می‌کند. اما معمولا طبق تحقیقات و اطلاعات سربسته‌ای که گوگل در این زمینه ارائه کرده است، ۳ عامل اصلی در رتبه بندی نتایج محلی، می‌تواند موثر باشد:

۱. مرتبط بودن (ارتباط): ارتباط به این موضوع اشاره دارد که پروفایل کسب‌وکار محلی شما تا چه حد با عبارتی که کاربر جستجو کرده، مرتبط است.

۲. فاصله: گوگل فاصله را اینگونه تعریف می‌کند: «هر نتیجه جستجوی کاربر چقدر از مکانی که او در جستجوی خود ذکر نموده، فاصله دارد. اگر کاربر مکانی را در جستجوی خود مشخص نکند، ما فاصله را بر اساس اطلاعاتی که در مورد مکان او (Location) می‌دانیم محاسبه می‌کنیم.

۳. شهرت و برجستگی (اهمیت برندسازی): و برجستگی یا شهرت در این زمینه به این اشاره دارد که گوگل چقدر آن کسب و کار را شناخته شده می‌داند. این شاید پیچیده‌ترین مورد از فاکتورهای رتبه‌بندی محلی باشد، زیرا الگوریتم‌های گوگل سعی می‌کنند برجستگی آفلاین را نیز در معادله لحاظ کنند.

طبق نظرسنجی «فاکتورهای رتبه‌بندی جستجوی محلی ۲۰۲۱» Whitespark، کارشناسان سئو محلی بر این باورند که موارد زیر، عوامل اصلی رتبه‌بندی سئو محلی هستند:

  • دسته بندی پروفایل گوگل بیزینس (درحال حاضر پلتفرم کسب و کار گوگل در ایران غیرفعال است)،
  • کلمات کلیدی در عناوین منو،
  • فاصله و نزدیکی مکان کسب و کار به جستجوگر،
  • آدرس فیزیکی در شهر جستجو،
  • رتبه بندی نظرات و امتیاز دهی بالا توسط کاربران،
  • تکمیل بودن فهرست کسب و کار در گوگل مپ،
  • کیفیت و اعتبار بلک لینک‌های وبسایت،
  • کلمات کلیدی وبسایت در بررسی‌های محلی گوگل.

سخن پایانی در خصوص سئو محلی (Local SEO)

همانطور که گفتیم، امروزه بیشتر کاربران و افراد در تمامی دنیا، برای پیدا کردن کسب و کار‌های مورد نیاز خود، در گوگل جستجو می‌کنند و به همین جهت، گوگل اهمیت فراوانی به این مقوله می‌دهد. زمانی که کاربران در یک محله یا شهر خاص به دنبال نیاز خود هستند، گوگل سعی میکند تا نزدیک‌ترین و مرتبط‌ترین نتایج را به آنان ارائه دهد. پس چه بهتر که در این نتایج پربازدید و ارزشمند، حضور داشته باشید و علاوه بر مشتریان ثابت یا حضوری، از سراسر اینترنت و فضای دیجیتال، برای خود مشتری بالقوه جذب نمایید. حتی اگر وبسایت ندارید، می‌توانید با ثبت کسب و کار خود در نقشه‌های گوگل، در نتایج جستجو، ظاهر شوید! پس همین حالا برای سئو محلی کسب و کار خود اقدام کنید.

منبع:  https:Derakhshansho.com/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا