گوناگون

چگونه یک سرور مجازی بسازیم؟

شاید شما هم در این فکر باشید که یک کسب و کار بر پایه اینترنت و وب راه اندازی کنید و در نتیجه در مورد انتخاب نوع‌هاست تحقیق و جستجو کرده‌اید. در این بین ممکن است با انتخاب‌های مختلفی از جمله سرور مجازی یا VPS برخورد کنید. ساخت یا خرید سرور مجازی یکی از بهترین گزینه‌ها در این میان است. در این مقاله ابتدا به معرفی سرور مجازی و کاربردها آن می‌پردازیم و سپس نحوه خرید سرور مجازی و ساخت آن را آموزش می‌دهیم، پس با همراه باشید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا vps که مخفف عبارت virtual private server به معنای یک کامپیوتر مجازی در دیتاسنتر است که ۲۴ ساعت روشن و دارای اینترنت پرسرعت است.

سرور مجازی چیست؟
سرور مجازی چیست؟

ابتدا بهتر است با مفهوم سرور مجازی آشنا شویم. سرور به یک کامپیوتر یا سخت افزار قدرتمند اطلاق می‌شود که اطلاعات وب سایت ما را در خود ذخیره می‌شود و سپس هنگامی که کاربر آدرس سایت را وارد کند اطلاعات را به او نشان می‌دهد. این سرور در ۲۴ ساعت شبانه روز روشن است. حال که با مفهوم سرور آشنا شدیم به سراغ مفهوم خرید سرور مجازی می‌پردازیم.

در این بین از یک تکنولوژی منحصر به فرد جهت مجازی سازی یک سرور فیزیکی استفاده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا هزینه‌ها کاهش پیدا کند. به عبارت دیگر به جای اختصاص یک سرور فیزیکی به هر کاربر، این سرور فیزیکی به چند قسمت تقسیم می‌شود و هر کدام از بخش‌های آن در اختیار یک سیستم قرار می‌گیرد. به این فرایند virtualization یا مجازی سازی گفته می‌شود. به طور خلاصه می‌توان گفت سرور مجازی یک سرور فیزیکی یا کامپیوتر قدرتمند است که با استفاده از نرم افزارهای خاص به چند بخش تقسیم شده و چندین وب سایت یا نرم افزار را پشتیبانی می‌کند. در واقع خرید سرور مجازی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها شود.

چه نوع سرور مجازی را خریداری کنیم؟

حال شاید برای شما سوال باشد که چه نوع سروری بهترین انتخاب جهت خرید سرور مجازی است. سرورهای مجازی بر اساس سیستم عامل آنها به چند دسته تقسیم بندی می‌شوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

سرور مجازی لینوکس

یکی از انواع سرورهای مجازی، سرور لینوکس است. این سرور مناسب سایت‌هایی است که با استفاده از برنامه PHP یا CMS نوشته شده‌اند. از مزیت‌های خرید سرور مجازی لینوکس متن باز بودن است. همچنین از آنجایی که این سرور از سیستم عامل لینوکس استفاده می‌کند، برنامه‌های مختلفی بر روی قابل نصب هستند. از توزیع‌های قابل نصب بر روی سرور مجازی لینوکس می‌توان به، Centos و Debian اشاره کرد. همچنین وب سرویس‌هایی همچون شامل آپاچی (Apache)، انجین ایکس (Nginx) و لایت اسپید (Litespeed) به یک سرور لینوکس جهت اجرا نیاز دارند.

سرور مجازی ویندوز

یک نوع دیگر از سرورهای مجازی، سروری است که بر اساس سیستم عامل ویندوز نوشته شده است. این نوع سرور کاملاً کاربرپسندانه بوده و کار کردن با آن بسیار آسان است. در واقع سرور مجازی ویندوز برای افراد مبتدی انتخاب بسیار مناسب‌تری نسبت به سرور لینوکس است. سایت‌هایی که با چارچوب ASP. NET نوشته و اجرا می‌شوند نیاز به سرور مجازی ویندوز دارند. یکی از مزیت‌های خرید سرور مجازی ویندوز این است که شما با بهره گیری از تنها یک آدرس IP و یوز پسورد می‌توانید وارد سرور مجازی خود شوید. البته لازم به ذکر است که برای اینکار نیاز به نرم افزار Remote Desktop Connection نیز دارید. از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به رابط گرافیکی اشاره کرد.

نوع دیگری از سرورهای مجازی، سرور (Mikrotik) میکروتیک است. این سرور توسط یک شرکت فعال در حوزه تجهیزات شبکه ساخته شده است و واحد مرکزی این کمپانی در کشور لتونی واقع شده است. خرید سرور مجازی میکروتیک برای کاربران مبتدی پیشنهاد نمی‌شود و بیشتر مناسب کاربران بسیار حرفه‌ای است.

سرور مجازی بر پایه میکروتیک (Mikrotik) میکروتیک یک شرکت فعال در حوزه تجهیزات شبکه است، مرکز اصلی این شرکت در کشور لتونی قرار دارد. سیستم عامل سرورهای مجازی میکروتیک بر پایه لینوکس است. بیشترین دلیل معروفیت این شرکت به‌خاطر سیستم عامل RouterOS است. این سرور مجازی برای کاربران خیلی حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود. از سرور مجازی میکروتیک، برای مواردی مانند Firewall، پروکسی سرور، vpn و … استفاده می‌شود.

انواع سرویس‌های ساخت سرویس مجازی

به جای خرید سرور مجازی شما می‌توانید یک سرور مجازی بسازید که در ادامه ابتدا انواع این سرورها را نام می‌بریم و سپس نحوه ساخت یک سرور مجازی را توضیح می‌دهیم.

سیستم مجازی ساز Xen

این سیستم سریع‌ترین و برترین سیستم مجازی ساز تا به امروز به شمار می‌رود. ساخت این سیستم در دانشکده کامپیوتر دانشگاه کمبریج و در کشور انگلستان شروع شد. این سیستم، این امکان را فراهم می‌کرد که یک سخت افزار کامپیوتر به چند ماشین مجازی تبدیل شوند. این سرور بر پایه سیستم عامل لینوکس نوشته شده است. از مزیت‌های خرید سرور مجازی ساز Xen می‌توان به حجم پایین CPU و RAM اشاره کرد. از دیگر ویژگی‌های این سرور مجازی می‌توان به پشتیبانی از سیستم عامل ویندوز، ایجاد دسترسی راحت و کامل و رابط کاربری گرافیکی اشاره کرد.

سیستم مجازی ساز VMware

یکی دیگر از سیستم‌های مجازی ساز محبوب، سیستم VMware است. این سیستم توسط یک کمپانی بزرگ آمریکایی ایجاد شده است. این سرویس رایگان نیست و خرید آن بیشتر به شرکت‌ها و سازمان‌های تجاری پیشنهاد می‌شود. از مهم‌ترین مزیت‌های این سرویس می‌توان به قابل استفاده بودن آن برای تمامی سیستم عامل‌ها اشاره کرد.

مزایا و معایب خرید سرور مجازی
مزایا و معایب خرید سرور مجازی

مزایای ساخت یا خرید سرور مجازی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید سرور مجازی امنیت بالای آن در مقایسه با هاست اشتراکی است. از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به دریافت یک IP ثابت، اختصاصی و بدون تغییر اشاره کرد. این موضوع در بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی از جمله اینستاگرام، خرید و فروش ارز دیجیتال و… اهمیت دارد. سرور مجازی از قابلیت نصب نرم افزارهای مختلف نیز بهره‌مند است. ارتقا و بهبود سیستم سخت افزاری در سرور مجازی بسیار آسان است. با خرید سرور مجازی دسترسی کامل به Administrator و root را خواهید داشت.

معایب ساخت یا خرید سرور مجازی

درست است که هزینه خرید سرور مجازی نسبت به خرید سرور اختصاصی کمتر است اما همچنان هزینه‌ای بیشتر از هاست اشتراکی دارد. علاوه بر این کار کردن و استفاده از سرور مجازی به داشتن فنی نیز نیاز دارد.

جهت خرید سرور مجازی حرفه‌ای از ۱۴ لوکیشن معتبر و تحویل فوری می‌توانید از این سایت اقدام کنید.

آموزش ساخت سرویس مجازی

در این بخش می‌خواهیم به نحوه ساخت سرویس مجازی بپردازیم. وب سایت perfecto. io این امکان را فراهم می‌کند. در ابتدا شما باید فیلتر شکن خود را روشن کنید زیرا این سایت از طریق IP ایران قابل دسترسی نیست. سپس بر روی گزینه free trial  کلیک کنید.

بعد از کلیک کردن بر روی این گزینه صفحه‌ای برای شما باز می‌شود که اطلاعات خاصی را از شما درخواست می‌کند. پس از پر کردن این صفحه بر گزینه next را انتخاب نمایید.

پس از وارد کردن اطلاعات لازم از جمله آدرس ایمیل، یک ایمیل برای شما ارسال خواهد شد. این ایمیل حاوی یک لینک است. با کلیک کردن بر روی این لینک می‌توانید به یوزر و پسورد خود دسترسی داشته باشید. پس از وارد کردن نام کاربری و رمز وارد صفحه دیگری می‌شوید که در آنجا باید ابتدا گزینه Manual Testing و سپس Open Device را انتخاب کنید.

سپس یک لیست از انواع VPS‌ها به شما نمایش داده خواهد شد که پیشنهاد ما انتخاب نسخه web است.

پس از انتخاب نوع VPS، سیستم عامل و صفحه نمایش و مرورگر بر روی یک گزینه آبی رنگ با متن open کلیک نمایید. به همین راحتی Vps شما آماده و قابل اجرا است.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا