فضا

فرآیند تراز تلسکوپ فضایی جیمز وب کامل شد

از دسامبر سال گذشته یعنی زمان پرتاب تلسکوپ جیمز وب به فضا، مهندسان ناسا اقدامات خود را برای استقرار سخت‌افزار این تلسکوپ و هم‌ترازی آینه‌ها و ابزارهای آغاز کردند و اکنون ناسا تراز کامل این تلسکوپ را تایید کرده است. 

ناسا و آژانس فضایی اروپا تصویری را به اشتراک گذاشته‌اند که در آن، وضوح تمامی‌ابزارهای این تلسکوپ فضایی بررسی شده و نشان می‌دهد که همه این ابزارها از وضوح مورد انتظار برخوردارند و به درستی فوکوس شده‌اند.

طبق گفته آژانس فضایی اروپا، تصاویر ثبت‌شده از ستارگان با فوکوس دقیق در میدان دید هر ابزار نشان می‌دهد که تلسکوپ کاملا در یک راستا و فوکوس قرار دارد. در تصاویر جدید که از سوی این تلسکوپ ثبت شده،: بخشی از یک کهکشان ماهواره‌ای کوچک از کهکشان راه شیری به نام ابر ماژلانی دیده می‌شود و جیمز وب توانست میدان متراکمی‌از صدها هزار ستاره را در تمام سنسورهای این رصدخانه ثبت کند. 

اندازه و موقعیت تصاویر نشان داده‌شده، آرایشی نسبی هر یک از ابزارهای جیمز وی را در صفحه کانون تلسکوپ نشان می‌دهد که هر کدام به سمتی قسمتی از اسمان که نسبت به یکدیگر کمی‌منحرف شده‌اند، نشانه رفته‌اند.

چهار ابزار این تسلکوپ عبارتند از ابزار مادون قرمز میانی (MIRI)، دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam)، طیف‌نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec) و تصویرگر مادون قرمز نزدیک و طیف‌‎نگار بدون شکاف هدایت یا حسگر هدایت ظریف (NIRISS/FGS). 

در این تصویر مشاهده می‌کنید که هر چهار ابزار به سمت یک هدف نشانه رفته‌اند تا مهندسان بتوانند میزان وضوح و دقت آنها را اندازه‌گیری و بررسی کنند. نتایج اما بهتر از آن چیزی بود که محققان تصور می‌کردند و منجر به ثبت تصویری با کیفیت بالایی شد و این یعنی، ابزارهای فوق می‌توانند حداکثر جزییات ممکن را ثبت کنند.

با تکمیل فرآیند ترازها، اکنون تیم متخصصان جیمز وب می‌تواند راه‌اندازی نهایی و ماموریت هر یک از این ابزارها را اجرا و تعیین کند. همچنین در اینجا، برخی فرآیندهای نهایی کالیبراسیون نیز می‌بایست انجام شود. 

به گفته ناسا، پس از اتمام همه این فرآیندها، تلسکوپ 10 میلیارد دلاری جیمز وب می‌تواند در تابستان امسال عملیات علمی‌خود را آغاز کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا