تکنولوژی

ثبت تصاویری از بقایای فرود مریخ‌نورد Perseverance توسط هلیکوپتر مریخی ناسا

فوریه سال گذشته، مریخ‌نورد Perseverence ناسا پس از طی یک سفر هفته ماهه قدم به سیاره سرخ گذاشت و اکنون هلیکوپتر مریخی Ingenuity ناسا تصاویری از بقایای پوسته پشتی مخروطی‌شکل و چتر نجات این مریخ‌نورد در حین فرود را به زمین ارسال کرده است.

 این پوسته محافظ مخروطی‌شکل به کمک چتر نجاتی که باقی‌مانده‌های آن اکنون در تصاویر مشاهده می‌شوند، نقش کلیدی را در محافظت از مریخ‌نورد Perseverence در حین سفر در اعماق فضا و کم کردن سرعت در حین فرود روی سطح این سیاره سرخ ایفا کردند.

همچنین این محافظ می‌تواند از این مریخ‌نورد در برابر گرمای بسیار زیاد پس از ورود به جو محافظت کند و نقش یک سپر حرارتی را ایفا می‌کند. بر اساس اطلاعاتی که ناسا منتشر کرده، این پوسته مخروطی‌شکل و چتر نجات، پس از رسیدن مریخ‌نورد به نقطه مد نظر، از آن جدا می‌شوند تا فرآیند فرود با کمک تراسترهای موشک و یک فرودگر آغاز شود.

اگرچه این تصاویر به تازگی منتشر شده، اما هلیکوپتر مریخی Ingenuity آنها را در 19 آوریل ثبت کرده است. ناسا می‌گوید که پوسته پشتی مخروطی‌شکل این مریخ‌نورد پس از جدا شدن، با سرعت 78 مایل بر ساعت (125 کیلومتری بر ساعت) به سطح سیاره برخورد کرد و طبق تحلیل‌های اولیه، پوشش بیرونی این پوسته و همچنین خطوط متصل‌کننده چتر به فضاپیما سالم به نظر می‌رسند؛ هرچند بررسی‌های دقیق‌تری در آینده روی این بخش‌ها صورت خواهد گرفت.

ایان کلارک، مهندسان سابق آزمایشگاه پیشرانه جت در این رابطه گفت: مریخ‌نورد Perseverance بهترین تصاویر و مستندات را از فرود روی مریخ ثبت کرده است و این کار را به لطف دوربین‌هایی که همه چیز را نشان می‌دهند، انجام می‌دهد. 

وی در ادامه عنوان کرد که تصاویر ثبت‌شده توسط هلیکوپتر Ingenuity نیز‏ همه چیز را از دیدگاهی متفاوت ارائه می‌دهد. اگر این دو اثبات کنند که سیستم‌های ما مطابق با آنچه انتظار داریم، کار کردند و یا مجموعه داده‌ای از اطلاعات مهندسی‌شده را ارائه دهند، می‌توانیم از آن برای پروژه مریخی Mars Sample Return استفاده کنیم. اگر این اتفاق هم نیفتد، تصاویر همچنان خارق‌العاده هستند.

هلیکوپتر Ingenuity که تقریبا یک ماه پس از Perseverance به کار گرفته شد، اولین دستگاهی بود  که در جهانی دیگر به پرواز درآمد. این هلیکوپتر اکنون در کنار مریخ‌نورد ناسا کار خود را برای مشاهدات علمی ‌دنبال می‌کند.

هم اکنون تیم مهندسان Perseverance در حال ارزیابی نحوه استفاده از هلیکوپتر Ingenuity برای کمک به این مریخ نورد به منظور مسیریابی به سمت قسمت بالایی دلتای رودخانه خشک در دهانه Jezero است که به اعتقاد دانشمندان، بهترین فرصت و محل برای جست‌وجوی نشانه‌هایی از حیات در این سیاره است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا