ایلان ماسکشبکه‌های اجتماعی

واکنش کاربران توییتر به خرید این پلتفرم توسط ایلان ماسک

هزاران کاربران اکانت توییتر خود را غیرفعال کردند

خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک، از همان ساعات ابتدایی با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری از سوی چهره‌های سرشناس دنیا همراه بوده است. با این حال واکنش‌ها به این خبر محدود به مدیران شرکتها و سیاستمداران نیست و حتی کاربران این شبکه اجتماعی را نیز شامل می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که از زمان اعلام این خبر، حجم بالایی از کاربران توییتری حسابهای کاربری خود را غیرفعال کرده‌اند و همزمان  تعداد فالوورهای سیاست‌مداران و شخصیت‌های راست‌گرا از روزی که خبر فروش توییتر به ماسک منتشر شده، افزایش قابل توجهی یافته است.

 با گذشت چند روز از آن که توییتر با یک قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری به ایلان ماسک، موسس تسلا و اسپیس ایکس، واگذار شد، جمع قابل توجهی از کاربران حقیقی این شبکه اجتماعی حساب‌های خود را غیرفعال کردند و تعداد دنبال کنندگان حساب‌های پرمخاطب به طرز قابل توجهی کاهش یافت.

براساس گزارشی که روز سه ‌شنبه در ان‌بی‌سی‌نیوز منتشر شد، تعداد دنبال‌کنندگان حساب‌های توییتری پرمخاطبی چون حساب باراک اوباما، کیتی پری و تیلور سوییفت صدها هزار نفر کاهش یافت. به عنوان نمونه، اوباما که با ۱۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار فالوور بیشترین تعداد دنبال کننده را در توییتر دارد از روز دوشنبه (۵ اردیبهشت) ۳۰۰ هزار نفر از دنبال کنندگان خود را از دست داد.

توییتر هر از گاهی این شبکه اجتماعی را از ربات‌ها و اکانت‌های جعلی پاکسازی می‌کند که این عامل خود می‌تواند باعث کاهش تعداد فالوورهای حساب‌های بزرگ شود اما این شرکت اذعان کرده که ریزش اخیر در آمار کاربران به هیچ وجه ارتباطی به این پاکسازی ها ندارد به این معنا که صدها هزار نفر از کاربران فعال این شبکه اجتماعی به طور داوطلبانه فعالیت خود را در آن متوقف کرده‌اند.

در مقابل تعداد فالوورهای سیاست‌مداران و شخصیت‌های راست گرا از روزی که خبر فروش توییتر به ماسک منتشر شده، افزایش قابل توجهی یافته است. براساس گزارش ان‌بی‌سی نیوز، مارجری تیلور گرین، نماینده جنجالی جمهوری‌خواه ایالات متحده و ژائیر بولسونارو، رهبر راستگرای برزیل، به فاصله یک روز به ترتیب ۱۰۰ هزار و ۹۰ هزار دنبال کننده جدید جذب کردند.

دی‌اکتیو کردن‌های گسترده اکانتها در توییتر در حالی اتفاق می‌افتد که کاربران این شبکه اجتماعی درباره رویکرد افراطی ماسک در قبال آزادی بیان نگران هستند؛ رویکردی که می‌تواند باعث تغییر در قوانین و مقررات توییتر شده، سخت‌گیری ها در مورد سوءاستفاده، بدرفتاری و فعالیت گروه‌های افراط‌گرای سیاسی را کاهش دهد و باعث بازگشت کاربران ممنوعه شود.

ترامپ: به توییتر برنمی‌گردم

ترامپ: به توییتر برنمی‌گردم
ترامپ: به توییتر برنمی‌گردم

دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق آمریکا را می‌توان یکی از شاخص‌ترین اخراجی‌های توییتر به حساب آورد. توییتر در ژانویه سال ۲۰۲۱ در واکنش به حمله حامیان ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، حساب کاربری رئیس جمهوری سابق آمریکا را به طور دائم تعلیق کرد.

با انتشار خبر خرید توییتر به دست ایلان ماسک، گمانه‌زنی‌ها از بازگشت ترامپ به توییتر مطرح شد اما وی روز دوشنبه (۵ اردیبهشت) در گفت‌وگو با شبکه سی ان بی سی گفت: از طرز برخورد توییتر ناامید شدم. به توییتر بازنخواهم گشت.

ترامپ مدتی پس از اخراج شدن از توییتر، از راه‌اندازی شبکه‌اجتماعی اختصاصی خود با نام «تروث» (truth) خبر داد. آمارهای جدید از برنامه‌های دانلود و نصب شده تسوط کاربران سیستم‌عامل های مختلف نشان می‌دهد که از زمان تایید خرید توییتر توسط ماسک، دانلود شبکه اجتماعی ترامپ نیز رو به افزایش است. به طوری که در تاپ چارتس اپ‌استور، تروث توانسته از توییتر و تیک‌تاک عبور کند و رتبه اول این فهرست را از آن خود کند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا