ایراناینترنتتجارت

ثبت شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی در تراکنش‌های کارت‌به‌کارت ممکن نخواهد بود

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اعلام کرد که از ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، ثبت شکایت از کسب و کارهای اینترنتی صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت امکان ‌پذیر است. همچنین ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روش‌ های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.

به گزارش مرکز توسعه تجارت الکترونیکی (مرکز تتا)، پیرو اطلاعیه مبنی بر لزوم ذخیره اطلاعات تراکنش پرداخت هنگام خرید از کسب ‌وکارهای اینترنتی و رونمایی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌ وکارهای اینترنتی و داوری برخط، از اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به منظور جلوگیری از ثبت شکایات صوری و بی‌اساس نسبت به کسب ‌وکارهای اینترنتی که موجب تحمیل هزینه و زحمت برای این کسب‌ وکارها می ‌‍شود، ثبت شکایت صرفاً بر مبنای اطلاعات تراکنش پرداخت و استعلام آن از بانک مرکزی امکان ‌پذیر خواهد بود.

به این منظور، هنگام ثبت شکایت در سامانه، ورود اقلام اطلاعاتی تراکنش پرداخت مانند تاریخ، مبلغ، شماره ترمینال، شماره مرجع تراکنش و … توسط مصرف‌ کننده الزامی است. تمامی مصرف ‌کنندگان تجارت الکترونیکی باید هنگام خرید از کسب ‌وکارهای اینترنتی حتماً اطلاعات تراکنش پرداخت را به صورت دقیق ذخیره و نزد خود نگهداری کنند تا در صورت بروز مشکل، امکان ثبت شکایت و پیگیری از طریق سامانه اینماد را داشته باشند.

در صورت پرداخت اینترنتی، کافی است از صفحه تأیید خرید که پس از ثبت اطلاعات در درگاه پرداخت اینترنتی و زدن دکمه پرداخت نمایش داده می ‌شود، در نمایشگر یا تلفن همراه خود عکس گرفته یا با زدن دکمه PrintScreen از صفحه کلید، تصویر صفحه را کپی و از طریق جایگذاری در نرم ‌افزاری نظیر Paint،MS Word  یا پیام‌ رسان‌ها ذخیره شود.

همچنین امکان ثبت شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل نیز در تمامی درگاه‌های پرداخت اینترنتی به صورت اختیاری وجود دارد که در صورت تکمیل آن، اطلاعات رسید تراکنش از طریق پیامک یا ایمیل ارسال خواهد شد. در مورد پرداخت هنگام تحویل (CoD) نیز کافی است مصرف ‌کنندگان، رسید کارتخوان یا تصویر آن را نزد خود نگهداری کنند.

مرکز توسعه تجارت الکترونیک
مرکز توسعه تجارت الکترونیک: حل‌ و فصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام و از طریق فرآیند داوری طی حداکثر سه هفته به رأی لازم‌ الاجرا منتهی می شود و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری برای کسب ‌و کارهای اینترنتی، رأی صادره قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را نیز خواهد داشت.

لازم به تأکید است در سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب ‌وکارهای اینترنتی، امکان ثبت شکایت صرفاً در صورت واریز وجه از طریق شبکه پرداخت کشور وجود دارد و در صورت واریز وجه از طریق کارت به کارت یا روش‌ های دیگر، امکان ثبت شکایت و پیگیری خرید از طریق سامانه اینماد وجود نخواهد داشت.

در این سامانه پس از ثبت شکایت توسط مصرف ‌کننده، چنانچه شکایت از طریق مذاکره با کسب و کار مرتفع نشود، مصرف ‌کننده می‌تواند با اختیار خود شکایت را از دو مسیر ارجاع به «مراجع اداری» و «هیئت داوری» پیش ببرد.

مصرف‌کنندگان می ‌توانند برای تسریع در حصول نتیجه نهایی، از درخواست داوری در سامانه استفاده کنند. فرآیند داوری در سامانه برخط حل اختلاف جمعی به عنوان اولین سامانه داوری برخط در کشور که بخشی از سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات است، انجام می‌شود.

حل‌ و فصل اختلافات در این سامانه بدون نیاز به رسیدگی قضایی و شبه قضایی انجام و از طریق فرآیند داوری طی حداکثر سه هفته به رأی لازم‌ الاجرا منتهی می شود و علاوه بر ضمانت اجرایی اداری برای کسب ‌و کارهای اینترنتی، رأی صادره قابلیت اجرا از طریق قوه قضائیه را نیز خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا