شبکه‌های اجتماعی

ابراز تاسف جک دورسی از نقش خود در متمرکزسازی اینترنت

جک دورسی، بنیانگذار توییتر، دلتنگ روزهای نخست عرضه اینترنت است؛ زمانی که پروتکل‌هایی مانند IRC، وب را به مکانی بی‌حدوحصر برای کاربران تبدیل کرده بودند.

او اکنون از وضعیت فعلی اینترنت دل خوشی ندارد و تا حدودی خود را نیز در به وجود آمدن چنین شرایطی مقصر می‌داند. وی طی توییتی در این خصوص نوشت: «روزهای که Unsenet، IRC، The web و حتی ایمیل (با PGP) حضور داشتند، شگفت‌انگیز بود.»

وی در بخش دیگری از این توییت گفت: «متمرکز کردن اکتشافات و هویت واقعا به اینترنت ضربه زد. می‌دانم که تا حدودی مقصرم و از این بابت پشیمانم.» توییت دورسی، اعترافی قابل‌توجه از سوی یکی از مدیران ارشد دنیای فناوری است که در طی سال‌ها، میلیاردها دلار درآمد از این راه به دست آورد.

او همچنین پلتفرمی ‌را ایجاد کرد که روش مصرف اخبار را به شیوه‌ای متمرکز تغییر داد. اگرچه شاید توییتر به بزرگی فیسبوک و تیک‌تاک نباشد، اما تاثیری که بر اقتصاد اطلاعات برجای گذاشته، غیرقابل انکار است.

این روزها بسیاری از کاربران، زمانی که بخواهند از رویدادهای جاری و در لحظه باخبر شوند، به توییتر رجوع می‌کنند. این شرکت گاهی اوقات اقداماتی را برای مقابله با نشر اطلاعات نادرست انجام می‌دهد اما این تلاش‌ها ممکن است به ضرر برخی موسسات عمومی‌ تمام شود.

ابراز تاسف جک دورسی از وضعیت فعلی اینترنت، تازگی ندارد و وی در ماه دسامبر نیز درباره اینکه چگونه وب۳ پیشتر توسط سرمایه‌گذاران به اشتراک گذشته شده بود، سخن گفت. او در آن زمان گفته بود: «شما صاحب وب۳ نیستید. شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و شرکت‌هایی با مسئولیت محدود، مالک وب۳ هستند و هرگز این حوزه را از دست نخواهند داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا