استارتاپایلان ماسک

تهدید دیش‌‎های استارلینک برای کاربران اوکراینی

کارشناسان امنیت ساییری معتقدند که دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اوکراین ممکن است امنیت صاحبان آنها را به خطر بیندازد.

ایلان ماسک چندی پیش و پس از درخواست کمک میخاییل دوروف، نخست وزیر اوکراین در ۲۶ فوریه، چند کامیون حاوی کیت‌های استارلینک را به این کشور فرستاد تا مردم این شرکت بتوانند از اینترنت در طول این جنگ استفاده و اقداماتی را علیه روسیه انجام دهند.

در کنار هشدارهای ایلان ماسک به اوکراینی‌ها و توصیه وی به استفاده محتاطانه از این سرویس، کارشناسان حوزه امنیت سایبری نیز به دارندگان این دیش‌ها هشدار دادند که حتی‌الامکان این تجهیزات را با وسایل و اجسامی‌بپوشانند تا برای نیروهای روسی قابل رویت نباشد.

جان اسکات ریلتون، از محققان دانشگاه تورنتو گفت: «برخی ویژگی‌ها برای استارلینک وجود دارد که آن را از نسل‌های قبلی فناوری ارتباطی ماهواره‌ای که در درگیری‌ها استفاده می‌شد، متمایز می‌کند.»

بنابراین، این خصوصیات می‌تواند امنیت و جان کاربران اوکراینی را به خطر بیندازد. به همین دلیل، ماسک به کاربران توصیه کرده که برای جلوگیری از شناسایی شدن، دیش‌های استارلینک را اجسام نازک و سبک استتار کنند.

او همچنین پیشنهاد کرد که در صورت امکان، این دیش‌ها در محل‌هایی قرار گیرد که قابل رویت نباشد و فقط در زمان‌هایی روشن شوند که قصد استفاده از اینترنت را دارند.

با این حال، کارشناسان معتقدند که این توصیه‌ها برای محافظت از کاربران اوکراینی کافی نیست. اسکات ریلتون گفت که بزرگ‌ترین نگرانی این است که دیش‌های استارلینک «از لحاظ بصری» متمایز هستند و نیروهای روسی می‌توانند کاربرانی را که از این دستگاه استفاده می‌کنند، مورد هدف قرار دهند.

نیکولاس ویور، استاد دانشگاه کالیفرنیا برکلی نیز عنوان کرد که دیش‌های استارلینک را ن‌می‌توان استتار کرد چراکه برای دریافت امواج ماهواره‌ای، نباید جس‌می‌سد راه این ارتباط شود. وی گفت: ایلان ماسک به خوبی می‌داند که یک دیش استارلینک را ن‌می‌توان به دلیل ماهیت آن، اسستار کرد. اما به نوعی در توییتر اعلام کرد که مردم اوکراین باید این کار را انجام دهند. »

از زمان آغاز عرضه اینترنت استارلینک در اکتبر ۲۰۲۰، تعداد کاربران این سرویس در ۲۵ کشور جهان به بیش از ۱۴۵ هزار نفر رسیده است. به گفته اسکات ریلتون، هرچه یک فناوری پیشرفته‌تر و صحبت در مورد آن بیشتر باشد، خطرات استفاده از آن در زمان‌های درگیری بیشتر خواهد شد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، قابل ردیابی بودن سیگنال‌های رادیویی است. اسکات ریلتون می‌گوید که استارلینک همانند دیگر فناوری‌های ارتباطی، سیگنال‌های رادیویی را منتشر می‌کند که قابل ردیابی هستند.

جیسون هیلی، از محققان دانشگاه کلمبیا در این رابطه گفت که هر ارتش مدرنی می‌تواند این سیگنال‌ها را شناسایی و ردیابی کند و یا حملات هوایی و توپخانه‌ای را علیه منابع ساطع‌کننده این سیگنال‌ها ترتیب دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا