اسپیس ایکسایلان ماسک

سه ترس جدی ایلان ماسک در زندگی

کاهش نرخ تولد، افراطی‌گری‌های مذهبی و به بی‌راهه کشیده شدن هوش‌مصنوعی

ایلان ماسک که اخیرا لقب ثروتمندترین مرد جهان را کسب کرده، در پاسخ به این سوال که اصلی‌ترین ترس‌های وی در زندگی چیست، به کاهش نرخ تولد، افراطی‌گری ‌های مذهبی و به بی‌راهه کشیده شدن هوش مصنوعی طی این سالها اشاره کرد و از بحرانی شدن این موضوعات در سالهای پیش رو ابراز نگرانی کرد.

به گزارش آی‌تی‌ایران، ایلان ماسک در گفتگو با اینسایدر به بیان جدی‌ترین ترس‌ها و نگرانی‌های خود پرداخت. جالب آنکه در لیست ترس‌های ایلان ماسک، «مرگ» جایی ندارد. وی با اشاره به اینکه در تمام این سالها نگرانی جدی خود را از کاهش نرخ تولد ابراز کرده است گفت: در صورت تداوم این شرایط، این امر می‌تواند به تهدیدی جدی برای تمدن بشریت تبدیل شود.

کاهش نرخ تولد در دنیا

چندی پیش در گزارشی اعلام شد که در دوران پاندمی و بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ نرخ تولد حدود ۴ درصد کاهش داشته است. در این گزارش تاکید شده است که چنین کاهشی طی یک سال، در ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و از سال ۱۹۷۹ در پایین‌ترین سطح قرار گرفته است. به نظر می‌رسد ثروتمندترین مرد جهان آنقدر که نگران نرخ‌تولد است، از مرگ نگران نیست. ماسک در گفته‌های اخیر خود بر کاهش مکرر نرخ تولد طی این سالها تاکید کرد و گفت «من به قدری در این‌باره نگرانم که با صحبت مکرر درباره آن اطرافیانم را کلافه کرده‌ام».

با اینحال این چهره شناخته شده دنیای تکنولوژی کاملا به سلامت خود حساس است و تلاش می‌کند تا سالها سالم و سرحال بماند. وی با اشاره به اینکه از مرگ ترسی ندارد و معتقد است که مرگ می‌تواند موجب آسودگی و پایانی بر رنج‌ها باشد افزود: «مایلم عمری طولانی داشته باشم تا شاهد فراگیری اسپیس ایکس و موفقیت‌های چشمگیر آن باشم».

مدتهاست که میلیاردرهایی مانند پیتر تیل و جف بزوس در تلاش برای کشف چشمه جوانی و دستیابی به زندگی ابدی‌اند. اما به نظر می‌رسد ایلان ماسک علاقه چندانی به طولانی‌تر کردن عمر بشریت ندارد. اما ماسک گفت: «حقیقتا فکر نمیکنم تلاش برای زنده نگه داشتن انسانها برای مدت طولانی چندان درست باشد. زیرا در نهایت با کم شدن اکسیژن، بشریت محکوم به خفگی خواهد بود. مدیرعامل تسلا ضمن انتقاد از حضور افراد کهنسال در عرضه سیاست آمریکا گفت: فکر نمیکنم که حضور افرادی که سن آنها از میانگین سن جامعه بیشتر است چندان خوشایند باشد؛ زیرا چنین امری باعث می‌شود که حاکمیت ارتباط واقعی خود را با بدنه اجتماع از دست دهد. وی تصریح کرد که ذهنیت افراد عمدتا در سراسر عمرشان تغییر نمی‌کند و چنانچه بنا باشد که کسی نمیرد، در انبوهی از ایده‌های قدیمی اسیر می‌شویم و دیگر جوامع بهبودی پیدا نمی‌کنند.

تلاش برای ایجاد شهری پایدار در مریخ

با اینحال ماسک در ادامه بر برنامه‌های خود برای رساندن پای بشر به مریخ تاکید کرد و گفت که امیدوار است بتواند روزی در مریخ شهری بنا کند که بدون هیچ دخالت بشری، توان پایدار ماندن را داشته باشد. وی گفت: اگر بشریت موفق شود چنین شهری در مریخ بسازد بسیار خوشحال خواهم شد زیرا در این صورت طول عمر بشر بسیار بیشتر خواهد شد. وی افزود: فکر میکنم که آگاهی به مانند شمعی است که در این فضای بی‌انتها در اختیار داریم و نمیخواهیم که شعله این شمع در تاریکی خاموش شود.

ایلان ماسک
ایلان ماسک: حقیقتا فکر نمیکنم یافتن چشمه جوانی و تلاش برای زنده نگه داشتن طولانی‌مدت انسانها کار چندان معقولی باشد. زیرا در نهایت با کم شدن اکسیژن در زمین، بشریت محکوم به خفگی خواهد بود. اما ایجاد شهری پایدار در مریخ و رساندن پای بشر به آن می‌تواند میل بشر به بقا را بهتر ارضا کند.

با وجود اظهارات صریح ایلان ماسک درباره این موضوعات و اهدافی که برای آینده بشریت در سر دارد، احساسات و دیدگاه وی درباره «شادی فردی» آنچنان واضح نیست. وی در اینباره گفت: برای آنکه یک نفر به معنای واقعی شاد باشد، باید هم در کار شاد باشد و هم در عشق. ماسک گفت: به نظرم من نسبتا شادم. قابل ذکر است که اخیرا ماسک و همسرش «گریمز» از یکدیگر جدا شده‌اند. دومین فرزند آنها چند ماهی است که متولد شده است.

 

 

منبع
businessinsider

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا