تکنولوژی

ماهواره‌های وان وب توسط اسپیس ایکس پرتاب می‌شود

حمله روسیه به اوکراین دو رقیب اینترنت ماهواره‌ای را به هم نزدیک کرد

حمله روسیه به اوکراین حالا یک تاثیر بزرگ در صنعت فضایی و اینترنت ماهواره‌ای دارد و آن نزدیک کردن شرکت بریتانیایی وان وب (oneWeb) به رقیبش اسپیس ایکس ( صاحب اینترنت ماهواره‌ای استارلینک ) است.

شرکت وان وب همچون استارلینک به دنبال ارایه اینترنت ماهواره‌ای است و تا پیش از این موشک سایوز برای پرتاب این ماهواره‌ها در نظر گرفته شده بود اما حالا با سرباز زدن مقامات سایوز از پرتاب ماهواره‌های وان وب نوبت به نزدیک شدن دو رقیب به هم شده است.

وان وب روز دوشنبه اعلام کرد که شریک جدید پرتاب ماهواره‌های خود را پیدا کرده است : اسپیس ایکس.

انتخاب اسپیس ایکس برای وان وب ممکن است بسیار عجیب به نظر برسد  چراکه این شرکت حالا برای پرتاب ماهواره‌های خود به رقیب متوسل شده است اما حداقل این است که فالکون ۹ راکت قابل اطمینانی است که وان وب را روی مسیر نگاه می‌دارد.


مرتبط: نجات ماهواره‌های اسپیس ایکس و وان وب از یک تصادف فضایی


وان وب گفته است که نخستین پرتاب ماهواره‌هایش توسط اسپیس ایکس امسال انجام می‌شود.

هنوز مشخص نیست چند ماهواره توسط چند پرواز اسپیس ایکس به فضا پرتاب خواهد شد. این شرکت ارایه دهنده خدمات اینترنت ماهواره‌ای هم کنون ۴۲۸ ماهواره در فضا دارد و تلاش دارد کل ماهواره‌هایش را به هزار برساند.

نیل مسترسون مدیرعامل وان وب درباره همکاری با اسپیس ایکس گفته است: ما از اسپیس ایکس متشکریم که از ماموریت ما حمایت می‌کند این منعکس کننده چشم‌انداز مشترک ما برای استفاده از پتانسیل‌های بی حد و حصر فضاست.

مرتبط: گام بزرگ «وان وب» برای عرضه اینترنت ماهواره‌ای

جنگ اسپیس ایکس با روسیه

پس از آنکه بریتانیا به تحریم‌های جهانی علیه روسیه پیوست روسیه اعلام کرد که اجازه استفاده از موشک سایوز برای پرتاب ماهواره‌های وان وب را نمی‌دهد مگر آنکه این شرکت با لیستی از تقاضاهایش موافقت کند.

یکی از تقاضاها روسیه این بود که برتانیا سهام خود را در شرکت وان وب بفروشد و این ماهواره‌ها برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار نگیرد.

روسیه اعلام کرده تا زمانی که این شرایط برآورده نشود هیچ ماهواره وان وب را پرتاب نخواهد کرد.

اما این امنتناع روسیه از پرتاب  بیش از چند هفته به طول نیجامید که پیامد یک قرارداد دیگر برای اسپیس ایکس را به همراه داشت.

اسپیس ایکس تا اینجا بخش مهمی از جنگ با روسیه را در عرصه فضا تشکیل می‌دهد. این شرکت متعلق به ایلان ماسک تا اینجا بسیاری از پرتاب‌های تجاری را از روسیه دوباره به آمریکا منتقل کرده است.

به جز این اینترنت ماهواره‌ای استارلینک هم حالا در خط مقدم جنگ با روسیه مورد استفاده اوکراینی‌ها قرار می‌گیرد.


مرتبط: محموله دیش‌های اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به اوکراین رسید


علاوه بر این اسپیس ایکس اعزام فضانوردان به ایستگاه فضایی را هم برعهده گرفته، وظیفه‌ای که روس‌ها برای سالها انجام می‌دادند.

بعد از بازنشسته شدن شاتل در سال ۲۰۱۱ ناسا چاره دیگری جز مراجعه به روس‌ها برای اعزام فضانورد به فضا نداشت و اعزام فضانورد به فضا اصلا ارزان نبود. هر صندلی فضانورد برای ناسا ۸۵ میلیون دلار هزینه داشت.

بعد از آنکه رییس آژانس فضانوردی روسیه اعلام کرد حاضر به اعزام فضانوردان و شرکتهای آمریکایی نیست ایلان ماسک اعلام کرد که اسپیس ایکس این کار را انجام خواهد داد. او به طعنه گفت که آمریکایی‌ها از این به بعد با جارودستی به مدار زمین سفر کنند.

اسیس ایکس در  عین حال که در حال دریافت سفارشهای جدید حاصل از جنگ روسیه و اوکراین است خود نیز مشغول ایجاد شبکه اینترنت ماهواره‌ای خود است.

این شرکت اعلام کرده هم اکنون ۲۵۰ هزار مشترک اینترنت ماهواره‌ای دارد که از طریق دو هزار ماهواره این شرکت به شبکه متصل‌اند.

کارخانه ساخت ماهواره اسپیس ایکس در ردموند واشنگتن هم اکنون ۸ ماهواره در روز تولید می‌کند.

ایلان ماسک گفته است که آمریکایی‌ها با جارو دستی آمریکایی ( اسپیس ایکس ) به فضا سفر خواهند کرد و صدای آزادی را خواهند شنید.

چند روز اعلام شد که  از ماهواره‌های استارلینک برای حمله شبانه به نیروهای روسی از طریق پهپاد مورد  استفاده قرار می‌گیرد.

 

منبع
واشنگتن پست

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا