ایران

مراقب کلاهبرداری با عنوان پلیس راهور ناجا باشید

هشدار پلیس فتا درباره شیوه جدید کلاهبرداران برای ارسال لینکهای آلوده

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا نسبت به کلاهبرداری افراد سودجو با عنوان پلیس راهور ناجا و سایت راهور۱۲۰ به هموطنان هشدار داد. سرهنگ علی محمد رجبی گفت: با توجه به آغاز طرح‌های نوروزی راهور ناجا و سفرهای نوروزی، پیامک‌های جعلی با لینک آلوده به بدافزار از طریق پیامک به هموطنان ارسال گردیده که این امر هوشیاری هموطنان را می‌طلبد.

وی گفت: به تازگی مجرمان سایبری با ارسال پیامک جعلی به شهروندان با عنوان «پلیس راهور ناجا»، آنها را به سایت‌های جعلی هدایت و اقدام به کلاهبرداری نموده‌اند.

رجبی در ادامه افزود: این پیامک با این مضمون آمده که «وسیله نقلیه شما به دلیل عدم تکمیل بدهی توقیف خواهد شد. لطفا جهت رسیدگی و رفع توقیف خودروی خود به وبسایت زیر مراجعه فرمایید.»

سرهنگ رجبی در خصوص نحوه عملکرد این کلاهبرداری گفت: یک لینک جهت مراجعه کاربران برای تکمیل مشخصات در ذیل این پیامک درج شده است. در صورت کلیک بر روی لینک، کاربر ابتدا به یک صفحه جعلی همانند سایت پلیس راهور و پس از آن به درگاه جعلی پرداخت که از قبل طراحی شده هدایت می‌شود. با پر کردن فیلدهای این صفحه، اطلاعاتی مانند شماره حساب، رمز دوم، کد2cvv، تاریخ انقضاء و… به سرقت می‌رود و حساب کاربران در مدت زمان کوتاهی توسط کلاهبرداران خالی می‌شود.

وی به روش‌های دیگری از کلاهبرداری نیز اشاره کرد و گفت: همچنین پس از کلیک کاربر، بدافزاری بر روی گوشی نصب و اجرا می‌شود که اطلاعات گوشی را به سرور مهاجم ارسال می‌کند و در مراحل بعدی کاربر از طریق همان بدافزار به درگاه جعلی پرداخت هدایت می‌شود و اطلاعات بانکی آن به سرقت می‌رود.

پلیس فتا: به منظور پیشگیری از کلاهبرداری پیامکی به هموطنان توصیه می‌شود که پس از دریافت پیامک‌های این‌چنینی، ابتدا به سرشماره پیامک دقت و سپس موضوع را از طریق سایت رسمی ارگان مربوطه پیگیری کنند.

این مقام انتظامی در خصوص دیگر اعمال مخرب بدافزار نیز گفت: کلاهبردار از این طریق می‌تواند علاوه بر دسترسی به پیامک‌های گوشی از جمله رمزهای پویا، پیامک جعلی را به تمامی مخاطبان قربانی ارسال کند و آنها را به دام بیاندازد. سرهنگ رجبی در ادامه افزود: اخبار رسمی تخلفات رانندگی پلیس راهور جهت استحضار هموطنان، تنها از طریق پایگاه اینترنتی این مرجع، به آدرس www. rahvar120. ir در خدمت هموطنان قرار می‌گیرد و همچنین سامانه‌ی اطلاع رسانی نیز با ماسک Rahvar Naja به صورت پیامکی در خدمت هموطنان قرار دارد.

سرهنگ علی‌محمد رجبی
سرهنگ علی‌محمد رجبی: اخبار رسمی تخلفات رانندگی پلیس راهور تنها از طریق پایگاه اینترنتی این مرجع، به آدرس www. rahvar120. ir اعلام می‌شود و همچنین سامانه‌ی اطلاع رسانی نیز با ماسک Rahvar Naja به صورت پیامکی در خدمت هموطنان قرار دارد.

وی به منظور پیشگیری از کلاهبرداری پیامکی به هموطنان توصیه کرد: پس از دریافت پیامک‌های این‌چنینی، ابتدا به سرشماره پیامک دقت کنند و موضوع را از طریق سایت رسمی ارگان مربوطه پیگیری کنند چرا که تمامی سایت‌های رسمی ارگان‌ها، اخبار مربوطه را روی وب سایت خود، جهت اطلاع رسانی و استحضار هموطنان قرار می‌دهند. .

سرهنگ رجبی خاطرنشان کرد: ساده‌ترین و مؤثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به موضوعات مختلف فضای مجازی بوده و وبسایت پلیس فتا مرجع کاملی است که شهروندان می‌توانند با مراجعه به آن سطح دانش سایبری خود را افزایش دهند.

سرهنگ علی‌محمد رجبی در پایان گفت: سایت پلیس فتا به آدرس cyberpolice. ir مرجعی کامل از اخبار، اطلاعات و آموزش‌های سایبری بوده و کاربران با مراجعه به آن‌ها می‌توانند راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایند و در صورت نیاز نیز می‌توانند گزارش موارد مشکوک را در سامانه پاسخگویی فوریت‌های سایبری و شماره تلفن ۰۹۶۳۸۰ به‌صورت شبانه‌روزی با همکاران ما در میان بگذارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا