استارتاپتکنولوژیگوناگون

زمین نمایشگاه متروکه در میلان ، سیلیکون ولی آینده ایتالیا

با گذشت ۶ سال از ترک محل یک نمایشگاه توسط بازدید کنندگان، بازسازی این سایت گسترده به تازگی آغاز شده است تا به قطب عظیم و تکنولوژیکی جدید شهر میلان تبدیل شود.

۶ سال بعد از اینکه نمایشگاه World Expo شهر میلان ایتالیا، درب‌هایش را به روی بازدید کننده گانش بست، محل برگزاری این نمایشگاه که زمانی مکانی برای جمع شدن معترضان محسوب می‌شد، حالا قرار است با ظاهر و کارکرد جدید از نو بازسازی شود.

مرکز اقتصادی ایتالیا، برای بازسازی این محل از سیلیکون ولی- قطب تکنولوژی آمریکا در شهر کالیفرنیا- الهام می‌گیرد تا این محل را که دو برابر سایز واتیکان است به یک مرکز همیشگی تکنولوژی‌های نوین بعد از پاندمی تبدیل کند.

تصویر اسکلت نمایشگاه سابق شهر میلان.

چهار و نیم میلیارد یورو، هزینه بازسازی این محل برآورد شده است که یکی از عظیم‌ترین مکان‌های بلا استفاده اروپا نیز محسوب می‌شد. در محل جدید قرار است آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، شتاب‌دهنده‌های استارتاپ و بخشی مختص تحقیقات علمی در نظر گرفته شود.

علاوه بر این قرار است فضایی مخصوص ساخت خانه و محل کار برای مجموع ۶۰ هزار نفر در نظر گرفته شود که محل‌های مخصوص برای اسکان ۳ هزار دانشجو بخشی از این پروژه است. همچنین در این فضا قرار است یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ها و فضاهای سبز اروپا نیز ساخته شود.

این دستاورد عظیم قرار است بر اساس برنامه ریزی سبز مدیریت شود؛ این یعنی کل محوطه به صورت کامل با انرژی تجدیدپذیر تغذیه خواهد شد و همین طور هیچ گونه خودرویی در محوطه آن تردد نخواهد کرد. دسترسی به این مجموعه، از طریق سیستم حمل و نقل عمومی شهر میلان و قطار پر سرعت شهری خواهد بود. همچنین قرار است یک ایستگاه مترو نیز در نزدیکی این مجموعه، در سال ۲۰۲۵ ساخه شود. برای محدود سازی هدررفت انرژی، برخی از غرفه‌های قدیمی این نمایشگاه بازسازی خواهند شد و موادی که از نابود سازی این غرفه‌ها به دست می‌آید قرار است تا ۹۸ درصد بازیافت شوند.

سر در نمایشگاه که از دوران روم باستان الهام گرفته شده است. بازدید کنندگانی که با اسکوتر وارد نمایشگاه می‌شوند.

پیشرفت این پروژه به وضوح قابل مشاهده است. بیش از ۱۰۰ نفر از کارکنان بخش تحقیقات در انستیتو تحقیقاتی Human Technopole در این پروژه فعالیت دارند. همچنین، تعدادی از کارمندان شرکت داروسازی AstraZeneca Plc همین حالا در شعبه این شرکت، داخل مجموعه مشغول فعالیت هستند. یک موسسه آمریکایی به نام Illumina Inc. که در زمینه توالی یابی ژنوم فعالیت دارند، قرار است بهار سال آینده شعبه خود را داخل این مجموعه بازگشایی کنند. یک بیمارستان ۱۶ طبقه نیز قرار است از ماه سپتامبر سال جاری میلادی، در این مجموعه آغاز به فعالیت کند.

طراحی داخلی دفتر شرکت آسترازنکا در محل پروژه

در بهار سال ۲۰۱۵، صدها معترض به فعالیت‌های این نمایشگاه در خیابان‌های میلان حضور پیدا کردند و علیه هزینه‌ها و خرج‌های اضافه و فسادهای رو شده، اعتراض کرده و با پلیس این شهر درگیر شدند. با وجود مخالفت‌ها و کارشکنی‌های مختف، برنامه این نمایشگاه با موفقیت تمام شد و توانست بیش از ۲۰ میلیون گردشگر را به شهر میلان کشانده و در زمینه توسعه زیرساخت‌های مالی منطقه کمک کننده باشد.

تصویری از اعتراض دانش آموزان و دانشجویان در نزدیکی نمایشگاه World Expo میلان-2015

شرکت Lendlease به همراه چند شریک دیگر مبلغ ۲.۵ میلیون یورو در این پروژه سرمایه گذاری کرده‌اند. Tony Lombardo رئیس ارشد شرکت Lendlease می‌گوید: «میلان شهری مهم و ژئوپولتیک محسوب می‌شود که می‌تواند در حوزه تجارت بدرخشد.»

سرمایه‌گذاران با همکاری یکدیگر و با کمک مقامات منطقه تلاش دارند تا این پروژه بین المللی پیش برود. در این پروژه  شرکایی با سوابق چشمگیر همکاری دارند مانند دانشگاه میلان که قرار است تا سال ۲۰۲۵ محوطه تحقیقاتی جدید خود را کامل کند، این قسمت قرار است میزبان ۱۸ هزار دانش آموز، ۱۰۰۰ سخنران و محقق باشد.

لامباردو می‌گوید: «با مشارکت دو بخش خصوصی و عمومی با دانشگاه و بیمارستان در این منطقه تجاری، دست ما بسیار باز خواهد شد. این مشارکت بسیار قدرتمند است و همچنین کمک بسیار بزرگی برای پیشبرد اهداف مجموعه محسوب می‌شود.»

یکی از غرفه‌های نمایشگاه سابق که حالا دفتر کار Design Tech Hub و Lendlease است.

Alberto Vincentelli  رئیس حوزه مهندسی برق و علوم کامپیوتری در برکلی می‌گوید: «چندین شرکت کوچک اما با آینده روشن در ایتالیا به دلیل عدم وجود کمک برای رشد، در حال مرگ هستند. شهر میلان این قابلیت را دارد که تبدیل به قطب جاذب استارتاپ‌های حوزه اروپا شود.»

با در نظر گرفتن جایگاه کنونی این شهر، این هدف فعلا آرزویی دوردست است. ایتالیا در بین کشورهای اروپایی در زمینه سرمایه گذاری‌های خطر پذیر در رتبه دوازدهم قرار دارد. طی ۵ سال گذشته هم تنها ۳.۶ میلیارد یورو سرمایه در این حوزه جذب شده است. ارزش تجمیعی استارتاپ‌های ایتالیایی نیز تنها ۲۱ میلیارد یورو تخمین زده شده که این کشور را از کشورهای کوچک‌تر همسایه خود مانند لهستان، فنلاند و بلژیک عقب می‌اندازد.

کشورهای اروپایی اخیرا در حوزه توسعه تکنولوژی‌های جدید، خود را در میدان رقابت با آمریکایی‌ها و چینی‌های قدرتمند، بالا کشیده‌اند. میلان در مسیر ارتقا خود در این حوزه با رقبایی از شهرهای لندن، پاریس و آمستردام روبرو خواهد بود. برلین، که دومین شهر بزرگ برای استارت‌آپ‌ها محسوب می‌شود، اخیرا یک مرکز نوآورانه تکنولوژیک در محل یک فرودگاه قدیمی تاسیس کرده است. این مرکز  شامل بخش‌های تحقیقاتی و صنعتی است و تقریبا ۲۰ هزار کارمند دارد.

تصویری مفهومی از قطب تکنولوژی آینده شهر میلان بعد از کامل شدن

منبع: بلومبرگ

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا