ارز دیجیتالارز رمزتکنولوژی

متاورس و NTF در لبه پرتگاه

آیا محبوبیت پدید‌ه‌های تازه دنیای مجازی، ماندگار است؟

بی‌شک طی دو سال اخیر بارها کلمه متاورس را در اینترنت، اخبار و مجلات یا از زبان دوستان‌تان شنیده‌اید. این واژه پرتکرار که به معنای فراجهانی است، توسط مارک زاکربرگ بر سر زبان‌ها افتاد و به سرعت، افراد علاقمند هر صنعتی را به خود جذب کرد. اما برخلاف استفاده گسترده از کلمات کلیدی متاوررس و NFTها، امروزه به نظر می‌رسد علاقه به هر دو مفهوم به شدت در حال کاهش است. این سیر نزولی را جستجوگر گوگل با توجه به چرخش‌های نزولی برای هر دو عبارت نشان داده است. «پل تاسی»، کارشناس ارشد صنعت بازی در مجله فوربز که به این موضوع بیشتر پرداخته است، می‌گوید: «در فضای بازی – جایی که من در آن فعالیت می‌کنم- اینطور به نظر می‌رسد که به طور معمول هر ناشر بزرگی پس از مطرح کردن ارتباط مستقیم خود با NFTها، مورد انتقاد بسیاری از طرفداران قرار می‌گیرد؛ چرا که آنها از NFT‌ها واهمه دارند. این واکنش‌ها باعث شده بازی‌هایی که تنها مبتنی بر بلاک‌چین هستند، نسبت به دیگر بازی‌ها بیشتر در مسیر نزولی قرار گیرند».

در نمودار اول می‌توانید ببینید که اصطلاح متاورس، زمانی که فیس‌بوک نام خود را به متا تغییر داد، به سرعت به اوج شهرت رسید و در همین زمان شروع به تبلیغ در مورد آینده دیجیتال کرد. اما از آن زمان به بعد، استقبال از این اصطلاح کاهش یافت؛ زیرا فیس‌بوک چشم‌انداز منسجمی برای این مفهوم ارائه نداد و از طرفی هیچ‌یک از رقبای فعال در زمینه بلاک‌چین، دورنمای خود را نمایان نکردند. اگر چه در حال حاضر بازی‌های ویدیویی بسیاری خود را برای حضور در متاورس آماده می‌کنند، اما به نظر نمی‌رسد که آنها تمایلی به معرفی خودشان به این شکل داشته باشند. این موضوع حتی برای بازی‌هایی مانند Fortnite و Roblox که بیشتر از هر بازی دیگر در این مسیر قرار گرفته‌اند، صدق می‌کند.

بنابراین، NFT‌ها که در اواخر ژانویه به اوج شهرت خود رسیدند، اکنون روندی نزولی را پیش گرفته‌اند. برخی بر این باورند که اخبار جهانی حمله روسیه به اوکراین باعث این سطح از کاهش علاقه برای این واژه و شاید بسیاری واژگان دیگر شده است. اما نکته‌ قابل‌توجه این است که این کاهش، یک ماه پیش از حمله روسیه شروع شده بود و از آن زمان روند کاهشی ملایمی داشته است. بنا بر گزارش وب‌سایتGoogle Trends  که میزان محبوبیت جستجوهای برتر در جستجوی گوگل را در مناطق و زبان‌های مختلف تجزیه و تحلیل می‌کند، می‌توان دریافت که موضوع علاقه مردم به فضای دیجیتالی مشابه هم نبوده و با یکدیگر فرق داشته است. گرچه در بهار سال گذشته محبوبیت اصطلاحاتی مانند کریپتو، بلاک‌چین، اتریوم و بیت‌کوین افزایش زیادی داشته‌، اما اکنون در وضعیتی به نسبت پایدار قرار گرفته است. شاید در چند مورد کاهش جزئی داشته باشند، اما نه به همان میزانی که متاورس و NFTها دچار آن شدند. با این حال، وب 3 به مانند یک قوس به NFTها شباهت دارد.

ممکن است بلاک‌چین و همه محتویات وابسته آن، راه را به جایی نبرند، اما تمام پیش‌بینی‌ها در مورد NFTها که آینده‌ای اجتناب‌ناپذیر هستند و متاورس که والد وب 3 است، بیش از حد اغراق‌آمیز به نظر برسد. در نهایت پل تاسی متذکر می‌شود که اگر این مفاهیم در آینده با نام‌های جدید بازگشتند تا احساس تازگی بیشتری برای مخاطبان داشته باشند، نباید تعجب کرد. در نهایت مساله‌ای که بر کسی پوشیده نیست این است که کاهش اشتیاق به متاورس و NFTها ادامه خواهد داشت و برخی افراد از بازار سوداگرانه در آینده و وضعیت مبهم میلیون‌ها NFT ابراز نگرانی خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا