تکنولوژی

«معامله شویی»، راهکار جدید کلاهبرداران بازار NFT

بر اساس گزارشی که جدیدا توسط سایت تحلیلی Chainalysis  منتشر شده، بازار  NFT یا همان توکن‌های غیر قابل معاوضه، مملو از کاربرانی شده که برای بالا بردن قیمت NFT‌های خود، اقدام به خرید و فروش غیرقانونی آنها می‌کنند. به این عمل غیر قانونی wash trading یا «معامله شویی» گفته می‌شود. این پدیده در اصل فرآیندی است که به موجب آن، یک تاجر، اوراق بهادار را با اطلاعات گمراه‌کننده، چندین بار خرید و فروش می‌کند. این عمل اولین بار در وال استریت شناسایی شد و چند ده سالی از غیرقانونی اعلام شدن آن می‌گذرد. این پدیده اخیرا در بازار نو ظهور NFT‌ها دیده شده و فرصتی طلایی برای کلاهبرداران ایجاد کرده است.

در گزارش Chainalysis آمده است که در بازار NFT دیده شده که افرادی یک NFT به خصوص را چندین بار خرید و فروش می‌کنند (حداقل ۲۵ بار!) که این پدیده مصداق مشابهی از عمل غیر قانونی wash trading یا معامله شویی است. در این گزارش اعلام شده که تقریبا ۱۱۰ فرد، اقدام به معامله شویی NFT کرده‌اند که از این تجارت غیر قانونی، سود ۸.۹ میلیون دلاری کسب کرده‌اند. محققان همچنین مدارک مهمی از عمل پول شویی کشف کردند که در بازار NFT ها طی نیمه آخر سال ۲۰۲۱  انجام شده بود. بر اساس ادعای این وبسایت، طی سه ماه سوم سال ۲۰۲۱، ارزش معاملات غیر قانونی انجام شده در بازار NFT، بیش از ۱ میلیون دلار ارز مجازی اعلام شده است. تقریبا ۱.۴ میلیون دلار از فروش در این بازار طی سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۱، از طریق معاملات غیر قانونی به دست آمده است.

نویسندگان این گزارش اعلام کردند: « معامله شویی NFT در مناطق مبهمی از این بازار انجام شده که به سختی می‌توان غیرقانونی بودن این معاملات را ثابت کرد. قوانین مربوط به معامله شویی در حوزه‌هایی مانند بازار سهام، مشخص و واضح هستند اما در دنیای جدید NFT ها، قوانین زیادی توسط قانون گذاران معرفی نشده است.

NFT‌ها که به آنها توکن‌های غیر قابل قابل معاوضه گفته می‌شود، دسته جدیدی از توکن‌های دیجیتالی بلاک‌چین‌ها هستند که عموما توسط ارز مجازی Ethereum خرید و فروش می‌شوند. در دنیای مجازی، هر چیزی از اشکال دو بعدی گرفته تا گیف‌ها یا حتی یک آهنگ قابل معامله است. ارزش بازار NFT تقریبا مابین ۷ میلیارد دلار تا ۴۴.۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است. محبوبیت این سرمایه‌های دیجیتالی، طی سال ۲۰۲۱ افزایش چشم گیری داشت و سلبریتی‌هایی مانند مارک کوبان، تام بریدی و ریس ویترسپون، حضور خود را در این فضا تایید کردند.

پیرامون NFT‌ها که حوزه‌ای نوظهور و جدید و البته محبوب محسوب می‌شوند، شک و شبهه و سوالات زیادی مطرح است ولی با این وجود، تمایل کاربران به این فضا در سال میلادی گذشته بستر مناسبی را برای سودجویان و فرصت طلبان ایجاد کرده است.

منبع: engadget

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا