ایرانتکنولوژیدیجی‌کالا

مدیرعامل دیجی‌کالا : سرمایه‌گذار روسی، سهامدار دیجی‌کالا نیست

مدیرعامل دیجی‌کالا به برخی شایعات در فضای مجازی پاسخ گفت و اعلام کرد ولادیمیر آلگوویچ پوتانین ، سرمایه‌گذار روسی،  سهامدار این شرکت نیست.

پیش از این یک  کارشناس سابق بخش فارسی صدای آمریکا در توییتی مدعی شده بود که یکی از الیگارش‌های روسی سرمایه‌گذار دیجی کالاست.

حمید محمدی در توییت خود سهامداران دیجی کالا را شامل بنیانگذاران ( سعید و حمید محمدی) ، شرکت سرمایه‌گذاری ایرانی سرآوا پارس، صندوق سرمایه‌گذاری اروپایی IIIC ( متشکل از چند شرکت سرمایه‌گذاری اروپایی) و ده‌ها نفر از افراد کلیدی دیجی‌کالا معرفی کرد.

مدیرعامل دیجی کالا در رشته توییت خود با اشاره به اینکه یکی از سرمایه‌گذاران IIIC شرکت پامگرانت است و سهام آن تحت نظارت سازمان بورس سوئد است نوشت: طبق مقررات این کشور هر شرکت یا فردی با بررسی صلاحتیت سرمایه‌گذاران یا مشمول نبودن آنها در تحریم می‌تواند سهام این شرکت را خریداری یا نگهداری کند. به گفته محمدی طبق اطلاعات موجود پوتانین مالک اینترروس است و یکی از صندوق‌های اینترروس به نام وینترز کپیتال در گذشته یکی از سهامداران خرد پامگرانت بوده و طبق اطلاعاتی که ما دریافت کردیم وینترز کپیتال دیگر سهامدار پامگرانت نیست. بنابراین پوتانین حتی به طور غیرمستقیم نیز سهامدار یکی از سرمایه‌گذاران اروپایی که به طور غیر مستقیم در دیجی کالا سهام دارد نیست.

محمدی همچنین اضافه کرد نکته عجیب تلاش افراد و گروههایی است که در بحرانی تلاش می‌کنند هر جور شده اکوسیستم استارتاپی کشور را میان جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی بکشند از بحران کرونا و توزیع ماسک تا حمله روسیه به اوکراین چرا و به چه هدفی؟


مرتبط: انتقاد مدیرعامل دیجی‌کالا از طرح صیانت


ماجرای سرمایه گذار روس در دیجی‌کالا چه بود؟

موضوع رابطه سرمایه‌گذار روس و دیجی‌کالا مروبط به اخباری است که در سال ۱۳۹۴ در برخی رسانه‌ها منتشر شد و همان زمان هم  تکذیب شد.

سرچشمه ماجرا از خبری در روزنامه روسی کمارسانت بود که در آن گفته شده بود که سرمایه‌گذاران روسی در سه شرکت دیجی‌کالا، دیوار و شیپور سرمایه‌گذاری کرده‌اند. نوع تنظیم خبر و حتی تیتر برخی رسانه‌ها این تصور را تداعی می‌کرد که روس‌ها سهم قابل توجهی از دیجی‌کالا و سایر استارتاپها را خریده‌اند. اما در واقع آنها خرید بخشی از سهام در شرکتی (پامگرانت)  که در شرکت سرمایه‌گذار دیجی‌کالا ( سرآوا) سرمایه‌گذاری کرده بود را به عنوان سرمایه‌گذاری در ایران اعلام کرده بودند.

برخی رسانه‌های ایرانی در آن زمان از این هم فراتر رفتند و حتی یکی از آن‌ها اعلام کرد : میلیاردر روس دیجی کالا را می‌خرد! 

حالا به گفته مدیرعامل دیجی‌کالا اساسا این شرکت حتی از جمع سرمایه‌گذاران خرد پامگرانت هم خارج شده است و مشخص نیست هدف انتشار دوباره این خبر در جریان جنگ روسیه با اوکراین چیست.

گفتنی است چندی قبل نیز تلویزیون ایران اینترنشنال در گزارشی با عنوان « پشت دوچهره جوان دیجی‌کالا چه کسانی هستند» این شرکت خرده فروش آنلاین را وابسته به حاکمیت معرفی کرد و 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده در سال 95 را روی یک استارتاپ مشکوک خوانده بود. مدیرعامل دیجی‌کالا در یک رشته توییت نسبت به گزارش تلویزیون ایران اینترنشنال واکنش نشان داد و گفت :‌دیجی‌کالا نه کارگزار حکومت است نه عامل نفوذ بیگانه.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا