تکنولوژی

تولید ربات‌های مکعبی با قابلیت تغییر شکل

محققان موسسه فناوری ماساچوست (MIT) با همکاری دانشگاه Calgary موفق به ساخت یک سیستم ربات ماژولار شده‌اند که از قابلیت تغیر شکل بهره می‌برد.

در این ربات که تحت عنوان الکترووکسل –ElectroVoxel- شناخته می‌شود، هیچ موتور یا قطعه متحرکی استفاده نشده و در عوض، از آهنرباهای الکتریکی برای جابجایی کمک می‌گیرند. هر کدام از لبه‌های مکعب الکترووکسل، یک هسته فریت الکترومفناطیسی است که با سی‌می‌از جنس مس، پیچیده شده است.

طول هر ضلع الکترووکسل حدود ۶۰ میلیمتری است و مجموع هزینه آن تنها ۶۰ سنت است.

به گفته محققان، هنگامی‌که قطبیت آهنربا تغییر می‌کند، لبه‌های الکترووکسل یکدیگر را جذب یا دفع می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود که مکعب‌ها به جهت دیگری تغییر پیدا کنند. در دل هر کدام از این مکعب‌ها، بردهای مدار تولیدشده با فناوری چاپ سه بعدی و قطعات الکترونیکی تعبیه شده است که جهت جریان هر الکترومغناطیس را کنترل می‌کند.

این ربات‌ها دارای دو مدل حرکت اصلی هستند؛ آنها می‌توانند حول لبه یک مکعب دیگر بچرخند یا از یک الکترووکسل به الکترووکسل دیگر عبور کنند. در اینجا می‌توان با یک برنامه نرم‌افزاری، پیکربندی‌ها را انجام داد. افراد می‌توانند سرعت حرکت مکعب‌ها را کنترل کرده و یا مطمئن شوند که با یکدیگر برخورد نخواهند داشت.

محققان می‌گویند که با کمک این نرم‌افزار می‌توان تا ۱۰۰۰ الکترووکسل را کنترل کرد. در واقع، کاربران می‌توانند به مکعب‌ها بگویند که به شکل‌های مختلف تغییر کنند، چیزی تقریبا شبیه به تبدیل شدن یک صندلی به کاناپه.

همچنین افراد می‌توانند مشخص کنند که کدام مکعب باید در کدام جهت حرکت کند و این نرم‌افزار، وضعیت الکترومغناطیسی مورد نیاز برای انجام این کار را تعیین خواهد کرد. محققان در آزمایش‌های خود به این نتیجه رسیدند که این ربات‌ها می‌توانند در محیط‌هایی با گرانش کم نیز کار کنند. بنابراین، می‌توان امیدوار بود که بتوان از این دستاورد در آینده و در اکتشافات فضایی بهره برد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا