ارز دیجیتالتکنولوژی

اوپن سی OpenSea ، بزرگترین بازار NFT ، رایگان برای همه

این شرکت هم اکنون دارای 80 میلیون اقلام دیجیتالی است و  گردش مالی ماهانه آن به 3 میلیارد دلار می‌رسد

مارکت پلیس چهارساله اوپن سی ( OpenSea) که بزرگترین بازار فروش ان اف تی (NFT) در جهان است حالا به ارزش 13 میلیارد دلاری رسیده است.

این مارکت‌پلیس محل عرضه توکن‌های غیرقبل معاوضه یا nonfungible است که به اختصار (NFT) نامیده می‌شوند. در عین حال این فضا بستری برای کسانی است که تلاش می‌کنند به شکلی تقلبی پول کاربرانی را به چنگ بیاورند که روی دارایی‌های دیجیتالی تمایل به سرمایه‌گذاری دارند.

عرصه ان اف تی که اساسا بر بستر بلاکچین بنا شده همانند حوزه رمزارزها  به دلیل غیرمتمرکز بودن و عدم دخالت دولت‌ها و بانک‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ان اف تی (NFT) به معنی نسخه دیجیتالی آثار هنری یا موسیقی و ورزش ( مثلا یک صحنه خاص ) از سال گذشته بسیار فراگیر شده است.

بر خلاف توکن‌های مربوط به ارز دیجیتال یا حتی پول عادی که قابل معاوضه هستند ( مثلا 1 بیت کوین با 1 بیتکوین دیگر از نظر ارزش برابر است و مهم نیست افراد چه بیت‌کوینی با چه کدی در اختیار دارند ) ان اف تی ‌ها از توکن‌های غیر قابل معاوضه تشکیل می‌شوند که این موضوع آنها را یکتا و خاص می‌کند. ( به این ترتیب که اگر یک نفر از یک اثر هنری خاص که خودش ایجاد کرده یک ان اف تی ایجاد کند کس دیگری نمیتواند عین آن را ایجاد کند )

این خاصیت یکتا و بی مانند بودن به آنها این قدرت را میدهد که مثلا به یک چیز با ارزش مثلا یک اثر هنری الصاق شوند و به این ترتیب به عنوان یک امضای دیجیتال یک اثر خاص در نظر گرفته شوند.

یک مزیت ان اف تی‌ها این است که به دلیل این خاصیت یکتا بودن در سراسر جهان اینترنت و کامپیوترها قابل شناسایی و ردیابی هستند .

مرتبط: هند ارزهای دیجیتال و NFT را به رسمیت شناخت اما با مالیات ۳۰ درصدی

ایجاد کردن ان اف تی بسیار ساده است و با ساخت یک اکانت توسط سایتهایی که اینکار را انجام می‌دهند انجام می‌شود. ساخت ان اف تی در اغلب اوقات و در بسیاری از سایت‌ها رایگان است . اینکار  توسط مجموعه‌ای کامپیوترها انجام می‌شود و به صورت کدهای کامپیوتری در شبکه بلاکچین ذخیره می‌شود و صاحب آن می‌توانند همانند ارزهای دیجیتالی آن را در کیف پول دیجیتالی نگهداری کند.

صاحب یک ان اف تی همچنین می‌تواند بعد از ساخت آن ان اف تی را در پلتفرمهای فروش ان اف تی قرار دهد. این پلتفرمها در ازای فروش هر ان اف تی کمیسیون دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارش تحلیلی Chainalysis سال گذشته مردم نزدیک به 30 میلیارد دلار ان اف تی (NFT)  خرید و فروش کرده‌اند.ان اف تی اوپن سی

اوپن سی ، بزرگترین بازار NFT

بزرگترین بازار ان اف تی (NFT) حالا پلتفرم اوپن سی (OpenSea ) است. تنها در یک سال این استارتاپ که خودش را eBay اقلام کریپتو معرفی می‌کند از یک بازیگر کوچک در صنعت تکنولوژی به مهمترین پلتفرم ان اف تی  تبدیل شده است.

این شرکت هم اکنون دارای 80 میلیون اقلام دیجیتالی است و  گردش مالی ماهانه آن به 3 میلیارد دلار می‌رسد.

سرمایه‌گذاران حوزه تکنولوژی و دیگر حامیان این توکن‌ها به این دلیل به این سمت تمایل پیدا کرده‌اند که تحت نظارت زیاد دولت‌ها یا شرکتها قرار ندارند اما این فقدان کنترل می‌تواند به بهای از دست رفتن نظم مورد نیاز برای تجارت پایدار قلمداد شود.

مشخص است که دولت‌ها نگران این فضا هستند. آنها مایلند بر معاملات نظارت کنند تا با موضوعاتی چون پولشویی مقابله کنند یا اطمینان حاصل کنند که مردم مالیاتشان را می‌دهند. اما این فضا برای افرادی که این فناوری را راه جدیدی برای ذخیره سرمایه و مبادله می‌دانند ممکن است فریبنده باشد.  در حقیقت تضاد فضای غیرمتمرکز NFT و تلاش OpenSea  برای ساخت یک بازار مرکزی یکی از چالشهای موجود است.

در عمل این امکان برای هر کسی وجود دارد که از هر عکس یا ویدیویی یک ان اف تی ایجاد کند حتی اگر او صاحب کپی رایت آن تصویر نباشد. اوپن سی و بسیاری از خریداران و یا فروشندگان ان اف تی تقلبی بودن و یا سرقتی بودن یک ان اف تی را مورد ملاحظه قرار می‌دهند اما با توجه به اینکه سیاست‌های دولتی هنوز در برابر این تکنولوژی مشخص و واضح نیست ایجاد ان اف تی از اثر هنری شخص دیگر عواقب چندانی برای او ایجاد نمی‌کند.

چالش فروش ان اف تی سرقتی روی اوپن سی

نام رسمی اوپن سی، اوزون ( Ozone) است که توسط شرکتهای سرمایه‌گذار جسورانه مشهوری از جمله اندریسن هوروویتز  (Andreessen Horowitz) و فاندرزفاند (Founders Fund) سرمایه‌گذاری شده است. با این حال این شرکت و از زمانی که به اوج محبوبیت رسید با مشکلاتی درباره چگونگی مدیریت پلتفرمش مواجه بوده است.

اوایل کار این پلتفرم برای مقابله با سواستفاده‌گران پروسه تاییدی را برای درخواست‌های ان اف تی برقرار کرد اما در ماه مارس 2021 بعد از آنکه ان اف تی یک عکس در حراجی کریستی به قیمت 69 میلیون دلار فروخته شد، این پروسه حذف شد. بعد از این تغییر وضعیت مالی این شرکت به شکل خاصی بهبود پیدا کرد.

بعد از این اوپن سی موضوع شکایت را در دستور کار قرار داد به طوری که در صورت شکایت شخصی از یک اثر ان اف تی بلافاصله اثر از روی پلتفرم حذف می‌شود.

اوپن سی حالا به کاربران اجازه می‌دهد به طور رایگان بی نهایت ان اف تی ایجاد کنند. تمامی ان اف تی ‌های موجود روی سایت بدون چک کردن مشکلاتی نظیر سرقت یا سرقت ادبی به خریداران عرضه می‌‌شوند. یک سخنگوی اوپن سی به وال استریت ژورنال می‌گوید که این تصمیم برآمده از تعهد این شرکت به فعالیت در فضای اقتصاد غیر متمرکز است.

اوپن سی همچنین یک مدل تجاری ساده دارد : از هر تراکنش در این شبکه 2.5 درصد کارمزد دریافت می‌کند.

ان اف تی آثار هنرمندی به نام بیپل ( Beeple) سال گذشته در حراجی کریستی به قیمت ۶۹ میلیون دلار به فروش رفت
ان اف تی آثار هنرمندی به نام بیپل ( Beeple) سال گذشته در حراجی کریستی به قیمت ۶۹ میلیون دلار به فروش رفت

ایجاد و ثبت ساده ان اف تی روی این شبکه این مشکل را برای هنرمندان ایجاد کرده که نسخه‌هایی از آثارشان بدون اجازه آنان روی این پلتفرم ایجاد شود.

در ماه دسامبر یک شرکت  دویانت آرت ( DeviantArt )  نتایج تحقیقی را منتشر کرد که نشان میداد 25 هزار تصویر دیجیتالی بدون اجازه صاحبان اصلی آن‌ها به صورت ان اف تی فروخته شده است، بسیاری از آن‌ها روی اوپن سی (OpenSea) قرار داشتند. این تحقیق همچنین نشان میداد این میزان سرقت آثار و فروش آن به صورت ان اف تی نسبت به سه ماه قبل سه برابر شده است.

دویانت آرت بخشی از سایت wix.com است که یک شبکه اجتماعی مخصوص هنرمندان برای به اشتراک گذاشتن تصاویر آثار است.

هزاران تصویر روزانه توسط اکانت‌های افرادی که اجازه و مالکیت آثار را ندارند به ان اف تی تبدیل می‌شود، محققان دویانت آرت  معتقدند که این کار توسط بات‌ها انجام می‌گیرد. یک سخنگوی اوپن سی می‌گوید این پلتفرم از سواستفاده بات‌ها از این شبکه مطلع است و تلاش دارد تا این موضوع را حل کند.

اوپن سی همچنین به وال استریت ژورنال گفته است که ده‌ها نفر را با هدف مقابله با سرقت کپی رایت و مشکلات امنیتی طی ماه‌های آینده استخدام می‌کند.

یک ماه قبل اوپن‌سی اعلام کرد که محدودیت‌های جدیدی برای مقابله با فروش ان اف تی‌های سرقتی وضع کرده است. بر اساس آن اعلان که روی توییتر قرار گرفته بود 80 درصد ان اف تی‌های ساخته شده توسط نرم افزار اوپن‌سی  شامل سرقت آثار ادبی، کلکسیون‌های تقلبی و اسپم بوده‌اند.

یک سخنگوی این شرکت بعدا اعلام کرد که عدد 80 درصد صحیح نبوده است. بنا به گفته سخنگوی اوپن‌سی به کاربران تنها اجازه داده می‌شود پنج کلکسیون ان اف تی بسازند که هرکدام بیشتر از 50 قلم نباشد. پیشتر محدودیتی برای ایجاد ان اف تی وجود نداشت.

کاربران بلافاصله نسبت به این اقدام شکایت کردند و در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این محدودیت اعتراض کردند. اوپن سی همچنین بعدا هم با یک بحران دیگری روبه رو شد زمانی که مشخص شد یکی از کارکنان این شرکت اقدام به خرید وفروش ان اف تی بر اساس سیاست‌های آینده این شرکت میکند که کسی از آنها اطلاعی نداشته است. اوپن سی ضمن اخراج این شخص از او شکایت کرد.

با این حال فعالیت در بازار بزرگی مثل کریپتو بدون اعمال نظر در محتوا کار ساده‌ای نیست اما هر نوع تغییر در این فضا ممکن است شیفتگان صنعت کریپتو را از این سایت ناامید کند.

سرمایه گذاران OpenSea

اوپن سی تاکنون دوبار با پیشگامی شرکت سرمایه گذار مشهور استارتاپی اندریسن هوروویتز صدها میلیون دلار سرمایه جذب کرده است. اندریسن هوروویتز یکی از شاخص‌ترین  چهره‌های خود را حالا در هیات مدیره اوپن سی دارد او کسی نیست جز کیتی هان یکی از سرمایه‌گذاران اندریسن هوروویتز که به خاصر سرمایه‌گذاری و فعالیتش در حوزه کریپتو به ملکه بازار رمزارزها مشهور است. 

مرتبط: کیتی هان؛ ملکه بازار رمز ارز

کتی هان قبل از حضور در بازار رمزارزها و سرمایه‌گذاری در آن بازرس فدرال در این زمینه بود و به قانونی شدن این فضا  کمک قابل توجهی کرد. سال  گذشته او در مطلبی در یک پست وبلاگ اوپن سی را با eBay و آمازون مقایسه کرد. کتی هان اخیرا اندریسن هوروویتز را به قصد ایجاد صندوقی برای سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتو ترک کرده است. از زمانی که اون به هیات مدیره اوپن سی آمده به استخدام مدیران ارشدی که تجربیاتی خارج از حیطه کریپتو دارند کمک کرده است.

ج پال گومز هنرمند اهل تورونتو میگوید که ان اف تی دهها اثرش به طور غیر قانونی روی پلتفرم اوپن سی قرار گرفته است
ج پال گومز هنرمند اهل تورونتو میگوید که ان اف تی دهها اثرش به طور غیر قانونی روی پلتفرم اوپن سی قرار گرفته است

هان میگوید که برای توسعه مارکت پلیس اوپن سی به تخصص‌هایی نیاز است تا کمترین تعارض را با سازمانهای رگولاتوری و قانونگذاری ایجاد کنند.

ج .پاول گومز هنرمند ساکن تورونتو می‌گوید سال گذشته که در مورد ان اف تی چیزهایی را آموخت بسیار شگفت زده شد که می‌تواند برخی حقوق آثارش را از این طریق به فروش برساند و در دوران قرنطینه این فرصت خوبی برای او بود اما بعدا متوجه شد برخی از آثارش توسط افراد دیگر روی اوپن سی قرار گرفته است. او با نوشتن ایمیل به اوپن سی اعتراض کرد اما پس از دو سه هفته به او پاسخ داده شد که ممکن است بررسی شکایتش هفته‌ها طول بکشد. بیش از ۳۰ اثر او همچنان روی مارکت پلیس اوپن سی قرار دارد که بین ۵ هزار تا ۵۰ هزار قیمت خورده‌اند.

اوپن سی میگوید که هر هفته بیش از ۳۵۰۰ کلکسیون ان اف تی را از روی پلتفرمش حذف می‌کند.

 

منبع
وال استریت ژورنال ‍

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا