تکنولوژیفضا

فرآیند تنظیم آینه تلسکوپ جیمز وب آغاز شد

ناسا اعلام کرد که تیم ماموریت جیمز وب اخیرا فرآیند تنظیم ۱۸ بخش آینه اصلی تلسکوپ جیمز وب را که سه ماه به طول خواهد انجامید، آغاز کرده است.

این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری اخیرا توانست برای اولین بار و با کمک ابزار دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRcam) خود، فوتون‌هایی را از ستاره‌های دور شناسایی کند. این ابزار، سنسور تصویری اصلی تلسکوپ جیمز وب به شمار می‌رود و از قدرت بسیار بالایی در اکتشافات برخوردار است.

جیمز وب در اواخر ماه ژانویه و پس از طی یک سفر تقریبا یک ماهه به دومین نقطه لاگرانژ خورشید-زمین در فاصله یک میلیون مایلی زمین رسید. به گفته ناسا، تصاویر اولیه تلسکوپ فضایی جیمز وب بدون فوکوس خواهند بود و از آنها برای تنظیم آهسته آینه‌های دوربین استفاده خواهد شد تا بتوان تصاویری واحد و واضح را ثبت کرد.

این سازمان فضایی اعلام کرد که فعلا در آغاز راه هستیم اما نتایج اولیه با انتظارات و شبیه‌سازی‌ها مطابقت دارد. تیم ماموریت جیمز وب پیشتر یک مدل در مقیاس یک ششم از این تلسکوپ را برای تمرین تنظیم یا تراز کردن آینه‌های این رصدخانه ساختند و اکنون برای اجرای این فرآیند به شکل واقعی و برای تلسکوپ جیمز وب آماده شده‌اند.

علی‌رغم تجربه و مهارت بالای داشمندان ناسا، این فرآیند پیچیدگی‌های خاص به خود را دارد و قرار است طی سه ماه آینده در قالب هفت مرحله صورت گیرد.

این مراحل شامل شناسایی تصویر، تراز قطعه، انباشت تصویر، فازبندی دقیق، تراز کردن تلسکوپ روی میدان دید ابزار و هم‌ترازی مجدد برای اصلاح نهایی می‌شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا