تکنولوژیمتا

سقوط ۲۳۰ میلیارد دلاری ارزش شرکت متا در یک روز

هیچ شرکت آمریکایی در تاریخ با چنین افت ارزش سهامی‌در طی یک روز مواجه نشده

به دنبال اعلام خبر کاهش تعداد کاربران فعال فیسبوک در سه ماهه گذشته، ارزش سهام شرکت مادر یعنی متا ظرف یک روز ۲۵ درصد سقوط کرد و باعث شد تا این غول فناوری جهان، بیش از ۲۳۰ میلیارد دلار از ارزش خود را از دست بدهد.

این اتفاق در حالی برای متا رقم خورد که تاکنون هیچ شرکت آمریکایی در تاریخ با چنین افت ارزش سهامی‌در طی یک روز مواجه نشد. در تازه‌ترین گزارش عمکلرد سه ماهه شبکه‌های اجتماعی تحت نظر متا آمده که تعداد کاربران فعال روزانه فیسبوک از ۱.۹۳ به ۱.۹۲۹ میلیارد نفر رسیده است.

به گفته کارشناسان، این امر از کمتر شدن تمایل فیسبوک برای ارائه راهکارها و روش‌هایی برای ارتباط بهتر و قوی‌تر با کاربران خود نشات می‌گیرد چرا که با راه‌اندازی متا، بخش عمده‌ای از تمرکز مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت، به سمت برنامه‌ها و اهداف مرتبط با متاورس معطوف شده است.

همچنین تغییرات مربوط به حفاظت بیشتری از حریم خصوصی کاربران و شیوه‌های دریافت اطلاعات کاربران برای نمایش تبلیغات در دستگاه‌های اپل نیز در بروز این امر بی‌تاثیر نبوده است. در همین رابطه، اخیر دیوید ونهر مدیرعامل متا اعلام کرد که این شرکت در پی قوانین جدید اپل که ردیابی کاربران را محدود می‌کند، بیش از ۱۰ میلیارد دلار از فروش خود را از دست خواهد داد.

با این حال، متا همچنان روی نوار سوددهی حرکت می‌کند و ارزش کنونی آن برابر با ۶۷۱ میلیارد دلار عنوان شده است. این شرکت اخیرا اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱ میلادی، توانست سودی ۴۰ میلیارد دلاری را ثبت کند که بخش عمده آن از طریق تبلیغات به دست آمده است.

بخش مربوط به Reality Labs متا که هدست واقعیت مجازی، نرم‌افزار واقعیت مجازی، عینک واقعیت افزوده و دیگر طرح‌های مربوط به متاورس را شامل می‌شود، درآمدی ۲.۳ میلیارد دلاری را برای زاکربرگ و شرکت تحت هدایت وی به دنبال داشت.

اگرچه زاکربرگ، جزییاتی را در خصوص تعداد هدست‌های واقعیت مجازی Quest فروخته‌شده منتشر نکرد اما گزارش‌های تحلیلگران بازار حاکی از آن است که حدود ۱۰ میلیون دستگاه از این هدست به بازار عرضه شد.

زاکربرگ همچنین در جریان ارائه گزارش مالی متا اعلام کرد که نسل جدید هدست‌های واقعیت مجازی این شرکت در اواخر سال جاری میلادی و مجهز به مشخصاتی پیشرفته و قیمتی بالا عرضه خواهد شد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا