شبکه‌های اجتماعیمتا

شکایت از فیسبوک، اینستاگرام و اسنپ در پی خودکشی یک دختر ۱۱ ساله

به دنبال خودکشی یک دختر ۱۱ ساله آمریکایی، مادر این کودک از شبکه‌های اجتماعی فیسبوک‌‏، اینستاگرام و اسنپ شکایت کرد.

این اتفاق در ماه ژوئیه سال گذشته رخ داد و مادر این کودک مدعی شد که دخترش قبل از اقدام به خودکشی، از نوعی اعتیار رنج می‌برد که در اثر استفاده از این شبکه‌های اجتماعی شکل گرفته بود.

در طی سال‌های اخیر، شکایت‌های متعددی علیه شبکه‌های اجتماعی در رابطه با آسیب‌هایی که می‌توانند علیه افراد کم سن‌وسال به دنبال داشته باشند، ثبت شده است. در اغلب این موارد، شبکه‌های اجتماعی به عدم اتخاذ تدابیری صحیح و پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز این آسیب‌ها متهم می‌شوند.

از جمله آسیب‌های این پلتفرم‌ها می‌توان به موردی اشاره کرد که در آن، یک پسر نوجوان پس از دریافت پیام‌های تهدیدکننده ناشناس در شبکه اجتماعی اسنپ‌چت اقدام به خودکشی کرد.

حال تامی‌رودریگز، مادر دختر ۱۱ ساله‌ای که اخیرا فوت کرده، مدعی شد که این شبکه‌های اجتماعی، نوعی کشش و جاذبه بیش از حد به خود را به ویژه در نوجوانانی مانند دخترش سلنا ایجاد می‌کنند که منج

در متن این شکایت آمده که طبق نظر یک درمانگر، سلنا بیش از دو سال با اعتیاد شدید به اینستاگرام و اسنپ‌چت دست و پنجه نرم کرد. در حال حاضر، این دو شبکه اجتماعی، شرط ایجاد حساب کاربری را داشتن حداقل سن ۱۳ سال در نظر گرفته‌اند اما طبق گفته رودریگز، مادر این کودک ۱۱ ساله، علاوه بر فقدان کنترل درست از سوی والدین، شبکه‌های اجتماعی نیز بررسی دقیقی را برای صحت سن اعلامی‌انجام ن‌می‌دهند و به همین جهت، دخترش توانسته در این شبکه‌های اجتماعی ثبت‌نام و از آنها استفاده کند.

رودریگز در شکایت خود مدعی شد که استفاده از سرویس‌های این شبکه اجتماعی باعث شده که دخترش با مشکلاتی همچون افسردگی، بی‌خوابی، غیبت در مدرسه، اختلال در غذا خوردن و آسیب به خود مواجه شود و در نهایت به خودکشی دست بزند.

در همین رابطه، بررسی‌های اخیر برخی پژوهشگران نشان داده که شبکه‌های اجتماعی چون اینستاگرام می‌توانند سلامت کاربران کم سن‌وسال به ویژه دختران را به خطر بیندازند. همچنین اخیرا گروهی متشکل از دادستان‌های کل از احزاب آمریکا، تحقیقاتی را پیرامون تاثیرات سوء اینستاگرام بر کودکان آغاز کرده‌اند که شاید نتیجه این بررسی‌ها بتواند آینده عملکرد این پلتفرم را تحت الشعاع خود قرار دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا