تکنولوژی

کلاهبرداری ۷۷۰ میلیون دلاری از کاربران وب در سال ۲۰۲۱

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) اعلام کرد که کلاهبرداران اینترنتی در سال ۲۰۲۱ میلادی با فریب حدود ۹۵ هزار نفر توانستند بالغ بر ۷۷۰ میلیون دلار سرقت کنند.

بر اساس گزارش FTC، حدود ۲۵ درصد از این کلاهبرداری‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته و علی‌رغم رشد آگاهی و افزایش اطلاعات کاربران از کار با فضای وب و پلتفرم‌های اجتماعی، اما حجم این کلاهبرداری‌ها به نسبت سال ۲۰۲۰، تقریبا ۲ برابر رشد داشته است.

همچنین آمار و ارقام نشان می‌دهد که میزان کلاهبرداری‌های اینترنتی به نسبت سال ۲۰۱۷ میلادی، ۱۸ برابر بیشتر شده است. این در حالی است که احتمالا عداد مربوط به زیان‌های مالی کاربران در فضای وب، بیشتر این‌هاست چراکه بسیاری از افراد بنا به دلایلی همچون احساس خجالت کردن، از ارائه گزارش خودداری می‌کنند.

به هر روی، کلاهبرداران عاشق شبکه‌های اجتماعی هستند چراکه روش‌های متعددی را برای فریب دادن کاربران  و سرقت پول آنها در اختیار افراد فرصت‌طلب قرار می‌دهند. در واقع، این پلتفرم‌ها دسترسی سریع و آسانی را به میلیاردها کاربر و قربانی احتمالی فراهم می‌کنند.

اغلب این کلاهبرداران از اطلاعات شخصی افراد که در شبکه‌های اجتماعی برای عموم قابل مشاهده است استفاده می‌کنند و می‌توانند از طریق روش‌های خاص خود، آنها را هدف حملات خود قرار دهند.

بر اساس این گزارش، از ۷۷۰ میلیون دلار سرقت‌شده، بخش زیادی از آن (۳۷ درصد) به کلاهبرداری‌های حوزه سرمایه‌گذاری مربوط می‌شد. ارائه طرح‌های ارزهای دیجیتال تقلبی، همچنان به عنوان یکی از روش‌های محبوب کلاهبرداران برای سرقت پول‌های کاربران است.

همچنین کلاهبرداری از طریق ایجاد روابط دوستی و عاشقانه با ثبت ۲۴ درصد از مجموع گزارش‌ها، به عنوان یکی دیگر از رایج‌ترین شیوه‌ها برای کلاهبرداری ثبت شد. اگرچه این نوع کلاهبرداری ده‌ها سال است که رواج دارد، اما پس از گسترش شبکه‌های اجتماعی و افزایش محبوبیت آن، موارد کلاهبرداری مربوط به آن به طور محسوسی افزایش یافت.

با این حال، کلاهبرداری‌های مرتبط با خریدهای آنلاین با ثبت ۴۵ درصد، بیشترین میزان را به خود اختصاص داده است. در این روش، کاربران با مشاهده یک تبلیغ در برخی وب‌سایت‌های تقلبی، کالایی را خریداری می‌کنند اما این کالا هرگز به دستشان نمی‌رسد.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا برای به حداقل رساندن این کلاهبرداری به کاربران توصیه می‌کند: تنظیمات مربوط به حریم خصوصی خود را بررسی و نمایش اطلاعات شخصی خود را محدودتر کنند؛ از تبلیغات مشکوک کالاهای مورد نیاز را خریداری نکنند: مراقب پیام‌های مشکوک دریافتی باشند؛ بررسی محصولات را قبل از خرید حتما بخوانند و هرگز با غریبه‌ها در شبکه‌های اجتماعی دوست نشوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا