ایراناینترنت

رد شایعه «ملی‌کردن‌اینترنت‌توسط‌چین» از سوی وزیر ارتباطات

زارع‌پور: یک شایعه بی‌اساس است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از شبکه‌های اجتماعی در پاسخ به کاربران که مساله ملی کردن اینترنت توسط چین را مطرح کرده بودند، گفت: این شایعات بی‌اساس است.

مدتی است درباره ملی کردن اینترنت ایران با همکاری چین، در فضای مجازی خبرهایی منتشر می‌شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در اینستاگرام به این اخبار که انتقاد کاربران فضای مجازی را برانگیخته است، پاسخ داد. «عیسی زارع‌پور» در صفحه اینستاگرام خود در پاسخ به یکی از کاربران که درباره این مساله از او سوال کرده بود، نوشت: این شایعات بی‌اساس است.

رد شایعه ملی سازی اینترنت توسط چین
رد شایعه ملی سازی اینترنت توسط چین

به گزارش ایسنا، شبکه ملی اطلاعات طرحی بود که در ابتدا از آن با عنوان اینترنت ملی یاد می‌شد اما با گذشت چند سال و تاکید مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، تا حدودی این نگرانی برطرف شد که بنا نیست حصاری میان شبکه داخلی و اینترنت جهانی ایجاد کند. با وجود این،‌ هنوز هم می‌توان تناقض‌هایی از گفتار مسوولان سیاسی و ارتباطی کشور درباره دیدگاهشان از شبکه ملی اطلاعات پیدا کرد.

برای مثال، محمدجواد آذری جهرمی -وزیر وقت ارتباطات و فناوری اطلاعات- بارها تاکید کرده بود: ما در شبکه ملی اطلاعات دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم. اگر ایده هر کسی در کشور این باشد که چیزی به اسم «اینترنت ملی» ساخته شود، اصلا از نظر فنی امکان‌پذیر نیست. هیچ‌گاه یک اندیشکده با ظرفیت ۸۰ میلیون فکر از یک اندیشکده با ظرفیت ۸ میلیارد فکر برتر نیست و کسی که دنبال این برود، خیانت است.

در مقابل افراد دیگری ازجمله سیداحمد خاتمی -عضو شورای نگهبان- معتقدند: مسئولان خودشان اعتراف می‌کنند که ۸۰ درصد فضای مجازی در اختیار آمریکا است و این یک واقعیت است. چینی‌ها قبل از دیگران این را فهمیدند و فضای مجازیِ – به تعبیر آنها – «کالیفرنیایی» را به چین راه ندادند. خودشان فضای مجازی بومی ابداع کردند.

یا غلامرضا جلالی -رئیس سازمان پدافند غیرعامل- که بارها به تجربه چین در راه‌اندازی اینترنت ملی اشاره کرده و معتقد است: چین اینترنت ملی خود را سال‌ها است که راه‌اندازی کرده و بستر متناسب با خود را در آن گسترش داده و اگر ما نیز در نهایت بخواهیم اقتصاد، فرهنگ، اقتدار و ارزش‌های خود را حفظ کنیم باید یک نگاه ملی و بومی بر زیرساخت‌های فضای سایبر در تقاطع با همه حوزه‌ها ایجاد کنیم.

اما اکنون و با آغاز فاز اجرایی سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، برخی تحلیل‌ها و دیدگاه‌ها در فضای مجازی منتشر شده که بعضا نگرانی‌ و سوالاتی را میان کاربران اینترنتی ایجاد کرده که ممکن است الگوهای شبکه‌های داخلی چینی در ایران هم اجرا شود؟

مسوولان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات پیشتر اعلام کرده‌اند که در تفاهم‌نامه چنین چیزی وجود ندارد. همواره یکی از حوزه‌های تجاری بین ایران و چین مربوط به فناوری اطلاعات است و شرکت‌های چینی یکی از مجموعه‌های پیشرو در عرصه تکنولوژی‌های ارتباطی هستند. این سند ظرفیت ها و چشم انداز همکاری دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در زمینه های مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی و غیره را مورد بحث قرار داده است.

در این راستا، اخیرا عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- هم در اینستاگرام در پاسخ به سوال یکی از کاربران که نوشته بود «ظاهراً قرار است با همکاری و کمک کشور چین، اینترنت ملی شود» گفت که این «شایعات بی‌اساس است.» حال باید دید استفاده از تجربیات چین که در اظهارات برخی مسولان به آن اشاره شده، چطور می‌تواند به برخورداری از تکنولوژی برتر جهانی کمک کند.

 

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. Прогон сайта с использованием программы “Хрумер” – это способ автоматизированного продвижения ресурса в поисковых системах. Этот софт позволяет оптимизировать сайт с точки зрения SEO, повышая его видимость и рейтинг в выдаче поисковых систем.

    Хрумер способен выполнять множество задач, таких как автоматическое размещение комментариев, создание форумных постов, а также генерацию большого количества обратных ссылок. Эти методы могут привести к быстрому увеличению посещаемости сайта, однако их надо использовать осторожно, так как неправильное применение может привести к санкциям со стороны поисковых систем.

    Прогон сайта “Хрумером” требует навыков и знаний в области SEO. Важно помнить, что качество контента и органичность ссылок играют важную роль в ранжировании. Применение Хрумера должно быть частью комплексной стратегии продвижения, а не единственным методом.

    Важно также следить за изменениями в алгоритмах поисковых систем, чтобы адаптировать свою стратегию к новым требованиям. В итоге, прогон сайта “Хрумером” может быть полезным инструментом для SEO, но его использование должно быть осмотрительным и в соответствии с лучшими практиками.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا