ارز دیجیتال

دوج کوین بخریم یا نه؟

محتوای این مطلب توسط تحریریه آی‌تی‌ایران تهیه نشده است و مسئولیت بررسی صحت و سقم گفته ها به عهده  مخاطب است.

دوج کوین، اولین میم کوینی است که در دنیای ارزهای دیجیتال به وجود آمد و به لطف توئیت‌ها و حمایت‌های ایلان ماسک به شهرت و محبوبیت زیادی دست یافت. با توجه به نوسان‌های قیمتی زیاد این رمز ارز، افراد بسیاری به خرید دوج کوین علاقه‌مند شدند. چند وقت پیش بود که ایلان ماسک در توئیتی اعلام کرد که مردم می‌توانند برای خرید برخی از محصولات شرکت تسلا، دوج کوین بپردازند. این توئیت باعث رشد ۲۰ درصدی دوج کوین شد.

اما آیا می‌توان یک کوین را صرفا با توئیت سرپا نگه داشت؟ ایلان ماسک تا کجا می‌تواند در بازاری که پر از ارزهای قوی و باپشتوانه است، از دوج کوین حمایت کند؟ در این مقاله، می‌خواهیم نگاهی به تاریخچه این میم کوین جذاب بیندازیم و از تحلیل افراد مختلف درباره آن آگاه شویم. در پایان، اگر مایل به خرید این رمز ارز از یک صرافی معتبر بودید، می‌توانید از مراحل ساده خرید آن در صرافی ارزپایا مطلع شوید.

آیا خرید دوج کوین خوب و منطقی است؟

خیلی از افراد باور دارند دوج کوین غیرقابل‌اعتماد است. از نظر آن‌ها، کوینی که تا این حد به حرف‌ها و تصمیمات یک شخص وابسته است، نمی‌تواند جایگاهی در دنیای مستقل ارزهای دیجیتال داشته باشد. اما می‌بینیم که در زمان نگارش این مقاله، دوج کوین در لیست وبسایت کوین مارکت کپ، در مقام یازدهم قرار دارد! یعنی این کوین در لیست ۱۱ ارز دیجیتال برتر دنیا وارد شده است.

با این حساب، دیگر نمی‌توان این ارز را یک میم کوین کوچک که صرفا برای شوخی و خنده ایجاد شده است در نظر گرفت و باید تحلیلی عمیق‌تر نسبت به آن داشته باشیم. این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ‌کس از آینده خبر ندارد! هنگام تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری روی یک رمز ارز، حتما تحقیقات خود را انجام داده و نظر افراد مختلف را بررسی کنید، اما تمام این نظرات صرفا بیان احتمالات هستند. در نهایت، این شما هستید که برای سرمایه تان تصمیم می‌گیرید.

در این قسمت، به بررسی سه جنبه مثبت دوج کوین می‌پردازیم که آن را تبدیل به فرصتی خوب برای سرمایه‌گذاری کرده است.

۱. اگرچه دوج کوین در ابتدا اصلا رمز ارز جدی محسوب نمی‌شد، اما امروزه یکی از مشهورترین توکن‌ها است.

یکی از فاکتورهای مهم برای ارزهای دیجیتال شهرت است. جلب‌توجه مردم به یک کوین، باعث افزایش قیمت آن شده و آن را در تیتر خبرها قرار می‌دهد.

دوج کوین به لطف ایلان ماسک این شهرت را به دست آورده است. صفحه دوجکوین در رددیت (Reddit) ۲/۲ میلیون عضو دارد و هر روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. علاوه بر تاییدهای مکرر ایلان ماسک روی دوج کوین، «اسنوپ داگ» خواننده مشهور و مجری برنامه هیپ هاپ نیز از این رمز ارز حمایت کرده است.

مطمئنا، شهرت زیاد دوج کوین باعث شده تا افراد زیادی به سرمایه‌گذاری روی آن علاقه‌مند شوند. اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است این شهرت، به همان سرعتی که به وجود آمده، از بین برود. سرمایه‌گذاری روی دوج کوین، هنر سود کردن از امواجی است که در میان مردم ایجاد می‌شود. بازده سود دوج به کسانی که طی یک سال گذشته روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، حدود ۹۰۰۰ درصد بوده است!

با این حال، سرمایه‌گذاری روی توکنی که ارزش آن به‌سرعت با کاهش یا افزایش محبوبیت آن در بین مردم، تغییر می‌کند؛ یک ریسک است! اما اگر توانایی ریسک‌پذیری خوبی داشته باشید و تمام قوانین مدیریت سرمایه را رعایت کنید، می‌توانید از نوسان قیمت دوج کوین، سود خوبی به دست بیاورید.

۲. دوج کوین برای مبتدیان دنیای ارزهای دیجیتال گزینه بسیار خوبی است.

سرمایه‌گذاری روی ارزی که قیمت آن ناگهان سر به فلک می‌کشد و لحظه‌ای بعد فرو می‌ریزد، شجاعت زیاد و اراده‌ای آهنین می‌خواهد. دوج کوین، در این زمینه می‌تواند تمرین خوبی برای کسانی باشد که به‌تازگی سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال را شروع کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال مستلزم این است که سرمایه‌گذار، به توانایی این ارزها برای تغییر دنیایی که می‌شناسیم ایمان داشته باشد. نوسانات قیمتی حاصل از احساسات، مشخصه این دوره از رشد ارزهای دیجیتال است. دوجکوین با فراز و فرودهای بسیار خود، می‌تواند نوسانات دنیای ارزهای دیجیتال را به‌خوبی به سرمایه‌گذاران نشان دهد. سرمایه‌گذاری روی دوج کوین مانند سوارشدن روی ترنی است که اوج گرفتن و پایین آمدن آن گاهی سرگرم‌کننده و گاهی ترسناک می‌شود. توجه داشته باشید که برای واردشدن به این بازی، سرمایه‌ای را وارد کنید که توانایی از دست دادن آن را داشته باشید.

۳. موقعیت بازار دوج کوین منحصر به فرد است.

مدل ماینینگ دوج کوین، رویه افزایش قیمت آن و ارتباطش با ارز اتریوم  بازار دوج کوین را برای سرمایه‌گذاران جذاب کرده است. از آنجا که دوج کوین یک ارز دیجیتال نسبتا قدیمی محسوب می‌شود، مانند بیت کوین، از الگوریتم اجماع اثبات کار استفاده می‌کند. از معایب روش اثبات کار، می‌توان به آلودگی زیست‌محیطی و مصرف زیاد برق اشاره کرد. باتوجه به این معایب، پیش‌بینی می‌شود دوج کوین نیز مانند اتریوم، به الگوریتم اجماع اثبات سهام روی بیاورد. در این صورت، دوج کوین می‌تواند توجه طرف‌داران الگوریتم اثبات سهام را به خود جلب کند. البته دوجکوین با الگوریتم اثبات کار نیز بسیار کمتر از بیت کوین انرژی مصرف می‌کند. گفته می‌شود مصرف انرژی دوج کوین برای هر تراکنش چیزی حدود ۲ درصد مصرف انرژی بیت کوین است.

دوج کوین چیست؟

تا این‌جا موقعیت دوج کوین در بازار ارزهای دیجیتال و ویژگی‌های مثبت و منفی سرمایه‌گذاری روی این ارز را بررسی کردیم. حال سوالی که به وجود می‌آید این است که اصولا دوج کوین برای حل چه مسئله‌ای به وجود آمده و چه کسی آن را ایجاد کرده است؟ در این قسمت، به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

«جکسون پالمر» یک مدیر محصول استرالیایی در سال ۲۰۱۳ دوج کوین را ایجاد کرد. این کوین، یک رمز ارز منبع باز همتا به همتا است که با تصویر یک سگ شیبا اینو، با هدف استهزای تبلیغات مربوط به ارزهای دیجیتال به وجود آمد. پالمر عقیده داشت ارزهای دیجیتال زیادی جدی گرفته شده‌اند و نمی‌توان از آن‌ها به‌عنوان پول استفاده کرد.

دوج کوین، توکنی مشتق‌شده از شبکه بلاک چین لایت کوین است. درحالیکه دوج کوین در ابتدا فقط یک شوخی به نظر می‌رسید، اما قیمت پایین و عرضه نامحدود آن، باعث شد طرف‌داران خاص خودش را پیدا کند. توئیت‌های اولیه پالمر درباره دوج کوین صرفا به زبان طنز و با شوخی نوشته می‌شد. اما او پس از اینکه بازخورد خوبی از طرفدارانش گرفت؛ وبسایت dogecoin. com را ایجاد کرد.

با شروع توئیت‌های ایلان ماسک راجع به دوج کوین، این رمز ارز توانست توجه زیادی را به خود جلب کند و قیمت آن به‌سرعت افزایش پیدا کرد. امروزه، دوج کوین از سقف قیمتی خود فاصله زیادی گرفته است و برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که این یک کف قیمتی خوب برای خرید دوج کوین است.

آینده رمز ارز دوج

در اواخر سال ۲۰۱۷ و سال ۲۰۲۱، همراه با رشد سریع ارزهای دیجیتال، دوج کوین نیز رشد چشم‌گیری داشت. اما با ترکیدن این حباب، دوج کوین نیز ارزش خود را از دست داد. اما آیا این ارز می‌تواند دوباره سقف قیمتی که در سال ۲۰۲۱ ساخت را لمس کند؟ تحلیل‌های متفاوتی از آینده این کوین وجود دارد. در زمان نگارش این مقاله قیمت دوج کوین حدود ۱۶/۰ دلار است. همان‌طور که گفته شد، افزایش یا کاهش قیمت این رمز ارز بسیار وابسته به میزان محبوبیت و اخباری است که در حواشی این کوین ایجاد می‌شود.

آینده رمز ارز دوج
آینده رمز ارز دوج

برخی از آژانس‌های تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال، پیش بینی‌هایی برای آینده این رمز ارز ارائه داده‌اند.

تحلیل‌های بلند مدت می‌گوید که سال‌ها طول می‌کشد تا دوجکوین بتواند دوباره سقف قیمتی خود (۷۴/۰ دلار) را رد کرده و به ۱ دلار برسد. Wallet Investor پیش‌بینی می‌کند که دوج کوین می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۲ قیمت خود را به ۴۳۲/۰ دلار برساند. طبق تحلیل‌های این آژانس، قیمت این کوین در سال ۲۰۲۶ تا ۳۵/۱ دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

نظر DigitalCoin نسبت به دوج کوین بدبینانه است. طبق تحلیل‌های این سازمان، متوسط قیمت دوج در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳۲/۰ دلار و در سال ۲۰۲۵، برابر با ۵۲/۰ دلار خواهد بود.

این در حالی است که Price Prediction، میانگین قیمت دوج در سال ۲۰۲۲ را ۲۸/۰ دلار پیش‌بینی می‌کند و معتقد است قیمت این رمز ارز تا سال ۲۰۲۵ می‌تواند به ۹۶/۰ دلار برسد. در سال ۲۰۳۰، قیمت دوج کوین ۳/۶ دلار پیش‌بینی شده است.

مقایسه دوج و شیبا

توکن شیبا، با الهام گرفتن از دوج کوین و روی شبکه اتریوم به وجود آمد. این ارز دومین میم کوین بعد از دوج بوده و برای خود، نماد یک سگ شکاری را انتخاب کرده است. برخی بر این باورند که این نماد نوعی تهدید برای دوج کوین محسوب می‌شود. آن‌ها معتقدند شیبا با انتخاب این نماد، نشان داده است که قصد شکار دوج و از میان بردن آن را دارد.

مقایسه دوج و شیبا
مقایسه دوج و شیبا

با این حال، دوج و شیبا تشابهات زیادی به یکدیگر دارند. هر دو تصویر نژادی از سگ را برای خود انتخاب کرده‌اند؛ طرفداران وفادار زیادی دارند و به طور مستمر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند.

اما تفاوت‌هایی نیز بین این دو رقیب وجود دارد. دوجکوین، عملا برای کار خاصی طراحی نشده است و صرفا می‌توان از آن به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده کرد. اما شیبا از این نظر با دوج کوین متفاوت است. شیبا، توانایی فعال‌کردن قراردادهای هوشمند را دارد و می‌تواند فراتر از یک روش پرداخت باشد.

اما آیا این یعنی شیبا در درازمدت پرسودتر از دوج است؟ نه لزوما!

در دنیای ارزهای دیجیتال، پشتوانه هر کوین، خدماتی است که می‌تواند به کاربران خود ارائه دهد. اما در کوین‌هایی که اصطلاحا با نام میم کوین شناخته می‌شوند، مانند دوج و شیبا، قیمت کوین چندان ارتباطی با میزان مفید بودن کوین برای اکوسیستم ارزهای دیجیتال ندارد. دوج کوین، عملا هیچ ارزشی به دنیا اضافه نکرده است؛ اما همه ما شاهد بالارفتن ناگهانی قیمت آن بوده‌ایم. قیمت این ارزها، عموما با ایجاد حواشی به طور ناگهانی افزایش پیدا می‌کند و با خوابیدن سر و صدا نیز کاهش می‌یابد.

خرید و فروش دوج کوین در صرافی ارزپایا

اگر تصمیم به خرید دوج کوین دارید، می‌توانید این کار را به‌راحتی در صرافی ارزپایا انجام دهید. فقط کافی است روی لینک  https://arzpaya. com کلیک کرده و با انجام مراحل احراز هویت، وارد بازار معاملاتی صرافی شوید. این صرافی کمترین میزان کارمزد را در میان صرافی‌های دیگر دارد و با فراهم‌آوردن بستری امن در حوزه خرید و فروش ارزهای دیجیتال، تجربه‌ای منحصربه‌فرد از حضور در این بازار را برای کاربران خود خلق کرده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا