گوناگون

تاریخچه ایمپلنت

کاشت ایمپلنت دندان دارای تاریخچه‌ای طولانی است. ایده این نوع کاشت دندان به زمانی باز میگردد که برای کشیدن دندان هزینه‌ای دریافت نمی‌شد و به صورت رایگان دندان‌های خراب کشیده می‌شد. تا زمانی که انسان‌ها دندانی را از دست نمی‌دادند نمی‌توانستند به فکر کاشت دندانی برای جایگزینی آن باشند. همین فکر باعث شد به فکر ایجاد یک جایگزین برای دندان از دست رفته خود باشند.

یکی از دغدغه‌هایی که برای بیماران وجود دارد این است که بر اثر ابتلا به بیماری پریودنتال یا در اثر حوادث مختلفی دندان یا تعدادی از دندان‌های خود را از دست بدهند. مخصوصا افرادی که دندان‌های جلویی خود که بر زیبایی و لبخند آن‌ها تاثیر گذار است را از دست می‌دهند بسیار دل نگران می‌شوند. البته این دل نگرانی و دغدغه  مربوط به زمان حال نیست و از دوران بسیار قدیم این ناراحتی بین مردم زمانی که دندانی را از دست می‌دادند وجود داشت. از گذشته این افراد روش‌های مختلفی را تست کرده‌اند تا در نهایت روشی را که بتواند نقش ریشه دندان را در استخوان فک اجرا کند پیدا کنند.

در غیر این صورت امکان ابتلا به بیماری‌های پریودنتال و تحلیل استخوان فک بسیار است. پایه‌ای که برای کاشت دندان استفاده می‌شود باید به صورت باشد که بتواند از تاج دندان مصنوعی به خوبی پشتیبانی کند و دارای استحکام کافی باشد. در ابتدا افراد از بریج‌های دندانی استفاده زیادی می‌کردند که  به مرور زمان دریافتند بریج دندان سلامت دیگر دندان‌ها را به خطر انداخته و باعث تحلیل استخوان فک و  لثه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ایمپلنت دندان و انواع به لینک زیر مراجعه کنید.

قیمت ایمپلنت دندان

پس از اقدامات مختلف و با پیشرفت تکنولوژی کاشت ایمپلنت دندان جز بهترین روش‌های پر کردن جای خالی دندان از دست رفته شد. میزان موفقیت کاشت ایمپلنت دندان برابر با ۹۵ درصد است. از دوران باستان تا به حال  پزشکان در حال تحقیق و توسعه روش‌هایی بودند که بتواند به عنوان یک جایگزین برای دندان از دست رفته باشد تا در نهایت روش کاشت ایمپلنت دندان را گسترش داده و استفاده کردند و امروزه نیز ایمپلنت دیجیتال نیز برای درمان به کار گرفته می‌شوند. با استفاده از ایمپلنت دندان علاوه بر اینکه می‌توانید دندان از دست رفته خود را جایگزین کنید بلکه می‌توانید به رشد و تقویت استخوان فک خود کمک کنید. با استفاده از این روش می‌توانید اعتماد به نفس را به خود باز گردانید و با اصلاح طرح لبخند به زیبایی مورد علاقه خود برسید.

تاریخچه ایمپلنت دندان در چین باستان

در چین باستان از ایمپلنت‌هایی با چوب بامبو استفاده می‌شد. سابقه استفاده از ایمپلنت دندان با چوب بامبو به ۴ هزار سال قبل باز می‌گردد. در آن دوران چینی‌ها از چوب‌های بامبو که به شکل قطعاتی قابل استفاده در استخوان فک آن را ساخته بودند استفاده می‌کردد تا بتوانند مانند دندان از آن استفاده کنند. البته مدت زمان بسیار طولانی از آن دوران می‌گذرد اما تمدت و تفکر کاشت ایمپلنت دندان که ایده‌ای مناسب برای دندان‌های از دست رفته است به چینی‌های باستان باز میگردد. که به مرور زمان تبدیل به آهن و مشتقات آن شده تا از استحکام بالاتری در حین کاشت و بعد از ان برخوردار باشد.

تاریخچه ایمپلنت دندان در چین باستان
تاریخچه ایمپلنت دندان در چین باستان

هدف از ساخت ایمپلنت با چوب بامبو در چین باستان چه بود؟

در دوران باستان  از روش‌های بسیار مختلفی برای کاشت ایمپلنت دندان استفاده می‌شد. اما استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان با قطعه چوب‌های بامبو بسیار قابل توجه است. چینی‌ها هم در آن زمان به دنبال پیدا کردن روشی بودند که بتوان به صورت دائمی و تا پایان عمر از آن به عنوان دندان استفاده نمود. آن‌ها با این تفکر زندگی می‌کردند که بتوانند روشی را پیدا کنند تا زیبایی و راحت جویدن را به زندگی خود باز گردانند تا  در زندگی بعدی خود هم چهره زیبایی داشته باشند و هم بتوانند با دندان‌های جدید خود غذاهای مختلف را بخورند.

البته که با توجه به تحقیقات انجام شده در گذشته از چوب بامبو و یا دندان حیوانات که استفاده می‌شد عملی بسیار دردناک را نیز باید تحمل می‌کردند. اما  امروزه با استفاده از بی‌حسی‌های مختلف و با استفاده از بیهوشی بدون کمترین درد ممکن می‌توانند کاشت ایمپلنت دندان را برایتان انجام دهند.

در چین باستان تکه‌های چوب بامبو را حکاکی می‌کردند و برای آن که بتوانند درون استخوان فک به عنوان دندان از دست رفته بکارند به صورت عمودی با چکش ضربه می‌زدند تا درون استخوان فک فرو رود. تصور آن که بدون هیچگونه بی‌حسی این روند انجام شود نیز باعث می‌شود کمی درد حس کنید.

طبق تحقیقاتی که انجام شده است و استخوانی که در کشور چین از دوران بسیار قدیم یافت شده است. نشان می‌دهد تعدادی از دندان‌های فرد از بین رفته و به جای آن تکه‌هایی از جنس چوب بامبو وجود دارد. جمجه‌های افرادی که یافت شده است نشان داده است تغییراتی در ناحیه‌ای از جمجه که چوب‌های بامبو کاشت شده است رخ داده است. این تغییرات نشانی بر ضربه‌های متعدد برای وارد کردن چوب بامبو درون استخوان فک افراد است. البته برخی از تاریخ نگاران می‌گویند در گذشته برای زیباتر شدن چهره بعد از مرگ از چوب‌های بامبو به جای دندان‌های از دست رفته استفاده می‌شده است تا بعد از مرگ در ادامه زندگی خود چهره‌ای زیبا داشته باشند. ممکن است زمانی که این مقاله را می‌خوانید برای شما عجیب باشد اما در چینی‌های باستان یکی از باور‌های مهم زیبایی افراد در زندگی پس از مرگ بوده است.

ایمپلنت دندان
ایمپلنت دندان

البته از مواد‌های مختلفی مانند صدف دریای و حتی سنگ یشم نیز به جای دندان طبیعی افراد استفاده می‌شده که آن‌ها را از مناطق باستانی بعد از حفاری بدست می‌آوردند. که این روش‌ها تا اوایل قرن ۱۹ نیز ادامه داشته است تا دانشمندان اقدام به استفاده از تاج‌های پوسرلین به جای دندان از دست رفته کردند. و در نهایت در قرن ۲۱امروزه ما با استفاده از سرامیک یا فلز تیتانیوم بسیار ایمن و زیست سازگار با طبیعت بدن انسان و طی یک جراحی کوچک در کمترین زمان ممکن جای خالی دندان از دست رفته را پی می‌کنیم. البته این روش تا قبل از سال ۱۹۵۰ هرگز کشف نشده بود. هرچه که علم بیشتر پیشرفت می‌کند قطعاتی که برای کاشت ایمپلنت دندان استفاده می‌شود بی‌عوارض‌تر و زیست سازگار‌تر با بدن انسان می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا