تکنولوژیمایکروسافتمتا

آغوش باز شرکت‌های تکنولوژی برای متاورس

مدیران ارشد شرکت‌های تکنولوژی متاورس را دنیای دیجیتال جدید می‌دانند

امروزه کلمه متاورس به عنوان فرضیه‌ای فراگیر و در حال تکامل، زیاد به گوش علاقه‌مندان جهان فناوری می‌خورد؛ دنیایی نو که بعد از تغییر نام فیسبوک به متا شکل جدیدتری به خودش گرفته است. در حال حاضر شرکت‌ها و تجار در تلاشند که از قطار پرشتاب این فناوری عقب نمانند و با سرعت خود را با او منطبق می‌کنند. وال استریت ژورنال در مقاله‌ای به انطباق جهان کسب و کار با دنیای شگفت انگیز متاورس پرداخته است.

با آغاز این عصر جدید از تکنولوژی، اکنون شرکت‌ها و موسسات می‌توانند از ارزش تجاری بالقوه متاورس استفاده کنند. دنیای مجازی فراگیری که برخی آن را مرز دیجیتال بعدی برای کار، بازی و حتی خرید تصور می‌کنند.

شرکت‌های فناوری مختلف، از جمله Meta Platforms Inc  و مایکروسافت، در رقابتی تنگاتنگ برای استعدادیابی در ساخت سخت‌افزاری هستند که برای دسترسی به متاورس حیاتی است. این صحنه نبرد به قدری جدی است که بنا به ادعای وال استریت ژورنال، تیم واقعیت افزوده مایکروسافت در سال گذشته حدود ۱۰۰ نفر از کارکنانش را در رقابت با شرکت متا از دست داده است. از یک سو، شرکت متا هدست واقعیت مجازی Oculus را می‌سازد، و از سوی دیگر، مایکروسافت هدست واقعیت افزوده پیشرفته به نام HoloLens.

هرچند هنوز مشخص نیست که چه زمانی متاورس به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما مدیران ارشد مشاغل مختلف، از محصولات مصرفی گرفته تا داروسازی، اذعان کرده‌اند که در حال برنامه‌ریزی برای ضبط شواهد و کشف حل شدن در این جهان هستند.

مارک اسپایکرمن، مدیر ارشد فناوری AmerisourceBergen Corp معتقد است که «متاورس در تجارت نقش خواهد داشت». همینطور ادوارد واگنر، مدیر عامل شرکت خدمات املاک تجاری JLL گفت که این شرکت در حال بررسی سرمایه گذاری در متاورس از طریق چندین مسیر مختلف است. وی ادامه داد که به دنبال «خرید مکان‌های مجازی خاص در مناطق پرترافیک برای آزمایش سناریوهای مختلف» است و ابعاد بازاریابی را از جمله چگونگی کارکرد تبلیغات، پیشنهادات و خدمات ممکن را بررسی می‌کند. این شرکت همچنین در پی آن تا دریابد چگونه متاورس فرصت‌هایی را برای بهینه سازی فضای کاری، ترکیبی از کار در دفتر و کار از راه دور، از طریق تعامل مجازی فراهم می‌کند. آقای واگنر به وال استریت ژورنال گفت، برای انجام این کار، JLL در حال بررسی سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هایی است که به ما در ایجاد نمونه اولیه و ایجاد فرصت‌های مرتبط با متاورس کمک کند.

همچنین شرکت خدمات مالی Visa در حال بررسی پتانسیل دنیای متاورس است. راجت تنجا، رئیس فناوری این کمپانی گفت: «هدف ما نوعی انعکاس دنیای فیزیکی در دنیای مجازی است که در آن بتوان مکالمه، آموزش و تعاملاتی را که چند نفر در اتاق کنفرانس دارند با فضایی شبیه به چت در خارج از محیط کاری از طریق آواتار یا هولوگرام انجام دهند». آقای تنجا ادامه داد که Visa قصد دارد که امسال نمونه اولیه این فناوری را آزمایش کند.

پل فون آتنرید، مدیر ارشد فناوری در شرکت Bristol-Myers Squibb، نیز بر این باور است که دانشمندان قادر هستند از این فناوری برای شبیه‌سازی کارهایی استفاده کنند که گاهی ممکن است انجام آن در زندگی واقعی به دلیل محدودیت‌های لجستیکی چالش برانگیز باشد.

ویتوریو کرتلا، مدیر عامل شرکتProcter & Gamble، نیز استدلال کرد که در آینده‌ای نزدیک متاورس به یک روش رایج برای تعامل شرکت‌ها با مشتریان خود تبدیل خواهد شد.

در نمایشگاه CES ۲۰۲۲ که هفته گذشته برپا شد، P&G برای دومین بار میزبان یک تجربه مجازی با فناوری LifeLab بود که در آن بازدیدکنندگان می‌توانستند با ساخت آواتار در فضای نمایشگاه دیجیتال حرکت کنند تا درباره محصولات جدید P&G اطلاعات بیشتری کسب کنند.

کرتلا گفت: «وقتی صحبت از تجربه فراگیر به میان می‌آید، این حس به من القا می‌شود که می‌توان در زمان مناسب با مصرف‌کنندگان، در نوع رسانه‌ای که آن‌ها ترجیح می‌دهند، با محتوای مناسب تعامل داشته باشم».

همچنین دیو ویلیامز، مدیر ارشد اطلاعات و دیجیتال در شرکت داروسازی  Merck & Co، اشاره کرد که او امکانات زیادی برای به کارگیری این فناوری می‌بیند. او همچنین گفت: «ما نمونه‌های بسیار خوبی در محیط خود داریم که نشان می‌دهد چگونه از فناوری‌های موجود استفاده کنیم، به ویژه در طول همه‌گیری که دنیا را متحول کرد، ما قادر به برقراری ارتباط با کارشناسان و متخصصان در نقاط مختلف جهان هستیم. او ادامه داد: «این انقلاب تکنولوژی می‌تواند یک فرصت بزرگ در تعامل افراد، یادگیری و توسعه باشد».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا