اینترنت

انواع web server در خرید vps سرور مجازی بلوسرور

وب سرور سرویسی است که با خرید vps سرور مجازی بلوسرور درخواستی را از کاربر در قالب URL دریافت می کند، آن را پردازش می کند و داده های لازم را در قالب صفحات HTML، فایل های رسانه ای (تصاویر، ویدیو ها) و استریم رسانه ای ارسال می کند.

عبارت وب سرور (Web server) میتواند به سخت افزار ( خرید vps سرور مجازی ) یا نرم افزار یا هر دو با هم اشاره کند. در بخش سخت افزاری، وب سرور رایانه ای است که نرم افزار وب سرور و فایل های وب سایت را مانند فایل های HTML، تصاویر، CSS و فایل های جاوا اسکریپت را ذخیره میکند. یک وب سرور به اینترنت متصل می شود و اطلاعات را با سایر دستگاه ها به تبادل میگذارد.

در سمت نرم افزار، یک وب سرور شامل چندین بخش است که نحوه دسترسی کاربران وب به فایل های میزبانی شده را کنترل می کند. HTTP server  نرم افزاری است که URL ها (آدرس های وب) و HTTP (پروتکلی که مرورگر شما برای مشاهده صفحات وب استفاده می کند) را درک می کند. یعنی اگر با خرید vps سرور مجازی بلوسرور، وب سروری در سیستم عامل سرور مجازی نصب کنید، VPS شما میتواند به سایر کامپیوترها / موبایل ها در ارتباط باشد، مثلا اگر سایتی در vps سرور مجازی آلمان، ایران، آمریکا بلوسرور راه اندازی کردین، درخواست هایی که از کاربران به سایت ارسال میشود و محتویات سایت های شما به کاربران نشان داده میشود، این پردازش و نشان دادن اطلاعات توسط وب سرور در وی پی اس شما انجام شده.

بطور خلاصه هر زمان که یک مرورگر به فایلی نیاز داشته باشد که در یک VPS سرور مجازی میزبانی شود، مرورگر فایل را از طریق HTTP درخواست می کند و وب سرور HTTP درخواست را می پذیرد، فایل یا محتوای درخواستی را پیدا می کند و آن را از طریق HTTP به مرورگر می فرستد. اگر vps سرور مجازی فایل یا محتوای درخواستی را پیدا نکرد، به جای آن یک پاسخ 404 از سرور مجازی (وی پی اس) برمیگرداند.

  • کاربر یک درخواست HTTP ارسال می کند
  • وب سرور درخواست را دریافت کرده و آن را پردازش می کند
  • وب سرور یک پاسخ HTTP ارسال می کند
  • کاربر منابع درخواستی را دریافت می کند

در جدول زیر، درصد استفاده از وب سرورها را براساس سایت W3Techs مشاهده میکنید

راه اندازی انواع وب سرور در خرید VPS سرور مجازی بلوسرور

آپاچی (Apache)

یکی از پرکاربردترین وب سرورهای اینترنت آپاچی است. آپاچی از اول برای پشتیبانی از سیستم عامل های یونیکس طراحی شد آپاچی به بخاطر منبع باز بودن بسیار انعطاف پذیر است ، آپاچی دارای ماژول های زیادی است که برای مدیریت امنیت، حافظه کش، بازنویسی  URL، احراز هویت رمز عبور و سایر ویژگی ها استفاده کرد. برای پیکربندی آپاچی، باید به htaccess. دسترسی داشته باشید. اگر این وب سرور ها در VPS بلوسرور اجرا میکنید، میتوانید به تنظیمات htaccess دسترسی داشته باشید.

مزایای آپاچی :

  • منبع باز و رایگان، حتی برای استفاده تجاری
  • پایداری بالا
  • ارایه آپدیت های امنیتی
  • به دلیل ساختار مبتنی بر ماژول انعطاف پذیر است
  • آسان برای پیکربندی، مبتدی پسند
  • کراس پلتفرم (در هر دو سرور لینوکس و ویندوز کار می کند)
  • دارای انجمن های پشتیبانی و جامعه بزرگ نرم افزاری

معایب

  • برای وب سایت های بسیار پر ترافیک مناسب نیست
  • انجام پیکربندی بیش از حد می تواند منجر به آسیب پذیری های امنیتی شود

 

آموزش نصب وب سرور آپاچی با خرید VPS بلوسرور

وب سرور آپاچی را با دستور زیر میتوان با خرید VPS بلوسرور در سیستم عامل های اوبونتو و سایر سیستم عامل ها راه اندازی کرد، دستور زیر نمونه کد نصب در اوبونتو است.

sudo apt install apache2

انجینکس nginx

NGINX که به صورت “engine-ex” تلفظ می شود، در اکتبر 2004 منتشر شد. خالق این نرم افزار، ایگور سیسویف، پروژه خود را در سال 2002 به منظور برطرف کردن مشکل پاسخ به   C10k آغاز کرد. C10k چالش مدیریت ده هزار اتصال به طور همزمان است.

در حال حاضر هم حتی اتصالات بیشتری وجود دارد که وب سرورها باید به آن رسیدگی کنند. به همین دلیل، NGINX دارای معماری رویداد محور و ناهمزمان است. این ویژگی NGINX را به یکی از مطمئن ترین سرورها برای سرعت و مقیاس پذیری تبدیل می کند.

بسیاری از وبسایت‌های پربازدید باتوجه به توانایی های اتصال بالا از وب سرور NGINX استفاده میکنند. برخی از این غول های آنلاین عبارتند از:   nginx.com bluehost.com، ubuntu.com، namecheap.com، cloudflare.com ، WordPress.com و https://blueserver.ir

آموزش نصب وب سرور nginx با خرید سرور مجازی بلوسرور

وب سرور nginx را میتوان در سرور مجازی بلوسرور با دستور زیر در ubuntu و سایر سیستم عامل ها نصب کرد :

sudo apt install nginx

مقایسه NGINX با Apache

NGINX به طور همزمان  میتواند 1000 کانکشن محتوای static را دو برابر سریعتر از آپاچی اجرا کند و در عین حال از حافظه کمتری استفاده کند. با این حال، در مقایسه با عملکرد آنها در اجرای محتوای dynamic، هر دو سرعت یکسانی دارند. NGINX برای کسانی که وب سایت static content دارند انتخاب بهتری است.

از آنجایی که آپاچی از ساختار مبتنی بر thread استفاده می کند، صاحبان وب سایت های پر ترافیک ممکن است با مشکلات عملکردی مواجه شوند. Nginx یکی از وب سرورهایی است که مشکل c10k را حل می کند و احتمالاً موفق ترین است.

Nginx یک معماری رویداد محور (event-driven) دارد که فرآیند جدیدی برای هر درخواست ایجاد نمی کند و به جای آن هر درخواست دریافتی را در یک رشته (single thread) مدیریت می کند. این فرآیند اصلی چندین فرآیند worker را مدیریت می کند که پردازش واقعی درخواست ها را انجام می دهند. مدل مبتنی بر رویداد Nginx درخواست‌های کاربر را در بین فرآیندهای worker به روشی کارآمد توزیع می‌کند، بنابراین منجر به مقیاس‌پذیری بسیار بهتری می‌شود.

لایت اسپید LiteSpeed

LiteSpeed یک وب سرور تجاری است که برای عملکرد عالی تر سایت به نسبت سایر وب سرورها استفاده می شود. LiteSpeed Technologies  در سال 2003 راه اندازی شد. LiteSpeed به عنوان جایگزینی برای Apache به بازار عرضه شد.  لایت اسپید می تواند تمام فایل های پیکربندی آپاچی را بخواند.. لایت اسپید از فناوری پیش بینی برای مدیریت ترافیک ورودی استفاده می کند تا بار روی وب سرور را کاهش دهد. هاست وردپرس Blueserver نیز از این وب سرور استفاده میکند.

قیمت و نحوه خرید VPS

سرور مجازی Blueserver از بیش از 40 لوکیشن با سیستم عامل های ویندوز و لینوکس ارایه میشوند، محبوب ترین کشورهای VPS، لوکیشن های خرید سرور مجازی آلمان، ایران، آمریکا بلوسرور است و از آنها میتوان برای راه اندازی وب سرور و سایت استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا