آمازوناپلاستارتاپایلان ماسکبیل گیتستکنولوژیگوگلمایکروسافتمتا

سیلیکون‌ولی، صحنه نبرد مدیران تکنولوژی

نگاهی به مشهورترین مشاجره‌ها بین رهبران سیلیکون ولی

امکان ندارد که در دسته دوستداران و علاقه مندان به تکنولوژی باشید اما منطقه سیلیکون‌ولی در کالیفرنیای آمریکا را نشناسید. خاک این منطقه، بذر بسیاری از غول‌های امروزی فناوری در جهان را بارور کرده است و بسیاری از پیشرفت‌های امروز علم را مدیون حاصلخیزی این دیار هستیم. گرچه سیلیکون ولی همه به دلیل تولد و زیست کمپانی‌های بزرگ مورد توجه بوده اما عاری از دشمنی و رقابت‌های جنجال برانگیز میان این شرکت‌ها و رهبرانشان نیز بوده است. برخی از آن‌ها چون مارک بنیوف و لری الیسون به نظر رقابت دوستانه‌ای دارند و برخی مانند ایلان ماسک و جف بزوس، مشاجره بیشتری در ملا عام دارند. بیزنس اینسایدر در گزارشی به روابط میان رهبران جهان فناوری پرداخته است.

مارک زاکربرگ و جک دورسی:

سیلیکون‌ولی، صحنه نبرد مدیران تکنولوژی

رابطه جک دورسی، مدیر عامل سابق توییتر با مارک زاکربرگ مدیر عامل متا، هیچ وقت دوستانه نبوده، اما به نظر می‌رسد مشاجره بین این دو مدیر اجرایی در چند سال اخیر بیش از پیش بالا گرفته است. ماجرا به سال 2019 برمی گردد، زمانی که فیس‌بوک به دلیل پذیرش تبلیغات سیاسی در راستای منافات شرکتش مورد انتقاد شدید قرار گرفت. در واکنش به انتقاداتی که به فیس‌بوک وارد می‌شد، دورسی، مدیرعامل تویتتر، اعلام کرد که شرکتش تبلیغات سیاسی را به طور کلی تعلیق می‌کند و معتقد بود که: «پیام‌های سیاسی را باید به دست آورد، نه اینکه آنان را بخریم.»اما زاکربرگ بدون پشیمانی از توییتر انتقاد کرد و گفت: «توئیتر نمی‌تواند به خوبی ما کار کند» و دو ماه بعد از چنین انتقادی، دورسی، زاکربرگ را در توییتر آنفالو کرد و اشاره کرد که او و زاکربرگ رویکردهای متفاوتی دارند.

ایلان ماسک و بیل گیتس:

سیلیکون‌ولی، صحنه نبرد مدیران تکنولوژی

درگیری بین گیتس و ماسک برای اولین بار در 2020 شعله‌ور شد، زمانی که گیتس در طی مصاحبه‌ای گفت که «اگرچه تسلا به نوآوری و پذیرش خودروهای برقی کمک کرده، ولی او در خرید اخیرش، یک تسلا نخرید، پورشه تایکان خرید.»

ایلان ماسک ساکت نماند و با توییتی به گیتس پاسخ داد که: «مکالمات او با گیتس همیشه غیرقابل تحمل بوده است». گیتس همچنین از ماسک به خاطر جاه طلبی‌های فضایی‌اش انتقاد کرد و گفت: «فکر نمی‌کنم موشک راه‌حل باشد» و او ترجیح می‌دهد برای واکسن‌ها پول خرج کند. او همچنین نسبت به خرید شیداگونه ارزهای دیجیتال که ایلان ماسک اغلب در توییتر تبلیغ می‌کند، چندین بار هشدار داده است.

تیم کوک و مارک زاکربرگ:

سیلیکون‌ولی، صحنه نبرد مدیران تکنولوژی

کوک،مدیرعامل اپل و زاکربرگ در طول سالیان متمادی همواره از خجالت هم درآمده و انگشت انتقاد را به سوی یکدیگر نشانه رفته‌اند. اوایل سال 2014، کوک در مصاحبه‌ای گفت که: «وقتی یک سرویس آنلاین رایگان است، شما مشتری نیستید. شما خود محصول هستید.»

پس از رسوایی کمبریج آنالیتیکا فیس‌بوک، که در آن اطلاعات شخصی50 میلیون از کاربران  به سرقت رفت، کارا سویشر در مصاحبه‌ای از کوک پرسید که اگر جای زاکربرگ بود چه می‌کرد؟ و پاسخ داد: «من در این شرایط قرار نمی‌گیرم.» گفته می‌شود زاکربرگ از اظهارات کوک به قدری خشمگین شده بود که از مدیران خواست تا به گوشی‌های اندرویدی روی بیاورند. در نهایت فیس‌بوک در یک پست وبلاگی شرکت در سال 2018 اختلافات بین دو مدیر اجرایی را تأیید کرد و گفت: «تیم کوک به طور مداوم از مدل کسب و کار ما انتقاد و مارک نیز به همان اندازه مخالفت خود را آشکارا اعلام کرده است.»

 

ایلان ماسک و جف بزوس:

سیلیکون‌ولی، صحنه نبرد مدیران تکنولوژی

جف بزوس، مدیرعامل آمازون و ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس و تسلا، در هیچ ‌یک از فعالیت‌های زمینی رقیب نیستند، اما وقتی صحبت از فضا به میان می‌آید، رقبای سرسختی هستند.

بزوس شرکت موشکی خود، بلو ارجین را در سال 2000 تأسیس و ماسک نیز کمپانی اسپیس ایکس را در سال 2002 تأسیس کرد. دو سال بعد، این زوج برای شام همدیگر را ملاقات کردند و ماسک پس از جلسه گفت: «در واقع تمام تلاشم را کردم تا توصیه‌های خوبی را ارائه دهم، اما او تا حد زیادی آن‌ها را نادیده گرفت.»

در سال 2013، زمانی که اسپیس ایکس تلاش کرد تا از سکوی پرتاب ناسا استفاده انحصاری کند شرکت بلوارجین اعتراض رسمی خود را به دولت ارائه داد که منجر به تشدید این نزاع شد و بلافاصله پس از آن، بزوس و ماسک دشمنی خود را در توییتر به اشتراک گذاشتند. پس از اینکه ماسک به عنوان ثروتمندترین فرد جهان از بزوس پیشی گرفت، با گفت که قصد دارد مجسمه‌ای غول پیکر با عدد 2 را به همراه یک مدال نقره برای بزوس بفرستد.

ایلان ماسک و مارک زاکربرگ:

ماسک و زاکربرگ از سال 2016 که انفجار موشک اسپیس ایکس ماهواره فیس‌بوک را منهدم کرد، با هم درگیر شدند. زاکربرگ با صدور بیانیه‌ای تند گفت که از شکست اسپیس ایکس «عمیقاً ناامید» است.

در سال 2017، زاکربرگ از افرادی که در مورد آینده هوش مصنوعی نگران هستند – نظری که ماسک بارها بیان کرده است – انتقاد کرد و آن نگرانی ها را ” منفی‌بافی” و “غیرمسئولانه” خواند. یک سال بعد که فیس‌بوک درگیر رسوایی شد، ماسک به طور علنی صفحات فیس‌بوک شرکت‌های خود را حذف کرد و در توییتی نوشت: #DeleteFacebook

 

مارک بنیوف و لری الیسون:

سیلیکون‌ولی، صحنه نبرد مدیران تکنولوژی

رابطه لری الیسون، بنیان‌گذار اوراکل و مارک بنیوف، مدیرعامل سلزفورس با استخدام بنیوف در اوراکل شروع شد. او 13 سال را در اوراکل گذراند و طی این سال‌ها به شخصیتی مورد اعتماد الیسون تبدیل شد.

بنیوف با الیسون شروع به کار بر روی سلزفورس کرد و الیسون تبدیل به یک سرمایه‌گذار شد و در همان اوایل حدود 2 میلیون دلار در پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرد. اما بعد از آن، این دو نفر بارها به طور علنی مشاجره کردند و در سال 2000، اوراکل نرم افزاری را عرضه کرد که مستقیم با سلزفورس رقابت می‌کرد. این دو در طول سال‌ها همدیگر را به سخره گرفتند و الیسون سلز فورس را مسخره کرد و آن را یک «برنامه کاربردی کوچک» خواند که به اوراکل وابسته است، در حالی که بنیوف، اوراکل را «ابر کاذب» نامیده است. اما بنیوف در تمام این موارد، الیسون را به عنوان مربی خود توصیف کرده است و در مصاحبه‌ای در سال 2013 گفت: «کسی نیست که من از لری الیسون بیشتر از او یاد گرفته باشم.»

 

لری الیسون و بیل گیتس:

سیلیکون‌ولی، صحنه نبرد مدیران تکنولوژی

گیتس و الیسون اواخر دهه 90 رابطه پرتلاطمی داشتند و بارها الیسون به آن اشاره کرده بود که تلاش می‌کرد از گیتس پیشی بگیرد.

خصومت آنها تا حدی ناشی از دوستی نزدیک الیسون با استیو جابز، یکی از مخالفان همیشگی گیتس بود. اما در سال 2000، زمانی که مایکروسافت توسط دولت فدرال به دلیل نقض قوانین ضد انحصار تحت بازرسی قرار گرفت، همه چیز تغییری بنیادین پیدا کرد. در آن زمان، چندین گروه آشکارا از مایکروسافت حمایت می‌کردند و الیسون مشکوک بود که آن‌ها توسط خود مایکروسافت تامین مالی می‌شدند. او بازرسان خصوصی را برای حذف مایکروسافت و کمک به فدرال رزرو استخدام کرد که در نهایت گیتس از سمت مدیرعاملی مایکروسافت کنار رفت.

ایوان اشپیگل و مارک زاکربرگ:

مدیر عامل اسنپ‌، ایوان اشپیگل و مارک زاکربرگ به نظر نمی‌رسد که رابطه دوستانه‌ای با هم داشته باشند. تاکنون اسنپ در سه نوبت مختلف پیشنهاد خرید فیس‌بوک را رد کرده است. اما زاکربرگ ساکت نماند و سال‌هاست که بسیاری از ویژگی‌های اسنپ‌چت را در زیرمجموعه خودش تقلید می‌کند که منجر به تهدید مدیران عامل هر دو کمپانی در ملاء عام به یکدیگر شده است.

 

استیو جابز و بیل گیتس:

سیلیکون‌ولی، صحنه نبرد مدیران تکنولوژی

در روزهای اولیه اپل و مایکروسافت، جابز و گیتس با هم کنار آمدند، مایکروسافت نرم‌افزاری برای کامپیوترهای اپل 2 ساخت و گیتس مهمان همیشگی در کوپرتینو، جایی که دفتر مرکزی اپل است، بود.

اما در اوایل دهه 80، زمانی که جابز به مقر مایکروسافت در واشنگتن رفت تا گیتس را متقاعد کند تا نرم‌افزاری برای کامپیوتر مکینتاش بسازد، روند تغییر کرد. گیتس نظرش را نسبت به آن قرار ملاقات گفت که احساس می کند جابز می‌گوید «من به شما نیازی ندارم، اما ممکن است به شما اجازه بدهم درگیر شوید.»با این حال، آن‌ها به وضوح به یکدیگر احترام می‌گذاشتند و علی‌رغم خصومتشان، یکدیگر را تحسین می‌کردند. زمانی که جابز در سال 2011 درگذشت، گیتس گفت: «من به استیو احترام می‌گذارم، ما باید با هم کار کنیم. ما حتی به عنوان رقیب یکدیگر را تشویق می‌کردیم.»

مارک زاکربرگ و کوین سیستروم:

زاکربرگ و سیستروم، مدیرعامل سابق اینستاگرام، رابطه دوستانه خوبی را با هم داشتند، آنقدر خوب که زاکربرگ اینستاگرام را به قیمت یک میلیارد دلار در سال 2012 خرید.اما در سال‌های اخیر، رابطه بین این دو مدیر از هم پاشید. بر اساس گزارشی سیستروم به دلیل افزایش تنش با زاکربرگ، اینستاگرام را ترک کرده است و زاکربرگ به طور فزاینده‌ای کنترل‌کننده شد و خدمات جدیدی را به اینستاگرام اضافه کرد که سیستروم از آن متنفر بود.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا