ایران

هشدار پلیس فتا نسبت به سواستفاده جاعلان از خدمات الکترونیک قضایی

پاشایی: در سه ماه اخیر بیش از ۱۳۰ ارسال‌کننده پیامک جعلی «ثنا» دستگیر شده‌اند

معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: با رصدهای پیش دستانه پلیس فتا در سه ماهه اخیر، بیش از ۱۳۰ متهم ارسال‌کننده پیامک جعلی ثنا توسط همکاران ما در تمامی رده‌های پلیس فتا شناسایی و ضمن حذف دسترسی‌ها و مسدودسازی حساب‌های آنان برای برخورد قانونی تحویل مقامات قضائی شدند.

به گزارش آی‌تی‌ایران به نقل از پایگاه خبری پلیس، سارقان سایبری اخیرا برای فریب کاربران، بر سواستفاده از خدمات الکترونیکی سازمانی و دولتی خصوصا سامانه‌های متعلق به قوه قضاییه تمرکز کرده اند. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور یکی از ترفندهای مجرمان سایبری را هدایت کاربران و فریب خوردگان به لینک‌های جعلی ارائه خدمات سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی دانست و گفت: مدتی است که این سارقان بر سامانه ابلاغ قضائی قوه قضائیه (تحت عنوان سامانه ثنا) تمرکز کرده اند.

به گفته سرهنگ پاشایی، سارقان ابتدا پیامی تهدید آمیز با مضامین مختلفی از جمله ثبت شکوائیه قضائی علیه شما در محاکم قضائی، انتظامی، امنیتی و یا تهدید به بازداشت و صدور حکم جلب برای کاربران ارسال کرده و از طریق ایجاد ترس و نگرانی، سعی بر ترغیب آنها به نصب یک برنامه و یا کلیک بر روی لینک‌های آلوده می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور افزود: پس از کلیک کاربران بر روی لینک‌های آلوده که از سوی مجرمان سایبری برای افراد ارسال می‌شود زمینه دسترسی غیرمجاز به گوشی تلفن همراه فریب خوردگان از جمله امکان دسترسی مجرمان به صندوق پیامکی حاصل شده و از طریق خواندن پیامک‌های ورودی به گوشی تلفن همراه، نسبت به برداشت غیر مجاز وجه از حساب مالی کاربران اقدام می‌کنند. وی تاکید کرد: این مجرمان با دسترسی داشتن به سیستم پیامکی گوش یکاربران، حتی می‌توانند پیامک‌هایی با متن مشابه به سایر مخاطبان آن فرد نیز ارسال و این روند را تکرار کنند.

به گفته سرهنگ پاشایی با رصدهای پیش دستانه پلیس فتا در ماه‌های آبان، آذر و دی ماه بیش از ۱۳۰ متهم در این حوزه توسط همکاران ما در تمامی رده‌های پلیس فتا شناسایی و ضمن حذف دسترسی‌ها و مسدودسازی حساب‌های آنان برای برخورد قانونی تحویل مقامات قضائی شدند.

سرهنگ پاشایی
سرهنگ پاشایی: سارقان پیامی تهدید آمیز با مضامین مختلفی از جمله ثبت شکوائیه قضائی علیه شما در محاکم قضائی، انتظامی، امنیتی و یا تهدید به بازداشت و صدور حکم جلب برای کاربران ارسال کرده و از طریق ایجاد ترس و نگرانی، سعی بر ترغیب آنها به نصب یک برنامه و یا کلیک بر روی لینک‌های آلوده می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتا انتظامی کشور تصریح کرد: از هموطنان تقاضا داریم به هیچ عنوان فریب این ترفندها را نخورند و همواره آگاه باشند که قوه قضائیه یا نهادهای انتظامی و امنیتی و حتی سایر سازمان‌های دولتی و غیردولتی در هنگام نیاز به برقراری ارتباط به هیچ عنوان ابلاغیات و اطلاع رسانی‌های خود را از طریق پیام رسان واتس اپ و یا سایر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی و یا شماره تلفن‌های اپراتورهای مختلف ارسال نمی‌کنند و اینگونه ابلاغیات و آگاه سازی‌ها در قالب شماره تلفن‌های پوششی مانند (ADLE IRAN و. .) صورت می‌پذیرد.

گفتنی است که  چندی پیش اعضای یک باند سه نفره با ترفند ارسال پیامک‌های جعلی ابلاغیات قضائی در پوشش سامانه ثنا قوه قضائیه (که حاوی لینک بدافزار بودند) از کاربران درخواست می‌کرد که فرم اقرار جعلی عدالت ایران را به جهت اطلاع از ابلاغیات قضائی روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنند که پس از اقدامات تخصصی کارشناسان پلیس فتا در استان زنجان متهمان مورد شناسایی قرار گرفتند و ضمن هماهنگی با مقام قضائی در محل سکونت خود دستگیر شدند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا