ایلان ماسکفضا

چین از ایلان ماسک به دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد شکایت کرد

چین اعلام کرد که در ماه‌های ژوئیه و اکتبر امسال مجبور به اتخاذ اقدامات پیشگیرانه‌ای به منظور جلوگیری از برخورد ماهواره‌های استارلینک شرکت اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی خود شده است.

اسناد مربوط به این اقدامات و نزدیک شدن ماهواره‌های استارلینک به ایستگاه فضایی چین، در اختیار دفتر امور فضایی سازمان ملل متحد قرار گرفت و این کشور ضمن شکایت از ایلان ماسک، از دبیرکل سازمان ملل خواست تا این اطلاعات را در اختیار همه کشورهای طرف معاهده Outer Space قرار دهد.

در حال حاضر، اسپیس ایکس بالغ بر ۱۶۰۰ ماهواره را به مدار نزدیک زمین ارسال کرده و از این طریق، اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را در اختیار کاربرانی از چند کشور قرار داده است. این شرکت قصد دارد در طی سال‌های پیش رو، بین ۱۲ تا ۴۲ هزار ماهواره را در مدار مستقر کند. اسپیس ایکس فعلا مجوز پرتاب ۱۲ هزار ماهواره را از کمیسیون ارتباطات فدرال دریافت کرده است.

در پی اتفاق اخیر و نزدیک شدن ماهواره‌های اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی چین، کاربران چینی در شبکه اجتماعی ویبو، با انتشار پست‌هایی، خشم خود را نسبت به ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس و آمریکایی‌ها ابراز کردند.

بی‌بی‌سی در گزارشی برخی از این ماهواره‌ها را «سلاح‌های جنگ فضایی آمریکا» توصیف کرد و افزود که ایلان ماسک یک سلاح جدید است که توسط دولت و ارتش آمریکا ساخته شده است. در بخشی دیگری این گزارش آمده است «خطرات استارلینک به تدریج آشکار می‌شود و کل مردم جهان. هزینه‌های فعالیت تجاری آنها را پرداخت خواهد کرد.

گلایه چینی‌ها از ایلان ماسک و امریکا در حالی مطرح شده که در طی سال‌های اخیر، بارها مشاهده شده که ایستگاه فضایی آمریکا برای جلوگیری از برخورد با قطعات حاصل از آزمایش‌های ضدماهواره‌ای ارتش چین، بارها مجبور به تغییر مسیر شده است.

اسپیس ایکس هنوز واکنشی را در قبال انتشار این اسناد نشان نداده است. ایلان ماسک در ماه دسامبر بیش از پیش در کانون توجهات بود؛ او اخیرا اعلام کرد که در سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۱ میلیارد دلار مالیات پرداخت خواهد که پرداخت چنین رقمی‌توسط یک شخص، در تاریخ آمریکا بی‌سابقه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا