ایراناینترنت

انتقاد رگولاتوری از متناسب‌نبودن قیمت اینترنت‌موبایل در برابر ثابت

در سال جدید برای سرویس‌های‌اینترنتی مدل‌قیمتی جدیدی تعریف می‌شود

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: قیمت اینترنت موبایل پایین است، به همین دلیل گرایش به استفاده از اینترنت ثابت کم شده و بخش ثابت از این بخش ضربه خورده است.

به گزارش آی‌تی‌ایران به نقل از ایسنا، صادق عباسی شاهکوه با بیان اینکه باید برای ایجاد تناسب قیمتی در این بخش اصلاحاتی انجام شود افزود: کشورهای دیگر هم اینترنت موبایل در مقایسه با اینترنت ثابت به این اندازه ارزان نیست؛ البته اینترنت ثابت هم به‌خوبی در دسترس مردم است. بنابراین این معادله را باید به‌صورتی حل کرد که هم امکان استفاده از اینترنت ثابت در دسترس باشد و هم تعرفه آن اصلاح شود.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ برای افزایش قیمت اینترنت ثابت و سیار، منع قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی وجود دارد گفت: برای سال جدید، مدل قیمتی جدیدی خواهیم داشت تا هم برای مردم مفید باشد و هم برای اپراتورها. این مدل جدید در حال بررسی است و هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. اپراتورها باید برای اصلاح قیمت بسته‌های اینترنتی، پیشنهادات خود را ارائه دهند تا بررسی کنیم و اگر تناقضی با مقررات نداشته باشد، آنها را تایید کنیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر قیمت اینترنت آنقدر پایین باشد که مردم کیفیت مناسبی دریافت نکنند، بیشتر متضرر می‌شوند؛ بنابراین برای سال آینده باید مدل مناسبی تهیه شود که هم مردم به سرویس مناسب با قیمت مناسب برسند، هم اپراتورها بتواند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد. عباسی شاهکوه با بیان اینکه نارضایتی اصلی زمانی اتفاق می‌افتد که خدمتی ارائه نشود یا با کیفیت بد ارائه شود، افزود: قیمت در کنار کیفیت و در دسترس بودن، در کنار هم باید مورد توجه قرار گیرد. باید مطمئن باشیم که همیشه ارائه کیفیت مناسب به مردم امکان‌پذیر است. البته ما مراعات می‌کنیم که مردم بتوانند به سرویس‌های پایه‌شان دسترسی داشته باشند، اما باید مدل مناسبی داشته باشیم که هم مردم به سرویس مناسب با قیمت مناسب برسند، هم اپراتورها بتواند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر قیمت اینترنت آنقدر پایین باشد که مردم کیفیت مناسبی دریافت نکنند، بیشتر متضرر می‌شوند.

این روزها شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت دچار مشکلات مالی شده و برخی از آن‌ها بازار را به اپراتورهای موبایلی واگذار کرده اند. زیرا پایین بودن تعرفه اینترنت سیار باعث شده افراد استفاده از اینترنت موبایل را ترجیح دهند و در نتیجه شرکت‌های FCP تعداد دزیادی از متشرکانشان را از دست بدهند. به گفته کارشناسان، این امر نه‌تنها موجب حذف تدریجی ارتباطات ثابت خواهد شد بلکه به مرور این صنف و سایر خدماتی که به ارتباطات ثابت وابسته هستند را دچار مشکل خواهد کرد.

در ماه‌های اخیر که بحث کاهش قابل توجه سرعت و کیفیت اینترنت مطرح شده است، بازیگران این حوزه بر لزوم افزایش قیمت ارائه سرویس‌های اینترنتی تاکید کرده اند. فعالان این بخش ضمن انتقاد از هم پا نبودن قیمت ارائه خدمات اینترنتی با تورم روز، بر به صرفه نبودن سرویس‌دهی با قیمت‌های فعلی تاکید کردند. بسیاری از سرویس‌دهندگان ثابت اینترنتی، با اشاره به زیان مالی موجود در این بخش، از بی‌میلی سرمایه‌گذاران به مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای خبر داده و خواستار اصلاح قیمتها شده اند.

شرکت مخابرات نیز که یکی از اصلی‌ترین سرویس‌دهندگان اینترنت ثابت کشور به حساب می‌آید، مدتی است که در صدد به تصویب رساندن افزایش هزینه نگهداری خطوط تلفن ثابت است. قرار است درآمد حاصل از این افزایش قیمتی، صرف توسعه زیرساختهای اینترنتی این شرکت، به ویژه ایجاد پورت‌های خانگی فیبر نوری شود. با این‌حال هنوز این امر به تصویب ستاد تنظیم بازار نرسیده و رگولاتوری نیز شرکت مخابرات را ملزم کرده است تا در برابر افزایش قیمت ایجاد شده، به تعهدات خود در زمینه فیبرکشی در سطح گسترده‌ای از کشور عمل کند.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات در بازدید اخیر خود از نمایشگاه تلکام، بر افزایش نیافتن قیمت تعرفه‌های اینترنتی د ر سال جدید تاکید کرد و افزود: در تلاش هستیم تا با رفع موانع موجود در مسیر ارائه خدمات اینترنتی، کیفیت اینترنت را بهبود دهیم. وی شاخص بهبود شرایط را رضایت کاربران از این سرویس‌ها و ارتقا جایگاه ایران در رتبه بندی‌های سرعت اینترنت که هر ماه انجام می‌شوند عنوان کرد.

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا