ایراناینترنت

معاون فنی زیرساخت: سایت IXP تهران به دلیل دقیق نبودن اطلاعات از دسترس خارج شد

معاون فنی زیرساخت اعلام می‌کند به دلیل دقیق و به روز نبودن اطلاعات سایت  رصد مرکز تبادل ترافیک داده تهران (IXP) این سایت توسط پیمانکار از دسترس خارج شده است. به گفته سهراب آغ‌بیات قرار است سامانه‌ای جدید جایگزین سایت رصد IXP ‌شود.

سایت مرکز تبادل ترافیک داده تهران (IXP)که وضعیت ترافیک داخلی را نشان می‌دهد از ابتدای بهمن از دسترس خارج شده است. این سایت زمانی از دسترس خارج شد که به منبعی برای رسانه‌ها برای نشان دادن وضعیت اختلال‌ها و قطعی‌ها روی پهنای باند داخلی تبدیل شده بود. 

شرکت ارتباطات زیرساخت در پیگیری برای دلیل از دسترس خارج شدن وب سایت رصد IXP اعلام می‌کند که دیگر اطلاعات این وب‌سایت دقیق نبوده و برای همین این سایت از کار افتاده است، اما قرار است به زودی سامانه‌ای دقیق‌تر برای رصد وضعیت IXP در اختیار عموم قرار بگیرد.

سهراب آغ‌بیات، معاون فنی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد جزییات این اتفاق به کارنگ می‌گوید: «این سامانه  دیگر دقیق نبود. به خاطر اینکه سرویس IXP در سال ۹۵ راه‌اندازی شد و این سایت مربوط به آن زمان است و اعلام کردیم که مشتریان بحث مربوط تنظیمات سرویس  را از طریق این سایت دنبال کنند و بتوانند سرویسی که دریافت می‌کنند را ملاحظه کنند و از طرفی مردم هم می‌توانستند از طریق این سایت از وضعیت شبکه داخلی کشور باخبر شوند، اما حالا با توجه به توسعه‌ای که روی شبکه IXP داشتیم این سایت دیگر جوابگو نبود.»

او در مورد چرایی این موضوع اعلام کرد: «چون نمی‌توانست به‌روزرسانی شود، همچنین اطلاعاتی که داشت خیلی محدود شده بود. در حال حاضر شرکت زیرساخت در تمام پاپ‌های بین‌الملل سرویس IXP راه اندازی کرده است  که هم بحث ترافیک بین‌الملل و هم تبادل ترافیک داخل کشور را کنترل کنیم و کیفیت ارائه سرویس را بالا ببریم. بنابراین آن سایت عملا قدیمی شده بود و به عنوان مرجع نمی‌توانست استفاده شود.» 

آغ‌بیات در واکنش به این سوال که چرا از ابتدا این توضیحات ارائه نشده و وب‌سایت بعد از تبدیل شدن به مرجع رسانه‌ها در خصوص اختلال‌ها از دسترس خارج شده توضیح داد: «سایت را ما نبستیم، پیمانکاری که با آن ارتباط داشتیم و سایت را مدیریت می‌کرد خواستیم سایت را به‌روزرسانی کند که این به‌روزرسانی هم برای او به عنوان مجری کار مشکل بود و هم من نمی‌توانستم اطلاعات جدیدم را در اختیارش قرار بدهم، چون دیگر پیمانکار من نبود.»

معاون فنی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گوید به زودی قرار است سامانه‌ای جدید برای رصد وضعیت ترافیک داخلی در اختیار شرکت‌های سرویس‌گیرنده از این شرکت و همچنین مردم قرار بگیرد، البته او اعلام نمی‌کند که این سامانه قرار است چه زمانی رونمایی شود.

آغ‌بیات در این زمینه می‌گوید: «در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا یک سامانه مانیتورینگ جدید راه‌اندازی کنیم که دقت عمل خیلی بالایی دارد و انشالله در دسترس عموم هم قرار خواهیم داد. شما الان هم روی سایت شرکت ارتباطات زیرساخت بروید وضعیت شبکه داخلی و بین‌الملل را می‌توانید مشاهده کنید در کنار این اطلاعات در حال آماده کردن اطلاعات نمایش IXP هستیم تا شفاف‌سازی در این زمینه را بیشتر کنیم.» آغ‌بیات زمان دقیق راه‌اندازی این سامانه‌را اعلام نمی‌کند، ولی می‌گوید به زودی در این زمینه اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا