تکنولوژی

اسپیس ایکس برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی پودر شوینده فرستاد

اسپیس ایکس به تازگی یک محموله باری جدید را برای فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی ارسال کرده که در کنار تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی، مواردی همچون هدیه کریسمس، بوقلمون کباب‌شده و پودر شوینده لباس تاید نیز به چشم می‌خورد.

این پودر شوینده، محصول شرکت Proctor and Gamble مالک برند تاید (Tide) است و ویژه استفاده و آزمایش در فضا تولید شده است. قرار است فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی، این پودر شوینده خاص را برای شست‌وشوی لباس‌های خود استفاده کنند تا از این طریق بتوانند عملکرد آن را مورد ارزیابی قرار دهند.

همکاری ناسا و تاید در ماه ژوئن امسال به طور رسمی‌ اعلام شد و طبق گفته شرکت  Proctor and Gamble، این ایده به دلیل استفاده چندباره فضانوردان از لباس‌هایشان در طول ماموریت مطرح شد و مورد استقبال ناسا قرار گرفت.

از دیگر مزیت‌های آزمایش شوینده‌های تاید در این است که ناسا می‌تواند بفهمد که فضانوردان در ماموریت‌های اینده به ماه و مریخ، چگونه می‌توانند لباس‌های خود را بشویند. در بیانیه منتشرشده از سوی ناسا آمده است که اگر فضانوردان بتواند لباس‌هایشان را با این مواد شوینده تمیز کنند، می‌توان در سال از ارسال حدود ۷۲ کیلوگرم محموله لباس به ایستگاه فضایی بین‌المللی جلوگیری کرد.

مارک سیوی، از مدیران شرکت Proctor and Gamble معتقد است که زمانی که فضانوردان به ماموریت‌های طولانی‌مدت اعزام می‌شوند، شستن لباس‌ها و استفاده از لباس‌های تمیز، به یک ضرورت مهم تبدیل خواهد شد.

برآوردهای ناسا حاکی از آن است اگر از مواد شوینده برای شست‌وشوی لباس‌های فضانوردان در ماموریت‌های مریخ استفاده نشود، می‌بایست سالانه حدود ۲۲۶ کیلوگرم لباس را به همراه آنها به فضا فرستاد.

سیویک می‌گوید آنچه این شرکت در قالب پودر شوینده خاص برای استفاده در فضا تولید کرده، کاملا تجزیه‌پذیر بوده و برای استفاده در فضای بسته ایستگاه فضایی بین‌المللی طراحی شده است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا