ایراناینترنت

افزایش ۲۰ ترابیتی ظرفیت هسته شبکه ملی اطلاعات تا سال آینده

به گفته معاون وزیر ارتباطات بنا شده تا سال آینده ظرفیت لایه هسته شبکه ملی اطلاعات۲۰ ترابیت افزایش پیدا کند.

حمید فتاحی مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به طرح توسعه شبکه انتقال شبکه ملی اطلاعات، گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت وظیفه دارد به‌صورت دائمی میزان نیازمندی شبکه را ارزیابی کند و پایش کند و بر اساس نیازمندی‌ها این ظرفیت را توسعه دهد، همانطور که  در سال‌های گذشته این اتفاق افتاده بود و نیازمندی‌ها ارزیابی شده و طرح‌های توسعه شبکه انتقال اجرا شده بود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در حال حاضر با توجه به افزایش میزان مصرف به دلیل شیوع کرونا و توسعه فناوری اطلاعات و ابزار و خدمات لایه کاربری اتفاق افتاده، تیم فنی شرکت زیرساخت جمع‌بندی کرد که باید ظرفیت را توسعه دهیم و پیش‌بینی شده که برای سال ۱۴۰۱، با استفاده از توان تولید داخل، یک افزایش ۲۰ ترابیتی برای ظرفیت لایه هسته شبکه ملی اطلاعات داشته باشیم.

فتاحی در پاسخ به اینکه تاثیر این افزایش ظرفیت در استفاده کاربران چیسـت، بیان کرد: در حال حاضر در این زمینه ضعفی نداریم و درصدی از این ظرفیت هم اضافه است، اما از آنجایی که هرچقدر مصرف بیشتر شود، شبکه لایه ما هم اشباع می‌شود، ما باید ظرفیت بیشتری را را آماده کنیم. این افزایش ظرفیت هم برای زمانی است که شبکه انتقال فعلی اشباع شود و ما باید ظرفیت را برای آینده پیش‌بینی کردیم باشیم.

عیسی زارع‌پور٬ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز به‌تازگی اظهار کرد که در حال حاضر شبکه زیرساخت ظرفیت ۳۴ ترابیت‌برثانیه دارد و بنا شده تا پایان سال آینده ۷۰ درصد ظرفیت فعلی، یعنی ۲۰ ترابیت دیگر به آن اضافه شود.

وی با بیان اینکه در بخش گیت‌وی بین‌الملل نیز مشکلی وجود ندارد، افزود: البته در ماه‌های گذشته با قطعی‌هایی در کابل‌های دریایی روبه‌رو بودیم و حدود هفت درصد ظرفیت ما از این طریق دچار آسیب شد. ما در هر لایه، نقاط چالشی را استخراج کردیم  و از سوی دیگر ماموریت ویژه به رگولاتوری داده‌ایم که موضوع سرعت و کیفیت اینترنت را دنبال کند. رگولاتوری نیز هر هفته جلساتی با مدیران عامل اپراتورها داشته و در حال استخراج نقاط چالش‌برانگیز برای حل کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مسائل مربوط به اینترنت است.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا