ایران

نظرات وزارت ارتباطات درباره طرح صیانت محرمانه نیست

زارع‌پور: از رئیس کمیسیون می‌خواهم در صورت صلاحدید پیشنهادات را علنی کند

چندی پیش طرح اصلاحی پیشنهادی وزارت ارتباطات با مهر محرمانه تقدیم مجلس شد. حالا زارع‌پور در جلسه امروز و در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تاکید بر شفافیت در فرآیندها، پیشنهادات وزارت ارتباطات محرمانه نگه داشته شده است گفت: معتقدیم به قضاوت گذاشتن طرح پیش از بررسی آن در مرجع تخصصی، به ضرر طرح خواهد بود.

وزیر ارتباطات در تشریح این موضوع گفت: ما جلسات متعددی را با حضور فعالان این حوزه برای طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی (طرح صیانت) برگزار کردیم و چارچوب به‌روزشده‌ای را تهیه کردیم تا نگرانی این حوزه را برطرف کند. اما معتقدیم قبل از اینکه این پیشنهادات در مرجع تخصصی بررسی شود، به قضاوت گذاشتن عمومی آن به ضرر طرح خواهد بود. ازاین‌رو قبل از بررسی این پیشنهادات در کمیسیون طرح، رسانه‌ای کردن آن را جایز ندانسته‌ایم.

حاشیه بر متن غلبه نکند

وی تصریح کرد: هم‌اکنون با ارائه شدن این پیشنهادات در کمیسیون و مرکز پژوهش‌های مجلس، از رئیس کمیسیون می‌خواهم در صورت صلاحدید پیشنهاد وزارت ارتباطات را انتشار عمومی دهد. این پیشنهادات ماحصل بررسی وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی است و تنها نکته ما این بود که حاشیه بر متن غلبه پیدا نکند و اصل مسئله زیر سوال نرود. ما هیچ‌گونه محرمانگی روی این طرح نداشتیم و قصدمان این بود در صورتی که مجلس پیشنهادات ما را برای بررسی بپذیرد، آن را اعلام عمومی کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره ایجاد جو ناامیدی و نگرانی در اکوسیستم استارت‌آپی پس از مطرح شدن طرح صیانت، توضیح داد: قطعاً نگرانی در فعالان استارت‌آپی این حوزه وجود دارد اما تدابیر دولت سیزدهم این است که نگرانی‌ها را به امید تبدیل کند و اکنون بارقه‌های امید با ورود اولین کسب و کار دیجیتال به فرابورس ایجاد شده است. اینجانب روزانه موارد متعددی را پیگیری می‌کنم، البته معتقدم تنظیم‌گری در این بخش باید شکل بگیرد و فضا شفاف شود تا کسب‌وکارها بتوانند در حوزه اقتصاد دیجیتال کار کنند. ما منفعل عمل نکرده و در بحث قضایی مربوط به یکی از استارت‌آپ‌ها نیز پیگیری‌های متعددی داشته‌ایم.

موضع وزارت ارتباطات درقبال طرح صیانت

زارع‌پور در بخش دیگری از صحبتهای خود در تشریح اینکه برخی رسانه‌ها وی را مدافع طرح صیانت می‌دانند گفت: باید به این نکته توجه داشت که من همواره با هر نوع افراط و تفریط و هر نوع محدودیت یا رهایی و ولنگاری بدون قاعده موافق نبوده و نیستم و همواره طرفدار شفافیت و قاعده‌مند بودن این فضا هستم.

وی در ادامه افزود: اعتقاد دارم که هر کسی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند باید حقوق و تکالیف خود را بداند. همان‌گونه که در همه دنیا و به ویژه کشورهای پیشرفته با چارچوب‌های حکمرانی فضای مجازی، قواعد مشخص و معینی برای حفاظت از کسب‌وکارها و مردم به ویژه کودکان در این فضا تنظیم و اجرا کرده‌اند.

زارع‌پور درباره رویکرد وزارت ارتباطات دولت سیزدهم نسبت به فیلترینگ گفت: به‌عنوان کسی که پنج سال خارج از کشور، زندگی و به ۱۷ کشور سفر کرده‌ام، می‌گویم که اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا وجود دارد و کشورها خطوط قرمز متفاوتی در این زمینه دارند. در مصوبه ITU هم یک سری خطوط قرمز اعمال شده که همه کشورها باید نسبت به این محتواها حساس باشند. موضع درخصوص فیلترینگ، صفر و یک نیست، اما تمامی کشورها برای سالم‌سازی فضای مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌اند، اما این موضوع با توجه به خطوط قرمزشان متفاوت است.

زارع‌پور، وزیر ارتباطات
وزیر ارتباطات: ما هیچ‌گونه محرمانگی روی این طرح نداشتیم و قصدمان این بود در صورتی که مجلس پیشنهادات ما را برای بررسی بپذیرد، آن را اعلام عمومی کنیم.

وی با بیان اینکه اکنون فضای مجازی تبدیل به زیست اصلی مردم شده است، اگر این فضا قاعده‌مند نباشد و هرکس که در آن فعالیت می‌کند، حقوق و تکالیف خود را نداند، آشفته‌بازار شده و حقوق مردم ضایع خواهد شد. اگر سری به دادسرای جرایم رایانه‌ای بزنید و مراجعات مردمی را در خصوص مشکلات ناشی از فضای مجازی ببینید، باید از ما بخواهید که به عنوان حاکمیت از حقوق مردم در برابر هتک حرمت‌ها و کلاهبرداری‌ها در این فضا دفاع کنیم؛ لازمه این احقاق حقوق، ساماندهی فضای مجازی است. اگر فضا شفاف شود، به نفع بازیگران این حوزه است و پلتفرم‌ها نیز می‌دانند چه حقوق و تکالیفی دارند و با کدام دستگاه باید مواجه شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در برخی کشورها در حوزه فضای مجازی هر سال یک قانون جدید تصویب می‌کنند، یا قانون‌ مادر را به‌روزرسانی می‌کنند. ما هم برای استفاده حداکثری از این فضا، باید شفاف و ساماندهی کنیم. اما آیا طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی که به طرح صیانت موسوم شده، تضمین‌کننده است؟ ما به مجلس اعلام کردیم که این طرح جای بهبود و ارتقاء دارد. ما در تعامل با همه بازیگران حاکمیتی که در این حوزه حضور داشتند، پیشنهادی را تهیه و به مجلس ارائه کردیم تا بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی را برطرف کنیم. مجموع این طرح، به نفع بخش خصوصی و کسب‌وکارهاست و شفافیت در این طرح می‌تواند باعث رشد کسب‌وکارها شود.

منبع
ایسنا

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا