تکنولوژیفضا

پرتاب موفقت‌آمیز موشک بلو اوریجین به فضا با ۶ سرنشنین

ساعاتی پیش شرکت فضایی بلو اوریجین توانست با موشک «نیو شپرد» خود سومین گروه از مسافران را به فضا پرتاب کند و با موفقیت آنها را به زمین برگرداند. ماموریتی که برای اولین بار و با حضور شش سرنشین صورت گرفت و دستاوردی بزرگ را برای بلو اوریجین رقم زد.

در این سفر فضایی، مایکل استراهان چهره سرشناس تلویزیونی امریکا، لارا شپرد چرچلی، دختر بزرگ آلن شپرد اولین فضانورد آمریکا، اوان دیک سرمایه‌گذار و مهندس، دیلن تیلور مدیرعامل شرکت Voyager و سرمایه‌گذار عرصه فضایی و لین بس بنیانگذار شرکت Bess Ventures‏ به همراه پسرش کمرون بس حضور داشتند.

بلو اوریجین، این فضانوردان با موشک نیو شپرد خود از سکوی پرتاب واقع در شهر کوچک وان هورن در تگزاس به فضا فرستاد. کل این سفر از زمان پرتاب تا بازگشت به زمین حدود ۱۰ دقیقه طول کشید و سرنشینان نیو شپرد تا ارتفاع ۶۶ مایلی (۱۰۶ کیلومتری) زمین بالا رفتند و پس از تجربه چند دقیقه‌ای حس بی‌وزنی، کپسول فضایی با جدا شدن از بوستر نیو شپرد در بیابان تگزاس فرود آمد.

به گفته بلو اوریجین، استراهان و چرچلی به عنوان مهمانان افتخاری در این پرواز فضایی حضور داشتند اما چهار سرنشین دیگر هزینه این سفر را پرداخت کردند. با این حال هنوز جزییاتی در خصوص هزینه پرداختی از سوی این افراد اعلام نشده است.

استراهان پس از بازگشت به زمین در جمع گروهی از مردم که جف بزوس، بنیانگذار آمازون نیز در آن حضور داشت اعلام کرد که دوست دارد بار دیگر این سفر فضایی را تجربه کند. جف بزوس اما به شوخی عنوان کرد که برای سفر بعدی باید هزینه آن را بپردازد.

پرتاب موفقت‌آمیز موشک بلو اوریجین به فضا با شش سرنشنین

تا پیش از این پرتاب، بلو اوریجین توانسته بود چهار سرنشین را با موشک نیو شپرد خود به فضا بفرستد. اولین پرواز فضایی بلو اوریجین با حضور جف بزوس و والی وانک، فضانورد ۸۲ ساله آمریکایی در ماه ژوئیه امسال رقم خورد. دومین پرتاب موفقت‌آمیز این شرکت نیز در ماه اکتبر و با حضور سرنشینانی همچون ویلیام شاتنر بازیگر سرشناس کانادایی اتفاق افتاد.

گفتنی است هر شش سرنشین پرواز فضایی اخیر بلو اوریجین، مدال اداره هوانوردی فدرال آمریکا (FAA) را دریافت خواهند کرد. این مدال به افرادی که موفق به عبور از ارتفاع ۵۰ مایلی (۸۰ کیلومتری) زمین شوند، اهدا می‌شود.

پرتاب موفقت‌آمیز موشک بلو اوریجین به فضا با شش سرنشنین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا