اسپیس ایکستکنولوژیفضا

شکست بلو اوریجین در شکایت از ناسا

اعطای قرارداد ۲.۹ میلیارد دلاری از سوی ناسا به اسپیس ایکس به منظور ساخت فضاپیمایی برای ارسال انسان به کره ماه، با اعتراض و البته شکایت بلو اوریجین علیه سازمان ناسا همراه شد. اما رای دادگاه نشان می‌دهد که این شکایت راه به جایی نبرده است.

ساعاتی پیش، وب‌سایت CNBC با انتشار گزارشی اعلام کرد که دادگاه فدرال آمریکا، شکایت بلو اوریجین از ناسا را وارد ندانسته و به ضرر شرکت تحت هدایت جف بزوس رای داده است. هنوز جزییات مربوط به این پرونده و رای صادرشده اعلام نشده است.

با این حال، بلو اوریجین در شکایت خود عنوان کرد که ناسا در واگذاری این قرارداد به اسپیس ایکس، «الزامات کلیدی ایمنی پرواز» را نادیده گرفته است. گفته می‌شود که استدلال‌های دادگاه در نپذیرفتن شکایت بلو اوریجین و صدور رای به نفع ناسا در روز ۱۸ نوامبر امسال اعلام خواهد شد.

در پی این شکایت، ناسا فعالیت‌های اسپیس ایکس برای توسعه این پروژه را به طور موقت تعطیل کرد اما این شرکت احتمالا از ۸ نوامبر تلاش‌های خود را ادامه خواهد داد. بلو اوریجین پیشتر این شکایت را در دیوان محاسبات آمریکا (GAO) مطرح کرد که نتیجه این پرونده نیز در ماه ژوئیه به نفع ناسا تمام شد.

با این حال، بلو اوریجین در واکنش به رای صادرشده از سوی دادگاه فدرال علیه خود عنوان کرد: طرح شکایت ما در دادگاه، مسائل ایمنی مه‌می‌را در فرآیند آماده‌سازی سیستم فرود انسانی (Human Landing System) که ‌می‌بایست مورد توجه قرار گیرند، برجسته کرد. بازگشت ایمن فضانوردان به ماه از طریق مدل مشارکت عمومی-خصوصی ناسا نیازمند یک فرآیند بدون پیش‌داوری در کنار سیاست درستی است که سیستم‌های اضافی را در بر‌می‌گیرد و رقابت را ترویج ‌می‌دهد.

در ادامه آمده است: بلو اوریجین عمیقا به موفقیت برنامه آرتمیس متعهد است و ما در قالب قرادادهای متعدد خود با ناسا برای دستیابی به هدف ایالات متحده برای بازگشت به کره ماه، فعالیت‌های گسترده‌ای داریم. ما کاملا با ناسا در ارتباط هستیم تا بتوانیم طرح‌های فرود بر سطح ماه را به بهترین شکل برنامه‌ریزی کنیم و خطرات را تا جای ممکن کاهش دهیم.

جف بزوس، بنیانگذار آمازون نیز در توییتی عنوان کرد: این تصمی‌می‌نبود که ما به دنبال آن بودیم، اما به قضاوت دادگاه احترام ‌می‌گذاریم و برای ناسا و اسپیس ایکس در این قرارداد، آرزوی موفقیت داریم.

ناسا نیز ساعاتی پیش اعلام کرد که اسپیس ایکس در اسرع وقت به فعالیت‌های خود در راستای تحقق این ماموریت ادامه خواهد داد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا