اپلتکنولوژی

افشای قرارداد سری ۲۷۵ میلیارد دلاری اپل و چین

تیم کوک مدیرعامل اپل اخیرا قراردادی «سری» را به ارزش ۲۷۵ میلیارد دلار با مقامات چینی منعقد کرد و وعده داد که این شرکت تمامی‌ تلاش خود را برای توسعه اقتصادی و فناوری چین از طریق سرمایه‌گذاری، معاملات تجاری و آموزش به کارگران به کار خواهد بست.

وب‌سایت «TheInformation»‏ ضمن افشای این قرارداد، اسنادی را از ارتباط میان اپل و چین در دوران مدیریت تیم کوک منتشر و اعلام کرد مدیرعامل اپل در سال ۲۰۱۶ و در جریان ملاقات رودررو با مقامات چینی، گام‌های بزرگی را در جهت حل مسائل و تصمیمات رگولاتورهای چینی علیه فعالیت‌های اپل در این کشور برداشت.

اسناد منتشرشده نشان می‌دهد که قبل از این ملاقات‌ها، مدیران اپل به شدت در پی حفظ و تقویت روابط شرکت با مقامات چینی بودند. زمانی که چینی‌ها معتقد بودند که اپل، کمک چندانی به توسعه اقتصاد داخلی این کشور نمی‌کند و به دنبال سخت‌گیری‌های دولت چین و تبلیغات منفی علیه محصولات اپل، فروش گوشی‌های آیفون در این کشور با افت محسوسی مواجه شد.

اما اسناد فاش‌شده نشان می‌دهند که تیم کوک «شخصا با مقامات چینی لابی کرده» تا بتواند چالش‌ها و تهدیدها علیه برخی سرویس‌ها و خدمات این شرکت در چین همانند اپل‎‌پی، آی‌کلاد و اپ استور را از طریق گفت‌وگو حل و فصل کند.

اگرچه هنوز انتشار این گزارش با واکنشی از سوی اپل همراه نبوده اما وب‌سایت TheInformation مدعی شد که اپل برای جلب نظر مقامات چینی، اختصاص سرمایه یک میلیارد دلاری را برای توسعه شرکت چینی Didi chuxing پیشنهاد داده است.

بر اساس این گزارش، در پی این مسائل، تیم کوک به همراه جف ویلیامیز مدیر ارشد مالی اپل و لیزا جکسون مدیر امور دولتی این شرکت با سفر به چین با مقامات حزب کمونیست در این کشور دیدار و قراردادهایی را امضا کردند. در قالب بخشی از این قرارداد، اپل وعده داد که از قطعات چینی بیشتری در محصولات خود استفاده خواهد کرد.

همچنین اپل متعهد شد که با شرکت‌های نرم‌افزاری چینی وارد همکاری خواهد شد و علاوه بر تعامل بیشتر با دانشگاه‌های چینی، به طور مستقیم در شرکت‌های فناوری فعال در این کشور سرمایه‌گذاری خواهد کرد. از دیگر طرح‌های پیشنهادی اپل برای سرمایه‌گذاری در چین می‌توان به اختصاص میلیاردها دلار در زمینه توسعه و ایجادفروشگاه‌های خرده‌فروشی جدید و پروژه‌های مرتبط با انرژزی‌های تجدیدپذیر اشاره کرد.

شواهد نشان می‌دهد که اطلاعات و اسناد منتشرشده از سوی این منبع خبری، به واقعیت نزدیک‌تر است چرا که طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز تحقیقاتی Counterpoint‏، اپل توانست در ماه اکتبر امسال، عنوان برترین تولیدکننده گوشی در چین را از آن خود کند.

این در حالی است که اپل در طی شش سال گذشته، چنین موفقیتی را در چین کسب نکرده بود. همچنین این شرکت در طی ماه‌های اخیر توانسته چندین مرکز تحقیق و توسعه را در این کشور راه‌اندازی کند که بی‌ارتباط دانستن این فعالیت‌ها با دیدار تیم کوک و مقامات چینی منطقی به نظر نمی‌رسد.

منبع
TheVerge

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا