تکنولوژیلپ‌تاپ

کاهش تقاضا برای پردازنده‌های ارزان‌قیمت در سه ماه سوم ۲۰۲۱

کاهش تقاضا برای لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت، علت اصلی افت فروش پردازنده‌های رده‌پایین

اگرچه این روزها جهان به سمت بهبودی از التیام همه‌گیری کرونا حرکت می‌کند، اما صنعت رایانه‌های شخصی یا همان پی‌سی‌ها، سه ماهه بسیار سخت و بی‌فروغی را در حوزه فروش پردازنده‌های لپ‌تاپ پشت سر گذاشت.

گزارش مرکز تحقیقاتی Mercury Research نشان می‌دهد که در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۱ میلادی، فروش پردازنده‌های لپ‌تاپ در مقایسه با سه ماهه دوم امسال، با افتی ۱۸ میلیون واحدی همراه بوده است. آمارها حاکی از آن است که میزان تقاضا برای پردازنده‌های رده‌پایین همانند مدل‌های Celeron اینتل و Athlon شرکت AMD نیز با افتی محسوس مواجه بوده به طوریکه افت ۵۰ درصدی را به نسبت سه ماهه قبل داشته است.

دین مک‌کارون، مدیر مرکز Mercury Research از این شرایط به عنوان یکی از بدترین رکوردهای بازار پردازنده‌ها در تاریخ یاد کرد و افزود که این کاهش تقاضا برای پردازنده‌های رده‌پایین، ارتباطی به بحران تراشه کنونی ندارد. این تحلیلگر فناوری معتقد است که کاهش تقاضا برای لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت همانند کروم‌بوک‌ها در این بازه زمانی علت اصلی افت فروش پردازنده‌های رده‌پایین بوده است.

بر اساس اطلاعات منتشرشده، فروش محصولاتی هچون کروم‌بوک‌ها در روزهای همه‌گیری کرونا رشد چشمگیری داشت و دلیل این امر نیز لزوم استفاده از این محصولات توسط دانش‌موزان و حتی کارمندان برای تحصیل و کار در منازل بود. اما در سه ماهه سوم امسال، میزان فروش این محصولات با کاهشی ۵۲ درصدی نسبت به سه ماهه دوم ۲۰۲۱ و افت ۳۷ درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته مواجه بود.

همچنین میزان فروش تبلت‌ها نیز برابر با ۳۷.۷ میلیون دستگاه عنوان شده که نشان از کاهشی ۱۵ درصدی دارد. بنابر گزارش این مرکز تحقیقاتی، افت فروش پردازنده‌های ارزان‌قیمت در بازار باعث شده تا متوسط قیمت فروش پردازنده از ۱۵۱ دلار به به ۱۶۸ دلار برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا