تکنولوژی

بنیانگذاران کدام شرکت‌های فناوری جهان از سمت خود استعفا کردند؟

شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری با ظهور خود، تغییراتی شگرفی را در زندگی ما انسان‌ها ایجاد کرده‌اند و هر کدام  نیز به موفقیت‌ها و پیشرفت‌های مالی درخور توجه‌ای نایل شدند.

شرکت‌هایی همچون گوگل، اپل، مایکروسافت، آمازون، نتفلیکس و چندین مورد دیگر که اگرچه ممکن است در حیطه‌های متفاوتی نسبت به هم ایفای نقش داشته باشند، اما اغلب آنها از یک ویژگی مشترک بهره می‌برند و آن، چیزی نیست جز خداحفظی بنیانگذارانشان از هدایت این شرکت‌ها و محول کردن هدایت مجموعه به مدیرانی جدید.

همین چند روز پیش بود که جک دورسی، بنیانگذار و مدیرعامل توییتر، رسما از سمت خود استعفا کرد و پاراگ آگراوال، هدایت این پرنده آبی را عهده‌دارد. یک روز بعد نیز شرکت سیلزفورس اعلام کرد که از این پس، برت تیلور در کنار مارک بنیوف بنیانگذار این شرکت و به طور مشترک، در کسوت مدیرعامل ایفای نقش خواهد داشت.  به همین بهانه در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به وضعیت دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری و بنیانگذارانی که از مدیرعاملی مجموعه‌های خود کنار کشیدند.

علی بابا: «جک ما» در سال ۲۰۱۳ میلادی از سمت مدیرعامل این غول فناوری چینی کنار کشید و در سال ۲۰۱۹ نیز از ریاست هیات مدیره استعفا کرد.

آمازون: در ژوئیه ۲۰۲۱، جف بزوس رسما مدیرعاملی شرکت بزرگ آمازون را به اندی جیسی، مدیر کسب‌وکار AWS این شرکت واگذار کرد.

اپل: بیماری استیو جابز باعث شد تا تیم کوک در سال ۲۰۰۹ و به طور موقت، هدایت اپل را برعهده گیرد. اما با بهبودی جابز، او باری دیگر سکان این شرکت را در دست گرفت. تا اینکه در سال ۲۰۱۱ و پس از فوت استیو جابز، به عنوان مدیرعامل جدید کوپرتینو نشین‌ها انتخاب شد. تیم کوک در جشن ۱۰ سالگی مدیرعاملی خود در اپل اعلام کرده بود که تصمیمی‌برای ادامه فعالیت خود به عنوان مدیرعامل در آینده ندارد.

بایت‌دنس: ژانگ ییمینگ، بنیانگذار بایت‌دنیس (شرکت مادر تیک‌تاک) در ماه مه امسال، از هدایت این شرکت کناره‌گیری کرد. وی دلیل اتخاذ این تصمیم را نگرانی درباره وابستگی بیش از حد به ایده‌هایی که او در زمان تاسیس این شرکت در سر داشت، عنوان کرد.

گوگل: در اگوست ۲۰۱۵، لری پیچ و سرگئی برین، دو بنیانگذار گوگل، شرکتی بزرگ به نام آلفابت را تاسیس کردند. اقدامی‌که باعث شد تا گوگل به زیرمجموعه این شرکت اضافه شود و ساندار پیچای که پیشتر به عنوان مدیر موتور جست‌وجو در این شرکت فعالیت داشت، به عنوان مدیرعامل جدید گوگل انتخاب شد. پیچای در سال ۲۰۱۹ نیز مدیرعاملی آلفابت را برعهده گرفت.

اینستاگرام: در سپتامبر ۲۰۱۹، کوین سیستروم و مایک گریگر که بنیانگذاران اینستاگرام محسوب می‌شوند، از سمت خود کناره‌گیری کردند. گفته می‌شود که این تصمیم در پی اختلافاتی که این دو با مارک زاکربرگ، میرعامل فیسبوک که پیشتر اینستاگرام را خریداری کرده بود، اتخاد شد.

مایکروسافت: جدایی بیل گیتس از مایکروسافت در چند مرحله اتفاق افتاد. اولین استعفای او از مدیرعامل مایکروسافت در سال ۲۰۰۰ رقم خورد. اگرچه او بعد از استعفا، همچنان از قدر تصمیم‌گیری بالایی برخوردار بود اما در نهایت در سال گذشته میلادی، از مسئولیت‌های خود در هیات مدیره نیز دست کشید و هدایت این شرکت به ساتیا نادلا سپرده شد.

نتفلیکس: در ژوئیه ۲۰۲۰، تد ساراندوس به طور مشترک و در کنار رید هستینگز بنیانگذار نتفلیکس، مدیرعاملی این شرکت را برعهده گرفت. نتفلیکس در بیانیه خود در این خصوص نوشت ساندروس از مدت‌ها قبل نقشی تعیین‌کننده را در این شرکت بر عهده داشت و این انتصاب، صرفا برای رسمیت بخشیدن به جایگاه وی بوده است.

سیلزفورس: اخیرا شرکت سیلزفورس، برت تیلور را به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت منصوب و اعلام کرد که از این پس، تیلور در کنار مارک بنیوف، بنیانگذار سیلرفورس، هدایت این شرکت را برعهده خواهد داشت.

توییتر: در ۲۹ نوامبر امسال، جک دورسی رسما از مدیرعاملی توییتر کنار کشید. او در پیام خود در این خصوص نوشت که معتقد است توییتر اکنون آماده است تا بدون بنیانگذاران خود به حرکت و پیشرفتش ادامه دهد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا