اپلتکنولوژی

شکایت اپل از شرکت جاسوسی اسرائیلی NSO

اپل از شرکت NSO Group  سازنده نرم افزار جاسوسی پگاسوس شکایت کرد.

سازنده آیفون به دنبال دستوری از دادگاه برای منع کامل شرکت NSO از استفاده از محصولات و سرویسهای اپل و پرداخت  75 هزار دلار  است.

رئیس بخش مهندسی و مهندسی امنیتی اپل، در یک توئیت گفته است که  در یک جامعه آزاد، استفاده جاسوس افزار قدرتمند دولتی علیه کاربران بیگناه و کسانی که به دنبال ایجاد یک مکان بهتر هستند غیرقابل‌قبول است.”

مرتبط: جزییات جنجال پگاسوس ، نفوذ به موبایل هزاران روزنامه‌نگار و شخصیت مهم

در دادخواست اپل آمده که این شرکت اسرائیلی نرم‌افزارهایش را در قبال حمله به بخش کوچکی از کاربران اپل در قبال صدها میلیون دلار به فروش می‌رساند و محصولاتش یک بدافزار معمولی نیست.

اپل همچنین روز سه شنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مشکل امنیتی که از قبال آن شرکت NSO اقدام به نفوذ به محصولات اپل را می‌کرد ترمیم کرده است. شرکت ان اس او که بارها طی سالهای اخیر به خاطر فراهم کردن ابزارهای جاسوسی مورد انتقاد قرار داشته اخیرا ویژگی نفوذ «بدون کلیک» را برای مشتریانش فراهم کرده بود. از طریق این ویژگی فرد قربانی حتی نیاز به بازکردن لینک یا کلیک اضافی نداشت و دستگاه‌ او بدون کوچکترین اقدامی مورد بهره‌برداری‌های جاسوسی قرار می‌گرفت.

اپل در دادخواست خود گفته کاربران نرم‌افزار پگاسوس قادر بودند از راه دورفعالیت آیفون قربانی را در دست بگیرند و از این طریق دسترسی به ایمیل ، پیام‌ها و حتی صفحات اینترنتی مرور شده داشتند یا می‌توانستند میکروفن و دوربین دستگاه را روشن کنند.

اپل اعلام کرده که تنها گروه کوچکی از کاربرانش تحت حمله با این نرم‌افزار قرار گرفتند و به افراد قربانی پگاسوس از سوی اپل اطلاعات لازم داده شده است.

اپل همچنین در این دادخواست نحوه نفوذ NSO را هم شرح داده است : افراد استفاده کننده از پگاسوس با ساختن یک اپل آی دی دیتای خاصی را به گوشی فرد قربانی می‌فرستادند که به NSO اجازه می‌داد نرم‌افزار پگاسوس را به طور مخفیانه روی دستگاه کاربر نصب کند. اپل در این دادخواست تلاش کرده نقطه ضعف امنیتی دستگاه‌هایش را هم بپوشاند و گفته این شکل از نفوذ به دستگاه کاربر هک یا حمله اینترنتی نیست شرکت NSO با ساخت اپل آی دی قوانین iCloud اپل را نقض کرده که در آن تاکید شده نباید از این اکانت برای مقاصد جاسوس‌افزار استفاده شود.

مرتبط: آخرین اطلاعات از پرونده شکایت واتساپ علیه شرکت اسرائیلی NSO Group

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا